واهان اَلله وِردیان

تاریخ انتشار : دسامبر 24, 2020
واهان اَلله وِردیان
شهید واهان اَلله وِردیان» فرزند كوچك خانواده، در دومین روز از بهار سال ١٣٤٠ در خانواده ای زحمتكش پا به عرصه حیات گذاشت. تحصیلات ابتدایی و راهنمایی را در مدرسه ارامنه «ایران پیروز» به پایان رساند، سپس با جدیت در یكی از دبیرستان های دولتی به تحصیل ادامه و به اخذ دیپلم نائل آمد. «واهان» […]
شهید واهان اَلله وِردیان» فرزند كوچك خانواده، در دومین روز از بهار سال ١٣٤٠ در خانواده ای زحمتكش پا به عرصه حیات گذاشت. تحصیلات ابتدایی و راهنمایی را در مدرسه ارامنه «ایران پیروز» به پایان رساند، سپس با جدیت در یكی از دبیرستان های دولتی به تحصیل ادامه و به اخذ دیپلم نائل آمد.
«واهان» پس از دو سال كار و كوشش در جهت كمك به امور خانواده، در سال ١٣٦١ برای انجام خدمت مقدس سربازی خود را به سازمان نظام وظیفه معرفی نمود. پس از طی دوره آموزشی در پادگان «عجب شیر»، به جمع رزمندگان دلاور جبهه های نبرد پیوست و در صفوف لشگر ٧٧ خراسان در «پیرانشهر»، به دفاع از وطن خود همت گماشت. سرانجام بعد از ماه ها نبرد دلاورانه با دشمن بعثی، وی در خلال عملیات «والفجر ٢» بر اثر اصابت تركش، خون خود را در راه آزادی و استقلال میهن نثار و با افتخار بزرگ شهادت، به دیدار حق شتافت. پیكر مطهر شهید «واهان اَلله وردیان» بعد از انتقال به تهران و انجام تشریفات مذهبی با حضور جمعیت كثیری از ارامنه و مسئولان نظامی و در میان حزن و اندوه فراوان در قطعه شهدای ارمنی تهران به خاك سپرده شد.

خاطرات
شهیدبه روایت خواهر ش:
« هنوز چشم انتظار دیدار او هستیم. از زمان شهادت وی تا به امروز، هر روز صبح به امید دیدار برادرم، چشم به زندگی میگشایم. باورم نمیشود كه برادرم شهید شده باشد چرا كه اكثراً خواب او را میبینم كه به من میگوید: گریه نكن، چون من زنده هستم. «واهان» فرزند كوچك خانواده بود، بسیار عزیز و دوست داشتنی. حدود دو سال به كار مشغول شد تا به خانواده خدمتی كرده باشد. از طرفی به جهت اینكه فردی جدی و با مسئولیت بود، وظیفه خود میدانست تا از مرز و بوم كشورش ایران، دفاع نموده و دشمن را از خاك مقدس وطنش بیرون براند.
منبع: گل مریم ، نوشته ی دکتر آرمان بوداغیانس، نشر تسنیم حیات، با همکاری نشر صریر- ١٣٨٥