مشخصات شهید

X

"(ضروری)" indicates required fields

شهید ابراهیم عالی زاده

950
  • bale
  • eita
  • gap
  • soroush
  • telegram
  • whatsapp
نام ابراهيم
نام خانوادگی عالي زاده
نام پدر غلامعلي
تاریخ تولد 1344/05/07
محل تولد بوشهر - بوشهر
تاریخ شهادت 1363/12/26
محل شهادت شرق دجله
مسئولیت رزمنده
نوع عضویت پاسداروظيفه
شغل -
تحصیلات پنجم ابتدايي
مدفن بنه گز
  • زندگینامه
  • مصاحبه
  • زندیگنامه شهید

    شهيد ابراهيم عاليزاده در سال 1344 در روستاي بنه گز ديده به جهان گشود . هوش و استعدادي كه در او وجود داشت او را به مدرسه كشاند اما ابراهيم در چرخه زندگي اش فراز و نشيب و رنجهاي زيادي را تحمل كرد در كلاس سوم ابتدائي بود كه پدرش از دنيا رفت و چنگال ويرانگر فقر و نداري او را با وجود برخورداري از  هوش و استعداد مجبور نمود قيد مدرسه را زده و به دنبال كار كارگري و امرار معاش خانواده برود .

    در عين حال با اينكه كارگري را پيشه خود ساخته بود ولي گاهي استعدادهاي او در كارهاي فني نظر ديگران را به خود جلب مي كرد . ابراهيم در طول زندگي اش تلاش داشت دلسردي و دلمردگي و نبود پدر برايش فضاي ياس و نااميدي ايجاد نكند .

    وجود جنگ و دفاع از كشورش در قلب او ريشه درانده بود و رنج عهده داري مخارج خانواده و سرپرستي آنان او را از رفتن به جبهه جنگ باز نمي داشت تا اينكه زمان سربازي او فرا رسيد خود را به سپاه معرفي كرد و در اولين اعزام جهت آموزش نظامي بمدت 3 ماه در باختران آموزش ديد . سپس رهسپار مركز استان خوزستان در اهواز شد و بعد از مدتي به منطقه عملياتي در دارخوين و جزيره مجنون رفته و سمت آر پي جي زن گروهان خودشان مي پذيرد . 6 ماه كه سلحشورانه پاسداري از مرزهاي جمهوري اسلامي ايران را عهده دار مي شود در عمليات پر افتخار بدر[1]مورد هدف گلوله هاي خصم قرار مي گيرد و در تاريخ 26/12/63 در آن منطقه عملياتي به فيض عظماي شهادت نايل مي گردد ولي بخاطر مشكلات موجود در منطقه خروج جسد مطهرش از آن منطقه امكان پذير نمي شود و بعد از نزديك به 12 سال دوري جسم پاكش از وطن ، اين سرباز جانباخته ميهن در اول اسفندماه سال 1375 ، مانند ساير كبوتران دور از آشيانه ، عاشقانه در فضاي آكنده از خون و اندوه در حاليكه مادر پيرش پس از سالها انتظار و چشم به راه بودن از دنيا رفته بود ، به سوي خاك ميهن اسلامي پرواز مي كند  تا در كنار و جوار ساير دوستان شهيدش آرام بگيرد . روح تلاشگر و چهره معصومانه و متبسم ابراهيم همچنان زينت بخش روستا خواهد بود و نسلهاي حاضر و آينده را براي برخورداري از خصلتهاي انساني و اسلامي خود فرا خواهد خواند .

     

     

    سجاياي اخلاقي شهيد ابراهيم عاليزاده

    1- خيرش فراوان بود بصورتي كه گوئي شر و بدي از وي گريزان بود

    2- هيچ كس را به نام بد و لقب زشت صدا نمي زد

    3- صله رحم  را مبناي اخلاقيات خود قرار داده بود

    4- اعتقادي همراه با ايمان به رهبري حضرت امام خميني (ره) نشان مي داد

    5- گفتارش همراه با ملاطفت بود

    6- روحيه تلاشگري جهت تامين هزينه هاي خانواده داشت

    7- به مسائل امر به معروف و نهي از منكر اهميت بسيار مي داد و بخصوص سفارش فراواني به مسئله حجاب داشت

    8- در تنگدستي و كم بضاعتي مالي هميشه شكيبا و سپاسگزار بود

    9- مردن با افتخار و شهادت در راه خداوند را فيضي بزرگ   مي دانست

    10- فردي تا حدودي ساكت بود زيرا مي دانست كه كلام هر چه سنجيده تر باشد متكلم راحت تر است

    11- علاقه به كارهاي فني و عملي

    12- تواضع و فروتني

    13- از خواسته هاي نفساني دنيوي پيروي نمي كرد

    14- در رهروي راه خدا با نشاط و فعال بود

    15- به حلال بودن مال اهميت مي داد

    16- نفس قانع داشت

    1- عمليات بدر با رمز يا فاطمه زهرا (س) در ساعت 23 شب 19/12/1363 به وسعت 800 كيلومتر مربع در منطقه عملياتي شرق دجله جهت انهدام دشمن و تامين تمامي هورالهويزه و كنترل جاره العماره و بصره انجام گرفت .

    نيروهاي عمل كننده در اين عمليات سپاه پاسداران انقلاب اسلامي از يكسو و ارتش جمهوري اسلامي از سوي ديگر بوده اند . (برگرفته از كتاب كارنامه عمليات سپاهيان اسلام در هشت سال دفاع مقدس از انتشارات سپاه پاسداران سال 1368 ، ص 52)

    پيام شهيد شهيد ابراهيم عاليزاده

    شهيد هنگامي كه در كنار ضبط كوچك خود وصيت نامه شفاهي خود را بيان مي كرد هرگز از اسارت صحبت بر زبان نياورد . تقدس و زيبايي شهادت را به رنج اسارت ترجيح     مي داد . در اصل انتخاب آگاهانه خود را انجام داده بود و آن هم شهادت بود كه در روح انساني او نفوذ پيدا كرده بود . ابراهيم پيامش اين بود كه كسي نيست كه اسير شود و اگر هم اسير شد در همان دوران اسارت به شهادت مي رسيد ، زيرا كه در هر حالت و در هر شرايطي به مبارزه عليه دشمن دين و كشور اعتقاد داشت و بطور قطع در برابر زورگويي هاي دشمن      مي ايستاد . پيام ديگر عاليزاده كه در رأس امور او به عنوان پيام او بود و بعنوان وصيت او اهميت زيادي داشت و دين اسلام نيز به او ارج گذاشته بود ارزش انساني زن بود . او هميشه در هر لحظه به خواهرانش و دختران خواهرش شايستگي زن بودند به عنوان يك انسان والا كوشش مي كرد و الگوهاي بزرگي را براي آنان چون بانوان بزرگ شيعي و شيعه حضرت فاطمه زهرا (س) و حضرت زينب (س) را براي آنان بيان مي كرد . او زن را يك ابزار نمي دانست و براي او اصالت و نجابت و پاكدامني و كرامتي خاص قائل بود .

    و اين پيام امام خميني (ره) را در پيام خود گنجانيده بود كه از دامن زن ، مرد به معراج مي رود . خواهرش  مي گويد : هميشه ما را به امر معروف و برپايي نماز دعوت مي كرد . مثل پدرمان عمل مي كرد تا نماز را نخوانده بود دست به كار           ديگري  نمي زد .

    خانواده شهيد ابراهيم عاليزاده

    غلام عاليزاده و زليخا منصوري پدر و مادر شهيد بزرگوار ابراهيم عاليزاده بوده كه در روستاي بنه گز متولد گرديده اند پدر شهيد در سن 65 سالگي و مادرش در سن 60 سالگي دار فاني را وداع كردند . شغل پدر از همان دوران نوجواني و جواني ماهيگيري و كشت و زرع بوده و در راه كسب درآمد حلال زحمات فراواني را در دوران زندگي خويش كشيده است او در حالي وارد عرصه زندگي خويش شد كه در دوران نوجواني پدرش را در جنگ استقلال طلبانه مردم شجاع تنگستان به رهبريت رئيس علي دلواري بر عليه استعمارگران از دست داد به عبارت ديگر بايد گفت فرزند شهيد شد . اين روحيات مبارزه طلبي در ساير اعضاي خانواده نيز ريشه دوانيد كه در بعد از آن خانواده با تقديم ابراهيم خود بار ديگر دين خود را به اسلام و ايران عزيز نشان دادند .

    مادر شهيد نيز از اسوه هاي صبر و استقامت بود زيرا كه ساليان سال با راديوي كوچك خويش همنوا بود كه شايد سخني يا نشاني از پيراهن يوسف خويش بيابد ولي دنياي فاني او را مهلت نداد و قبل از بازگشت پرستوي مهاجر از غربت مادرش دار فاني را وداع گرفت و ابراهيم آذين به پرچم ايران زمين هنگامي به سرزمين بازگشت كه ديگر نه پدري و نه مادري غمديده چشم به راه او نبودند . برادران شهيد در حال حاضر 2 نفر و خواهرانش نيز 3 نفر مي باشند . خداوند اين خانواده را در روز محشر با ابراهيم شهيدشان همنوا گرداند .
    ادامه مطلب
    ادامه مطلب
    مصاحبه با خانواده شهيد ابراهيم عاليزاده

    خواهرش ازشهيد ، اين  شكارچي تانكهاي خصم در هشت سال دفاع مقدس اينگونه سخن مي گويد : برادرم از زمان كودكي علاقه وافري به مسائل و مراسم مذهبي نشان مي داد و از خادمين مخلص و با ايمان ابا عبدالله الحسين (ع) بود . تواضع و حسن خلق او در بين دوستانش او را بعنوان فردي محجوب و محبوب جلوه گر ساخته بود و روحيّات او بر اساس دوستي و مودت نسبت به ديگران بنا شده بود .

    با وجود اينكه تا اندازه اي فرد ساكتي بود ولي دوست داشت مراودت و دوستي را با افرادي برقرار نمايد كه از نظر فكري و روحي با او تناسب بيشتري داشتند .

    خواهرش مي افزايد در بسياري اوقات شاهد بودم او قبل از اعزام به جبهه صدايش را ضبط مي كرد و وقتي از او علت اين امر را مي پرسيدم مي گفت دوست دارم وصيت نامه خودم را بروي نوار بياورم و مرتب مي گفت از خداوند هميشه طلب شهادت در راه او را دارم و هرگز دوست ندارم در ميدان جنگ ، در بند و اسارت دشمن قرار گيرم . و اين امر را نمي بينم . خواهرش در ادامه سخنانش مي گويد : هنگامي كه مادرم در قيد حيات بود به من مي گفت : دخترم ! ابراهيم هميشه در خواب مرا همراهي مي كند و با من سخن مي گويد و نمي گذارد در شب تنها باشم . ابراهيم تاكيد فراواني به حجاب من و دختران خواهرم داشت و بي حجابي را مريضي مي دانست.
    ادامه مطلب
    ادامه مطلب
    ادامه مطلب
    ادامه مطلب
    اطلاعات مزار
    محل مزاربنه گز
    تصویر مزار
    موقعیت مکانی مزار
    در صورتی که تصویر، اطلاعات و یا خاطره ای مرتبط با شهید در اختیار دارید با ما به اشتراک بگذارید

    فایل ها را به اینجا بکشید
    Max. file size: 64 MB, Max. files: 10.
      your comments
      guest
      0 دیدگاه ها و دلنوشته ها
      بازخورد (Feedback) های اینلاین
      مشاهده همه دلنوشته ها
      0
      ما را از دلنوشته های خود محروم نکنید ...x