مشخصات شهید

X

"(ضروری)" indicates required fields

شهید یحیی خلیلی

443
  • bale
  • eita
  • gap
  • soroush
  • telegram
  • whatsapp
نام يحيي
نام خانوادگی خليلي
نام پدر حسين
تاریخ تولد 1324/10/04
محل تولد بوشهر - بوشهر
تاریخ شهادت 1361/04/23
محل شهادت شلمچه
مسئولیت رزمنده
نوع عضویت بسيج
شغل كارمندصداوسيما
تحصیلات پنجم ابتدايي
مدفن دير
  • زندگینامه
  • وصیت نامه
  • شهید یحیی خلیلی در سال ۱۳۲۴ در روستای سرمستان به دنیا آمد. به علت داشتن هوش سرشار، قرآن را از کودکی فرگرفت. نه ساله بود که خانواده اش به علت فقر مادی و فشاری که از ناحیه کدخدای محل به آن ها می رفت به دیّر مهاجرت نمودند و چون شهید دارای سواد قرآنی بود، کلاس اول را با موفقیت به اتمام رساند. اما مدتی از سکونت آن ها در بندر دیّر نگذشته بود که کدخدا با مراجعه به خانواده شهید، آن ها را به روستا برد تا از این رنج دیدگان، کار بکشد. پدر شهید که تاب بیگاری کشیدن از فرزندش را نداشت، معترض، شبانه از روستا مهاجرت نمود و در روستای « بی بی خاتون » از توابع شهرستان دیّر اقامت گزید. به علت خشکسالی منطقه، شهید به اتفاق پدرش راهی کشورهای عربی شد و به مدت ۲ سال در آنجا به کارگری مشغول بود و پس از آن به ایران بازگشت.

    در برگشت، خانواده شهید سکونت در دیّر را اختیار می کنند و در مدت ۵ سال، شهید به کارگری پرداخت. با توطئه کدخدای محل، شهید به خدمت سربازی رفت، گویا این ها زیر بار ارباب نرفتن را جرم می پنداشتند.

    شهید، پس از اتمام دوره سربازی، به کارگری در کشتی های میگویی و ماشین های باری می پرداخت. در سال ۱۳۵۵ به استخدام صدا و سیمای دیّر در آمد . در تظاهرات پرشور مردم انقلابی دیّر، شرکت فعال داشت و همیشه در راهپیمایی ها با خوشحالی، از نوید تشکیل جمهوری اسلامی، مشت محکم خود را بلند می نمود، چرا که او شاهد ستم حکومت ظلم و جور بود و شلاق ظالمان را بر تن خود احساس نموده بود.

    با شروع جنگ تحمیلی، هر لحظه آماده پیوستن به جندالله بود . چندین بار به جبهه های نبرد حق علیه باطل اعزام شد تا اینکه در تاریخ ۲۰/۳/۱۳۶۱ به اتفاق دیگر همرزمان به جبهه های نور علیه ظلمت اعزام شد که باش رکت در عملیات رمضان در تاریخ ۲۳/۴/۱۳۶۱ در منطقه شلمچه به آرزوی دیرینه خود، یعنی شهادت نائل آمد.
    ادامه مطلب
    بسم الله الرحمن الرحيم

    اطيعو الله و اطيعو الرسول و اولوالامر منكم (قرآن کریم)

    اللهم اجعلني من جندك ان جندك هم الغالبون

    اللهم ارزقني توفيق الشهادة في سبيلك

    هيهات من ا الذلة (سرور شهیدان ، حسین (ع))

    من يحيي خليلي فرزند گرگین (حسين) خلیلی اميد آن دارم اين چند كلمه وصیتنامه این حقیر را جامه عمل بپوشانيد با ياري حق همانطور كه مي دانيد برادران و خواهران ما در تمامي دنيا چشم به راه ملت مسلمان و غيور ايران دارند. ما جمجمه­ی خود را به خدا سپریدم و از دشمن زبون و کافر هراسي به دل ان شاء الله راه نمي دهيم و اگرشهادت كه يكي از وسيله هاي رسيدن به هدف است نصيب شدچه خوب ( لا اري الموت الاالسعادة…)

    حال كه دل هواي قبر شش گوشه شهيد مظلوم يعني حسين(ع) نموده مشكل بتوان آن را آرام نمود.

    اميددارم شما ملت بزرگ ولی رنجديده و مسلمان ايران و بخصوص شهرخون و ايثار و مهد شهیدان گلگون كفن يعني ديّر شجاع  به وصاياي اين حقیر عمل نمائید؛ شما كه خيلي رنج و مشقت در این دوران چند ساله که من به یاد دارم  چه پیش از انقلاب اسلامی و چه بعد از پیروزی انقلاب که کشیده اید تا اسن انقلاب به پیروزی نهائی با خواست خداوند نزدیک نموده اید ؛ حالا گوش کتید:

    اول جان شما و جان امام عزیزمان، خميني كبير و بازوهاي نيرومندش يعني دولت سي وشش ميليوني و سپاهيان انقلابی­اش كه به فرموده آن قلب تپنده مستضعفين جهان و ایران كه اگر سپاه نبود كشور هم نبود.

    دوم ازنفاق و تفرقه و جدايي افكنان دوري نمائيد كه ان شاء الله می­نمائید،  خدا آن­ها را اگر قابل هدایت­اند، هدايت نمايد.

    سوم به زبان ياوه­گويان گوش ندهيد و تا پيروزي نهائي اسلام بر كفر در تمام كره زمين بجنگيد و شعار «جنگ جنگ تا پيروزي» رافراموش نفرمائید و با خون خود عجين نماييد.

    چهارم گريه براي ما ننمائید زیرا ما به مراد و مطلب اصلي خود رسيده­ايم.  اگر اين خون­ها درپيشگاه امام زمان (عج) مقبول گردد كه يقين دارم ان شاء الله مقبول است.

    اما پدر و مادر وبرادر و خواهر و همسر و فرزندانم چند کلمه با شما: نمي خواهم بعد از مرگم گریه نمائید و اشك ریز باشید که دشمن مكّار و غدّار و کافر خوشحالی نماید بلكه اگر مقدور شدخضاب بنمائيد و حقوق حقه خود بر من حلال بفرمائید. در تربيت فرزندانم من قدري سهل انگار بودم چون كارهاي زندگي دست و بالم بسته بود ولي شما كوشش بيشتر بنمائيد درباره آن­ها، خود شما مجاز هستيد. مي دانم كه مادرشان متحمل زحمات مي شود و همچنين شما ولي چون براي رضاي خدا می باشد بي اثر نمی ماند و در همه كارهای خیر با ذكر خدا پيش­برويد تا ان شاء الله قلب شما مطمئن و نتيجه­ مثبت باشد. خداوند يار و ياور شما باشد.

    انالله و انا اليه راجعون. هر كجا پدر و مادرم خواستند مرا دفن نمایید در نماز و روزه من، هر عملي انجام دهيد مجازيد ولي اگر همان مخارج به مصرف فرزندانم برسد من خوشحالترم. بگذاريددرپيشگاه خداي رحمان عذاب بكشم چون عذاب اوهم ازروي عدالت است و خوش است.

    اگر از کسی بدهکار بودم بدان ها پرداخت نمائید. در محل کارم و مسجد جامع راجع به بدهکاریم اعلان نمائید، که حق الناس در قیامت مشکل است؛ حق خداوند، خودش ان شاء الله می بخشد. از همه دوستان و همسایگان حلالیت می طلبم و السلام علیکم و رحمه الله و برکاته.

    فدایی اسلام- یحیی خلیلی
    ادامه مطلب
    ادامه مطلب
    ادامه مطلب
    ادامه مطلب
    ادامه مطلب
    اطلاعات مزار
    محل مزاردير
    تصویر مزار
    موقعیت مکانی مزار
    در صورتی که تصویر، اطلاعات و یا خاطره ای مرتبط با شهید در اختیار دارید با ما به اشتراک بگذارید

    فایل ها را به اینجا بکشید
    Max. file size: 64 MB, Max. files: 10.
      your comments
      guest
      0 دیدگاه ها و دلنوشته ها
      بازخورد (Feedback) های اینلاین
      مشاهده همه دلنوشته ها
      0
      ما را از دلنوشته های خود محروم نکنید ...x