اولین مسابقه بزرگ فرهنگی در جبهه

تاریخ انتشار : دسامبر 24, 2020
اولین مسابقه بزرگ فرهنگی در جبهه
اولین دوره مسابقه بزرگ فرهنگی هنری در جبهه و جنگ، قرارگاه خاتم الانبیاء در بزرگداشت ششمن سالگشت دفاع مقدس مردم مسلمان ایران كه در سیزده رشته ادبی هنری برگزارشد. بیش از چهل هزار اثر داخل و خارج كشور مورد بررسی قرار گرفت. اغلب افرادی كه در این مسابقه بزرگ شركت كرده بودند تعداد كثیری از […]
اولین دوره مسابقه بزرگ فرهنگی هنری در جبهه و جنگ، قرارگاه خاتم الانبیاء در بزرگداشت ششمن سالگشت دفاع مقدس مردم مسلمان ایران كه در سیزده رشته ادبی هنری برگزارشد. بیش از چهل هزار اثر داخل و خارج كشور مورد بررسی قرار گرفت. اغلب افرادی كه در این مسابقه بزرگ شركت كرده بودند تعداد كثیری از رزمندگان جبهه های نبرد و نیز هنرمندانی كه هنر و بضاعت فكری خویش را در خدمت دفاع مقدس به كار گرفته بودند. جهت بررسی آثار و گزینش بهترین ها، كمیته ارزیابی متشكل از صاحب نظران هنرمندان و اساتید دانشگاه های كشور تشكیل شد. كمیته ارزیابی آثار و نوشته ها را با دقت هرچه تمام تر مورد مطالع قرار داده و برخی از این مكتوب ها را برای انتشار و چاپ مورد تایید قرار داد.
«جنگ بولدوزر»،«پل» ،«هشت زیر مقاومت»و«كارت شناسایی» از جمله كتاب هایی است كه اخیراً از طرف واحد تبلیغات و انتشارات سپاه پاسدران انقلاب اسلامی و با توجه به گزینش كمیته مذكور انتشار یافته است. این چهار كتاب برگزیده ای است كه خاطرات نویسندگانی كه قبل از اینكه نویسنده باشند، رزمنده اند و پیش از آنكه به هیاهو و قلم فرسایی بپردازند مرد عملند و یپكار.آنان هر چه را به عینه دیده اند با توجه به حساسیتشان كه در ذهن آنها نشسته است به روی كاغذ آورده اند هر یك از خاطراتی كه در این آثار انتشار یافته بیانگر گوشه هایی از مقاومتی زیبا و پرشكوه و برخاسته از ایمان و اعتقاد راسخ رزمندگان اسلام یان راهیان نور، زاهدان شب و شیروان روز هستند.
آنچه در كتاب های «پل» «كارت شناسایی»«هشت روز مقاومت»و «جنگ بلدوزر» و نیز رسالاتی از این قبیل حانز اهمیت فراوان است، حاضر و ناظر بودن پدید آورندگان این آثار در صحنه عمل نبرد است. در واقع آنچه در این مجموعه گرد آمده ، حكایت مردان رزم است كه در بزم عشق زمانه ای گذران كرده اند و آنچه نوشته اند نه از سر درد و نام... كه از شرحه قلب های آتشفشانشان در گرماگرم صحنه پیكار و كارزارنشأت گرفته است و همین باعث ارج و اجرا این گونه رسالات است.
این مجموعه خاطرات به لحاظ ویژگی های خاص خود می تواند سرآغاز حركتی جدید در سیر نگاشته های ادبی و هنری محسوب شود و به نوبه خود موجب بروز پیروزی استعداد های درخشان و بالقوه جوانان مسلمان مبارز و مستعد و پر شورگردد.
منبع : كتاب اولین های دفاع مقدس؛ محمد خامه یار