مشخصات شهید

X

"(ضروری)" indicates required fields

شهید امرالله دژگاهی

1082
  • bale
  • eita
  • gap
  • soroush
  • telegram
  • whatsapp
نام امرالله
نام خانوادگی دژگاهي
نام پدر حسين
تاریخ تولد 1342/04/10
محل تولد بوشهر - بوشهر
تاریخ شهادت 1362/04/30
محل شهادت پيرانشهر
مسئولیت رزمنده
نوع عضویت بسيج
شغل -
تحصیلات دوره ابتدايي
مدفن كردلان
  • زندگینامه
  • وصیت نامه
  • مصاحبه
  • زندیگنامه شهید

    ويژگيهاي پدر شهيد

    وارد خانة ساده و محقرشان كه مي‌شوي، از ديوارهاي خانه صداقت و سادگي موج مي‌رند . آنقدر ديوارها با تو صميمي و مهربان مي‌شوند، كه انگار سالهاست با آنها بوده و درددلهايشان را شنيده‌اي . چهرة پير پدر خانواده را كه مي‌بيني شاهد برهمه چيز مي‌گيري . صميمي و مهربان،استوار و محكم . گامها را آنقدر قوي برمي‌دارد و با طمأنينه حركت ميكند، كه فكر ميكني نيرويي مضاعف در اين ماهيچه‌ها نهفته است، لحظه‌اي كه فكر مي‌كنم و مي‌فهمم ديوارهاي خانه استواري خود را  ، صميميت و صداقت خود را از پير خانه ، پدر شهيد وام گرفته‌اند .

    سلام كه مي‌كنم به گرمي پاسخم ميدهد . دستهايش را مي‌بوسم و بر اين بوسه افتخار مي‌كنم . مرا تا اتاق كوچك و دلنشين خود راهنمايي ميكند . هرچه چشم‌چشم مي‌كنم تا مادر شهيد را پيدا كنم چيزي نمي‌بينم، تا اينكه ديوار بغلي‌ام اشاره مي‌كند، جلو را نگاه كن . وقتي نوار سياه مشكي رنگ كنار عكس مادر شهيد را مي‌بينم متأسف مي‌شوم و ديگر هيچ از او نمي‌پرسم .

    پدر شهيد مردي است كه سالها درد و رنج هجران را تحمل نموده است، ولي همچنان پابرجا و راست قامت ايستاده است . مرگ همسر از يك طرف و فراق پروانه سبكبال خانه‌اش، جگرگوشه‌اش امرا. . . او را پير و رنجور ساخته است . موهاي سفيدش گواهي بر سالها تلاش و زحمت دارد . آنقدر برايم با مهرباني حرف مي‌زند كه راستي راستي دلم نمي‌خواهد از او جدا شوم . همة مردم از او به نيكي ياد مي‌كنند . او را اهل مسجد و روضه مي‌دانند . بايد از پدري به اين خوبي فرزندي ناب به نام امرالله زاده شود و اينطور افتخارآفريني كند .
    ادامه مطلب
    بسم الله الرحمن الرحيم

    ولا تحسبن الذين قتلوا في سبيل الله امواتاً بل احياء عند ربّهم يرزقون .  (قرآن كريم)
         بدرستي كه چه زيباست اين كلام شيرين و گواراي قرآن كريم . بدرستي كه زيباست اين وعدة قرآن كريم . اكنون كه جبهه‌هاي حق عليه باطل ما نياز به سرباز دارد، ماندن من در خانه جزء حالت آب راكد صورتي ديگر ندارد و اكنون خوشبختم كه بار ديگر سعادت رفتن به جبهه حق عليه باطل نصيبم مي‌گردد . براستي كه اين وعدة قرآن كريم آتش شوق در وجودم را بي‌نهايت شعله‌ور كرده است . اي خانوادة عزيز و مهربانم اگر سعادت واقعي نصيبم گشت هيچگاه اندوه به دل راه ندهيد اگرچه آرزوي شما سلامتي و كاميابي من است، ولي بدانيد كه به وعده‌هاي شيرين خدا وند قسم، كه هيچ كاميابي برايم مانند حاضرشدن در صحنة نبرد نيست . اكنون كه روانة جبهة حق عليه باطل مي‌شوم ، هيچ آرزويي جز انتقام از دشمنان اسلام در دل ندارم و از خداوند مي‌خواهم كه در مرحلة اول مراموفق به شمشيرزدن در راه اسلام كند، و ديگر اينكه از متوسّل شدن به (دشمن) در جهادم مرا نگاه دارد . از خداوند بزرگ آرزو دارم كه گناهان گذشته مرا مورد عفو قرار دهد . از برادراني كه مرا دوست مي‌دارند و در مصيبت من گريه و زاري سرمي‌دهند، مي‌خوهم كه وصيت مرا كه همانا اجراي احكام اسلام و ياري كردن امام بزرگوار و احترام گذاشتن به محرومان جامعه است، پاسخ مثبت دهند . هيچ لحظه حتي فكر جدايي از امام و ولايت فقيه هم در دل راه ندهند، چرا كه جدايي از امام در حقيقت جدايي از اسلام ، و در نتيجه غرق‌شدن در درياي متلاطم گناهان و انحرافات است . برادران عزيزم اگر بدرستي مي‌خواهيد به سعادت واقعي برسيد، احكام اسلام را در زندگي خود پياده كنيد و اگر هم مي‌خواهيد به خطراتي خداي ناكرده دسترسي پيدا نكنيد، اندكي عمر خود را در جبهة حق عليه باطل صرف كنيد . از پدر و مادرم مي‌خواهم كه مرا حلال كنند .

    خدايا خدايا تا انقلاب مهدي خميني را نگهدار . از عمر ما بكاه و بر عمر او بيفزا .

    والسلام

    امرالله دژگاهي 6/4/62 
    ادامه مطلب
    در محضر برادر شهيد «علي دژگاهي»

     

    ويژگيهاي اخلاقي

    شهيد دژگاهي، بسيار مهربان و داراي اخلاقي پسنديده و مردم‌پسند بود . مخصوصاً با مردم روستا بسيار خوش‌برخورد و صميمي بود .

    علاقه به مسجد و مراسمات

    با مسجد انس خاص داشت . با علاقه و شور وصف‌ناپذيري پذيراي مراسمات مذهبي و   ايام‌ا. . . بود، به روضة سيدالشهداء علاقة خاص داشت .

    برخورد با اعضاء خانواده

    با اعضاء خانواده برخوردي خوب داشت . پدر و مادرم از دست او ناراحت نشدند . يعني كاري انجام نمي‌داد كه مطابق ميل پدر و مادرم و خانواده نباشد . اين خصلت خوب او به يادگار خواهد ماند .

    كارهاي مورد علاقه شهيد

    به كشاورزي و تيراندازي علاقه‌اي خاص داشت . به دليل علاقه‌اش در مزرعه كنار پدر با او كار مي‌كرد .

    پيام براي مردم

    انشاءالله همة ما در راه اهداف متعاليه اسلام تلاش كنيم . پيرو مقام معظم رهبري باشيم و راه شهداء را ادامه دهيم .

    آخرين لحظات شهيد در منزل

    شهيد بزرگوار دفترچه اعزام به خدمت سربازي را گرفته بودند و قرار بود كه به خدمت سربازي اعزام شوند . ولي قبل از اينكه خدمت اجباري سربازي فرارسد، شور و شوق جنگيدن و دفاع از حريم ولايت و كشور در او به جوشش آمده بود و سرانجام در ساعت 3 بعد از نيمه شب مخفيانه از منزل خارج شد تا فردا به جبهه اعزام شود . و سرانجام به شهادت رسيد .

    واكنش اعضاء خانواده از شنيدن خبر شهادت برادرم

    هنگامي كه اين خبر به خانواده رسيد اولين بار مادرم سه بار خدا را شكر كردند و از درگاه او طلب بخشش براي شهيد نمودند .

     

     

     

     

     

     

    شهيد از ديدگاه پدر بزرگوارشان «حسين خواجه گرامي»


    پسرم اخلاقي منحصر بفرد داشت . بسيار مهربان و صميمي بود . علاقه‌اي خاص به روضه و مراسمات سينه‌زني داشت، اهل نماز بود . او در كار كشاورزي به من كمك مي كرد .   مهارت خاصي در تيراندازي داشت . او فردي مهربان و متين بود . علاقة خاصي به جبهه داشت . هميشه دوست داشت يكبار هم كه شده به جبهه برود تا بتواند از كيان و حيثيت مملكت دفاع كند . من به عنوان پدر شهيد، هيچگاه اجازه نخواهم داد كه بيگانگان به حيثيت و ناموس كشورم دست‌درازي كنند . اگر لازم باشد فرزندان ديگرم، و خودم در اين راه فدا خواهيم شد و هيچ باك از شهادت و جان‌دادن در راه دفاع از كشور، نخواهيم داشت .

    شهيد از ديدگاه مسئول پايگاه « حسن درليك »

    او به خاطر علاقه و عشق شديدي كه به امام و انقلاب داشت لحظه‌اي آرامش نداشت . مي‌گفت: من آرامش خود را در جبهه در كنار ديگر رزمندگان مي‌بينم . وقتي آنجا هستم آرامش واقعي دارم .

    خوش‌اخلاق و دوست‌داشتني بود . در انجام كارها به خانواده، خصوصاً پدرش كمك مي‌كرد . اگر برخورد تندي با او مي‌شد، او به آرامي مشكل را حل مي‌كرد . روحيه بسيار بالا داشت .

     

     

    شهيد از ديدگاه يكي از دوستان «عبدالله دژگاهي»

    شركت در مراسمات     

    شهيد بزرگوار از اوايل انقلاب خودجوش بود . در مراسمات و راهپيمائيها شركت فعال داشت . در مراسمات ، يك فرد عادي وبي تفاوت نبود بلكه به نوعي اغلب كارها را انجام مي‌داد .

    ويژگيهاي شهيد

    ايشان فردي ميهن‌دوست بودند . زحمتكش و پرتلاش بود. از تلاش و زحمت خسته‌نمي‌شد.

    رابطه‌اش با مسجد

    من كه به عنوان باني مسجد بودم ، شهيد بزرگوار در اكثر كارها مرا ياري ميداد . در مراسماتي كه در مسجد برگزار ميشد، يكي از دست‌اندركاران اصلي آن، شهيد عزيز بودند .

    آخرين لحظة شهيد

    صبح روزي كه قرار بود اعزام شوند و همة ما مطمئن بوديم كه مي‌خواهد اعزام شود . با هيچ كس  خداحافظي نكرد و گفت: من دوست ندارم شما دلتنگ شويد . بلكه با شور و شوق فقط دست تكان ميداد . من تنها كسي بودم كه از شنبه كه پايگاه محل اعزام بود تا شهرستان دشتي او را بدرقه كردم .

     
    ادامه مطلب
    ادامه مطلب
    ادامه مطلب
    ادامه مطلب
    اطلاعات مزار
    محل مزاركردلان
    تصویر مزار
    موقعیت مکانی مزار
    در صورتی که تصویر، اطلاعات و یا خاطره ای مرتبط با شهید در اختیار دارید با ما به اشتراک بگذارید

    فایل ها را به اینجا بکشید
    Max. file size: 64 MB, Max. files: 10.
      your comments
      guest
      1 دیدگاه ها و دلنوشته ها
      قدیمی‌ترین
      تازه‌ترین بیشترین رأی
      بازخورد (Feedback) های اینلاین
      مشاهده همه دلنوشته ها
      محمد حسین پوردرلیک

      ای شهید بالا مقام ای شهید خوشنام امرالله دژگاهی دوستت داریم و همیشه به یادت هستیم

      1
      0
      ما را از دلنوشته های خود محروم نکنید ...x