وازگن آوانسیان

تاریخ انتشار : دسامبر 24, 2020
وازگن آوانسیان
شهید «وازگن آوانسیان» در اردیبهشت ماه سال ١٣٣٨ درشهر« فریدن»دراستان اصفهان چشم به جهان گشود. دوران كودكی را در زادگاهش گذراند، سپس با خانواده اش به تهران نقل مكان نمود. تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در تهران گذراند. وی در تیر ماه ١٣٥٨ به خدمت اعزام گردید. شهید «آوانسیان» بعد از شروع جنگ تحمیلی، با […]
شهید «وازگن آوانسیان» در اردیبهشت ماه سال ١٣٣٨ درشهر« فریدن»دراستان اصفهان چشم به جهان گشود. دوران كودكی را در زادگاهش گذراند، سپس با خانواده اش به تهران نقل مكان نمود.
تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در تهران گذراند. وی در تیر ماه ١٣٥٨ به خدمت اعزام گردید. شهید «آوانسیان» بعد از شروع جنگ تحمیلی، با وجود پایان یافتن دوره خدمت زیر پرچم، تا زمان شهادتش در بهار ١٣٦٢ به صورت داوطلب به نبرد علیه دشمن بعثی ادامه داد. در روز نبرد با رشادتی وصف ناپذیر به پیكار مزدوران بعثی شتافت. به گفته دوستان همسنگر، وی چند دستگاه تانك دشمن را به آتش كشیده و همراه چند تن از دیگر یاران، در اثر شلیك تانك و اصابت تركش به دیدار معبود شتافت. پیكر پاك وی به تهران منتقل و پس از انجام تشریفات مذهبی در قطعه شهدای ارمنی جنگ در تهران به خاك سپرده شد.
حضرت آیت الله خامنه ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی (رئیس جمهور وقت) با حضور غیر منتظره خویش در اولین روز سال نو میلادی ١٩٨٥ (عصر روز سه شنبه ١١ دی ١٣٦٣) در منزل شهید و گفتگو با والدین و دیگر اعضای خانواده وی، از شهید «وازگن آوانسیان» تقدیر نموده و حضور سربازان ارمنی در جبهه ها را ستودند.
منبع: گل مریم ، نوشته ی دکتر آرمان بوداغیانس، نشر تسنیم حیات، با همکاری نشر صریر- ١٣٨٥