مشخصات شهید

X

"(ضروری)" indicates required fields

شهید اسكندر جعفری

740
  • bale
  • eita
  • gap
  • soroush
  • telegram
  • whatsapp
نام اسكندر
نام خانوادگی جعفري
نام پدر حسين
تاریخ تولد 1339/12/27
محل تولد بوشهر - بوشهر
تاریخ شهادت 1366/01/01
محل شهادت شلمچه
مسئولیت رزمنده
نوع عضویت بسيج
شغل جهادگر
تحصیلات بي سواد
مدفن انبارك
  • زندگینامه
  • وصیت نامه
  • مصاحبه
  • خاطرات
  • زندیگنامه شهید

    شهيد اسكندر جعفري در سال 1339   در خانواده‌اي فقير از نظر مالي، غني و پر بار  از نظر علم و آگاهي مذهبي  در روستاي انبارك متولد شد براستي سر مشق دوستان و الگوي سازنده براي آنها شد و چنان متدين به دين مبين اسلام بود كه زبان زد خاص و عام شده بود. ايشان در سن 8 سالگي به دوستان درس مي‌آموخت هرچند به علت مسائل و مشكلات مالي نتوانست به مدرسه برود ولي با ضميري روشن و آگاه و بينش قوي كه در او بود در درس با اراده بود. هرلحظه از زندگي شهيد درس بود پس از خدمت مقدس سربازي كه در پايگاه هوايي بوشهر براي دوستان سرباز الگوي  يك سرباز با تقوي بود  با خدمت در جهاد سازندگي تنگستان و با اعزام به جبهه نبرد حق عليه باطل براي آزادي ميهن اسلامي و دفاع از اسلام عزيز و انقلاب مقدس اسلامي به ميادين نبرد شتافت  در عمليات بيت المقدس كه آزادي خرمشهر را به دنبال داشت مردانه  شركت كرد و با شجاعت زياد به اسارت بعثيون در آمد با ارسال نامه به خانواده محترم خود از دعاهاي كميل و توسل و نمازهاي نيمه شب و ايستادگي در برابر بعثيون و چگونگي شكنجه ها نقل مي كند. و سرانجام در سال 1366 بر اثر شدت شكنجه شربت شهادت مي نوشد.   يادش گرامي و نامش جاويد و راهش پر رهرو باد

    نمونه اي از نامه هاي شهيد به خانواده اش در هنگام اسارت در زندان عراق :

    پدر بزرگوارم(منظور امام خميني (ره)رهبر انقلاب است )

    برادرانم حسين،علي و اكبر سلام مي رسانم.

    تازه فهميدم كه بر امام موسي كاظم در زندان چه مي گذشت .

    اينجا اگر يك (ق) از ما بگيرند  مارا پنج تا ده روز به كلاس (زندان)مي فرستند و همچنين با تاپول چوب نخل خرما به ما خدمت مي‌كنند .(منظور از ق ، قرآن است)
    ادامه مطلب
    وصيت نامه شهيد

    ان الله الشتري من المومنين رجال باموالهم و انفسهم بان لهم الجنه و يقاتلون في سبيل الله و يقتلون و يقتلون .

    «قرآن كريم»

    با درود فراوان به رهبر عزيز و بنيانگذار جمهوري اسلامي ايران و با سلام بر شهيدان و رزمندگان و ملت قهرمان ايران، اينجانب اسكندر جعفري با آگاهي راه خود را انتخاب نموده و براي جهاد في سبيل الله به جبهه آمده ام تا به هل من ناصر ينصرني   حسين زمان لبيك گفته مسئوليت سنگين خود را نسبت به خدا و اسلام و انقلاب اسلامي ايران انجام و با نثار خون ناچيز خود خدمت كوچكي به اسلام  بنمايم اگر لياقت اين را داشتم كه در اين جهاد مقدس شهيد شدم براي من ناراحت نشويد كه اين آرزوي همه بندگان خاص خداست ، مهربان مادرم در شهادت من خود را هيچ  ناراحت نكن از خدا صبر و استقامت برايت مسئلت مي‌دارم و شما برادرانم راه مرا ادامه داده و هرگز امام را فراموش نكنيد و شما خواهرانم اميد است چون حضرت زينب (س) پيام  مرا به همه برسانيد و تو اي همسر مهربانم كه لياقت آنرا داشتي كه همسر يك شهيد باشي ، استقامت را پيشه خود ساز و همچون زنان قهرمان كربلا در مرگ با سعادت من استقامت داشته باش همگي شما را به خدا مي سپارم . مرا حلال كنيد امام را فراموش نكنيد .

    اسكندر جعفري
    ادامه مطلب
    مصاحبه  با برادر شهيد

    س- ضمن عرض سلام و خسته نباشيد خودتان را معرفي كنيد.

    • اينجانب محمد علي جعفري برادر شهيد اسكندر جعفري ساكن روستاي انبارك هستم .


    س-در مورد ايشان هرچه مي دانيد بگوئيد.

    ج- اولا اين شهيد در خانواده فقير و مذهبي متولد شد با توجه به فقيري خانواده ، من و برادرم اسكندر كارگري  مي‌كرديم جهت اينكه معاش خود و خانواده را تهيه كنيم در جهاد اهرم با مشقت و تلاش كار مي كرديم يك بار در ايام جنگ همه جوانان از همه روستاها به جبهه مي‌رفتند قصد جبهه كرد در آن روز كه به كار نيامد من ناراحت شدم گفتم: چه شده ؟ بعد از مدتي خبر اسارت ايشان را به خانه آوردند . اخلاق و رفتار ايشان هر چه از آن بگويم كم گفته‌ام  نماز اول وقت ، شركت در تمام مراسم مذهبي ، تمام مردم را به صلح و صفا دعوت مي‌كرد در مورد درس ايشان مي توانم بگويم كه سه كلاس بيشتر درس نخوانده بود به علت فقر مالي نتوانست درس را ادامه دهد.

    س- از صفات ديگر ايشان بگوئيد .

    ج- ايشان به ورزش اهميت مي داد . جوانان را به ورزش در تيم فوتبال شاهين انبارك دعوت مي كرد در حين بازي فوتبال جوانان روستا را به تقوي دعوت مي‌كرد. هرگز نگذاشت افراد خانواده و دوستان غيبت كنند . هميشه با دوستان در مراسم سينه زني ماه محرم شركت مي كرد . هر گاه راهپيمايي بود در آن شركت مي كرد .

    س- در تشييع پيكر پاك شهيد چه احساسي داشتيد ؟

    ج- هنگامي كه شهيد تشييع شد استقبال مردم از شهيد خيلي گسترده بود زيرا اين سفر كرده چندين سال از وطن دور بوده بسيجيان دريا دل و پاك ، خواهران و برادران شهيد پرور از تمامي نقاط استان روح شهيد را شاد كردند. در مراسم ختم مردم همكاري لازم را كردند روح شهيد را زنده كردند و احساس من كه برادرم شهيد شده اين است كه اين امانت خدا بود كه نزد صاحب  اصلي اش رفت . روحش شاد و راهش مستدام باد

    مصاحبه با همسر شهيد
    س- ضمن عرض سلام خواهشمندم خودتان را معرفي كنيد  .

    ج- اينجانب فاطمه زنده بودي همسر شهيد اسكندر جعفري .

    س-در مورد ايشان هرچه مي دانيد بگوئيد.

    ج- اينجانب در طي اين دو ماه كه با شهيد بودم هيچ گونه ناراحتي از او نديدم . ثمره ازدواج دوماهه ما يك فرزند به نام عبدالرحيم مي باشد چندين سال بعد از شهادت اسكندر نزد خانواده پدرم زندگي كردم پسرم كه به سن 8 سالگي رسيد مجددا با برادرش محمد علي جعفري ازدواج كردم كه ثمره آن يك دختر مي‌باشد .احترام ،متانت، صبر و بردباري    صله رحم از جمله خصوصيات خوب اخلاقي شهيد مي باشد .

    س- چه خاطره اي از ايشان داريد .

    ج- در طول دو ماه كه مدت كمي مي‌باشد كه در خانه ايشان بودم او هميشه به نماز و قرآن  علاقه وافر نشان مي داد با اقوام دوست بود و خدا گونه رفتار مي‌كرد .

    س- در مورد علاقه مندي ايشان به معنويات و مسائل مذهبي توضيح دهيد.

    ج- علاقه مندي ايشان به نماز و دعا سر آمد همه جوانان روستا بود هيچ كس را  ناراحت نكرده بود در تمام مراسم اسلامي مثل سينه زني ماه محرم، دعاي كميل ،راهپيمايي ها ، مقابله قرآن و…  شركت مي كردند

    س- در هنگام  تشييع  شهيد بزرگوار چه احساسي داشتيد ؟

    ج- با توجه به هشت سال كه ايشان در اسارت در زندانهاي مخوف بعثي بود اميد داشتم كه ايشان همواره با ديگر اسيران برگردد كه سرنوشت آن چيز ديگري بود . شهادت افتخار ايشان گرديد و دل ما را هم شاد كرد مردم با جان و دل در تشييع و ختم شهيد شركت كردند و از جان و دل مايه گذاشتند در آن هنگام باري از دوش من برداشتند كه دست آنان درد نكند.

    چكيده اي درباره فرزند شهيد

    نام و نام خانوادگي : عبدالرحيم جعفري

    نام پدر : اسكندر

    نام مادر: فاطمه

    تاريخ تولد :1359

    مدرك تحصيلي: دبيرستان

    متاهل داراي همسر

    ورزش مورد علاقه فوتبال

    گزيده اي از سخنان فرزند شهيد
    اينجانب عبدالرحيم جعفري فرزند شهيد اسكندر جعفري .

    من در كلاس سوم دبيرستان درس مي خوانم و 22 سال سن دارم تنها آرزويم اين بود كه حتي براي  يكبار كه شده با زبان كودكي به بابايم بگويم بابا. در طول اين مدت مادرم در حق من هم مادري و هم پدري كرده است بنياد شهيد بعد از خداي متعال يك پدر بزرگ خوبي براي من بود و نيازهايم  را بر طرف كرده‌است. دست رهبر انقلاب درد نكند كه به فكر خانواده شهدا هست خدا عمرش را زياد كند .

    والسلام

    عبدالرحيم جعفري

    ادامه مطلب
    شعر در وصف شهيد

    ديدي كه بوشهري به خون خود چه ها كرد

    قصد سفر از جبهه ها تا كربلا كرد

    هر مشت اين خاك خدا احساس دارد

    بوي حسين و اكبر و عباس دارد

    اينجا زمين لاله هاي انقلاب است

    اينجا زمين بوكردنش عين ثواب است

    اينجا هزاران بلبل شاداب بودند

    بهر حسين و كربلا اصحاب بودند

    بو كن ببين بوي خميني خاك دارد

    بوي شهيدان حسيني خاك دارد

    بو كن زمين را بوي مردان تنگستان

    بوي هزاران لاله  استان شيران

    (برگرفته از ماهنامه تربيت، شاعر: طاهره پورعباسي – با اندكي تصرف)
    ادامه مطلب
    ادامه مطلب
    ادامه مطلب
    اطلاعات مزار
    محل مزارانبارك
    تصویر مزار
    موقعیت مکانی مزار
    در صورتی که تصویر، اطلاعات و یا خاطره ای مرتبط با شهید در اختیار دارید با ما به اشتراک بگذارید

    فایل ها را به اینجا بکشید
    Max. file size: 64 MB, Max. files: 10.
      your comments
      guest
      0 دیدگاه ها و دلنوشته ها
      بازخورد (Feedback) های اینلاین
      مشاهده همه دلنوشته ها
      0
      ما را از دلنوشته های خود محروم نکنید ...x