اولین موزه دفاع مقدس كشور

تاریخ انتشار : دسامبر 24, 2020
اولین موزه دفاع مقدس كشور
موزه میراث فرهنگی و نماد قدمت، فرهنگ و ملیت افراد یك جامعه است. یكی از مكان هایی كه می تواند نمود واقعی ایثار ، حماسه و مقاومت ملت ما در برابر دشمنان باشد، موزه دفاع مقدس است كه بسیاری از استان های كشورمان موجودیت یافته است، ولی به طور كلی همه آنها گویای هشت سال […]
موزه میراث فرهنگی و نماد قدمت، فرهنگ و ملیت افراد یك جامعه است. یكی از مكان هایی كه می تواند نمود واقعی ایثار ، حماسه و مقاومت ملت ما در برابر دشمنان باشد، موزه دفاع مقدس است كه بسیاری از استان های كشورمان موجودیت یافته است، ولی به طور كلی همه آنها گویای هشت سال حماسه، مقاومت و بردباری در برابر دشمنان مستكبر است.
استان كرمانشاه ، یكی از استان های پر تلاش و حساس در طول دفاع مقدس بوده است. نمایشگاه دفاع مقدس این استان كه در خیابان موید جنب پارك شیرین شهر كرمانشاه واقع شده در سال ١٣٧٤ طی مراسمی با حضور آقای هاشمی رفسنجانی به عنوان اولین موزه جنگ كشور افتتاح شد.
این مركز فرهنگی با مساحت ٣١٤٥ متر مربع در دو طبقه احداث شده است كه شامل :
سالن بزرگ نمایشگاه دفاع مقدس در طیقه همكف، تالار شهدا و كتابخانه در طبقه اول و دفتر مركزی بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس در طبقه دوم می باشد.
تالار شهدای این مركز با ظرفیت ١٥٠ نفر و همچنین مجهز به تجهیزات فنی و تخصصی لازم برای پخش فیلم،اجرای نمایش و برپایی شب های شعر و خاطره به طور رایگان در اختیار عموم مردم قرار دهد.
درفضای بیرونی مركز شاهد چند تانك و نفربر و قسمتی از یك هواپیمای منهدم شده و لاشه یك بالگرد هستیم. نمایشگاه آثار دفاع مقدس مورد نظر با ٦٥٠ متر مربع مساحت و متشكل از دوازده غرفه است. لازم به ذكر است كه در سالن این مركز آثار هنرمندان كشورمان كه حماسه های جاوید دروان هشت سال دفاع را در قاب تابلوهایشان نشان داده اند، نگهداری می شوند. ضمن آنكه آثار به جای مانده از شهدا ، جانبازان و ایثارگران زینت بخش سالن اصلی نمایشگاه است.
منبع : كتاب اولین های دفاع مقدس؛ محمد خامه یار