اولین كنگره پزشكی گازهای شیمیایی

تاریخ انتشار : دسامبر 24, 2020
اولین كنگره پزشكی گازهای شیمیایی
اولین كنگره بین المللی پزشكی گازهای شیمیایی جنگی، كارشناسان داخلی و خارجی آخرین مطالعات اثرات پزشكی گازهای شیمیایی و بمباران های شیمیایی رژیم عراق را مورد بررسی قرار داد . اولین كنگره بین المللی پزشكی گازهای شیمیایی جنگی با هدف بررسی و تبادل نظر كارشناسان داخلی و خارجی در مورد اثرات پزشكی گازهای شیمیایی و […]
اولین كنگره بین المللی پزشكی گازهای شیمیایی جنگی، كارشناسان داخلی و خارجی آخرین مطالعات اثرات پزشكی گازهای شیمیایی و بمباران های شیمیایی رژیم عراق را مورد بررسی قرار داد .
اولین كنگره بین المللی پزشكی گازهای شیمیایی جنگی با هدف بررسی و تبادل نظر كارشناسان داخلی و خارجی در مورد اثرات پزشكی گازهای شیمیایی و آشنا ساختن بهتر و بیشتر افكار عمومی جهان با جنایات ددمنشانه رژِیم متجاوز عراق در بكار گیری سلاح های شیمیایی در تیر ماه سال ١٣٦٧ همزمان با سالروز ولادت ثامن الائمه (ع) در بیمارستان امام رضا (ع) مشهد برگزار شد.٢
در این كنگره كه وزیران بهداشت و درمان و آموزش پزشكی، فرهنگ و آموزش عالی و جمعی از كارشناسان سم شناسی و محققین و پزشكان كشورهای خارجی و ایرانی و گروهی از مسئولان بهداری نیروهای مسلح حضور داشتند، پیام آیت الله خامنه ای – ریاست جمهوری وقت- توسط مصطفی میرسلیم مشاور عالی ریاست جمهوری قرائت شد.كه در آن ضمن تقدیر از برپایی این كنگره و با اشاره به مرگبار بودن تولید و بكارگیری سلاح های شیمیایی آمده است:
سهولت دستیابی به دانش و ف تهیه این سلاح ها خطرات فزاینده این تهدید را در سطح جهان همه گیر و چند برابر كرده است.
همچنین در پیام ریاست جمهوری با بیان این مطلب كه سكوت و اغماز مجامع انسانی و بین امللی در بكار گیری سلاح های شیمیایی موجب تكرار وحشی گری های گسترده رژیم جنگ افروز عراق خواهد شد آمده است:
رسانه های تبلیغی و قدرت های استكباری دنیا با سرپوش گذاردن به عواقب به كارگیری سلاح های شیمیایی موجب آن شده اند كه جامعه بشری ضرورت مقابله واقعی و همه جانبه با خطرات روبه گسترش آن را جدی نگیرد.
در بخش دیگر از این پیام از مجامع پزشكی و تحقیقاتی جهان خواسته شده است كه خود را آلوده مطامع و اغراض پلید تولید كنندگان سلاح های شیمیایی نكنند.
همچنین در این پیام به ضرورت مراعات معاهده ژنو مبنی بر ممنوعیت تولید و كاربرد سلاح های شیمیایی تأكیدشده و آمده است :
چشم پوشی و سكوت مجامع بین المللی در قبال فجایع به كارگیری سلاح های شیمیایی گریبان گیر كل بشیرت در سراسر زمین خواهد شد.
در ادامه این كنگره وزرای بهداشت و درمان ، فرهنگ و آموزش عالی هر یك پیرامون عواقب وخیم كاربرد سلاح های شیمیایی سخنرانی كردند.
مسئول بهداری ستاد كل سپاه پاسدارن در اولین كنگره بین المللی پزشكی گازهای شیمیایی جنگی در مشهد اظهار داشت با ساخت ٥٢ وسیله پدافند شیمیایی در ایران كه غالباً به تولید انبوه رسیده اند رزوانه قادرند تجهیزات بیش از ١٠ گردان رزمی را برای مقابله با سلاح های تولید كنیم.
از سوی دیگر پروفسور «اولریش هلم» استاد انستیتوی فارماكولوژی دانشگاه بن كه در این كنگره حضور داشت در گفتگویی با خبرگزاری جمهوری اسلامی تأكید كرد. سلاح های شیمیایی به صورت بمب اتمی كشورهای جهان سوم درآمده است و هر كشوری به آسانی می تواند از گاز خردل سلاح شیمیایی بسازد.وی ضمن بیان این مطلب و اظهار اینكه بدون تردید عراق از سلاح های شیمیایی علیه ایران استفاده كرده گفت:
فاجعه حلبچه نشان داد كه سازمان ملل نیز قادر نیست جلوی كاربرد سلاح های شیمیایی را بگیرد. وی همچنین دستاوردهای علمی كنگره را كم سابقه توصیف كرد.
پروفسور“هندریكس“ سم شناس معروف بین المللی كه خود فاجعه حلبچه را از نزدیك مشاهده كرده بود در این گفتگو یادآور شد:
استفاده دیوانه وار عراق از سلاح شیمیایی علیه غیره نظامیان و در جبهه های جنگ ، مراكز تحقیقاتی جهان را بر آن داشت تا همه چیز را از اول شروع كنند.
به همین دلیل باید برای آینده جهان چاره اندیشیده شود.كشتار بزرگ حلبچه را نمی توان نادیده گرفت تا آنجا كه من در جریان هستم عراق از گازهای خطرناكی مثل گاز خردل، اعصاب، سیانور،تابون و باران زرد از سال ١٩٨٣ استفاده كرده است. واگز از فاجعه حلبچه بگذریم خطر سلاح شیمیایی جامعه جهانی را تهدید می كند.
در دومین روز از برگزاری این كنگره پزشكان و كارشناسان و محققین ایران، اتریش، آلمان فدرال، آمریكا، بلژیك،یوگسلاوی، اسپانیا هر یك نظرات علمی و كارشناسی خود را در زمینه اثرات مخرب و ضد انسانی گازهای شیمیایی به استماع حاضران رساندند.
هفتصد تن از محققین ایرانی و خارجی شركت كننده در نخستین كنگره بین المللی پزشكی گازهای شیمیایی طی قطعنامه ای، رژیم عراق را به خاطر كاربرد سلاح های شیمیایی محكوم كردند.
متن قطعنامه به این شرح است:
١. به كارگیری سلاح های شیمیایی را كه سلاحی مخرب، ضد بشری و ددمنشانه بوده و تاكنون صدها بار توسط رژیم مزدور حاكم بر عراق، در طول مدت جنگ تحمیلی علیه رزمندگان اسلام و همچنین مردم بی دفاع شهرها به كار گرفته شده و نیز حمایت آشكار و مخفی ابر قدرت های غرب و شرق در تشویق این رژیم جنگ طلب به تدام این جنایات را محكوم می كنیم.
٢. عدم توجه و سكوت مجامع بین المللی در مقابل جنایات جنگی دشمن بعثی را تقبیح كرده و آنرا در ادامه اعمال ددمنشانه رژیم حاكم بر عراق مؤثر می دانیم.
٣. افكار عمومی جهانی را به خطرات حاصله از كاربرد سلاح های شیمیایی جنگی و عواقب شوم آن برای سلامت بشریت و محیط زیست جلب كرده از آنها می خواهیم كه زمامداران مملكت خود را به واسطه سكوتشان در مجامع بین المللی با اعتراضات جمعی مورد بازخواست قرار دهند.
٤. ما پزشكان و گروه پزشكی شركت كننده در این كنگره از همكاران پزشك در سایر نقاط جهان می خواهیم به مسئولیت انسانی خود توجه كرده و عواقب ناگوار به كارگیری سلاح های شیمیایی جنگی را برای رسانه های گروهی و ملت خویش بیان نموده و رسالت پزشكی خود را در پی گیری و نجات جان انسان ها و مردم مظلوم و بی دفاع شهرها به انجام رسانند.
٥. از دولت جمهوری اسلامی ایران می خواهیم كه مركزی تحقیقاتی با جامعیت كافی در ابعاد مختلف شیمی، پزشكی و درمانی ایجاد كند كه در برگیرنده امكانات كلیه دانشگاه های كشور بوده و تمام نیروهای دانشگاهی متعهد را در زمینه های تحقیق جنبه های مختلف سلاح های شیمیایی به خود جلب كند.محققاً نتایج این تحقیقات كه ان شاء الله با پیگیری مداوم همراه خواهد بود برای سلامت جامعه اسلامی ما حائز اهمیت فراوان است.
٦. از شورای عالی انقلاب فرهنگی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشكی و وزارت فرهنگ و آموزش عالی كشور می خواهیم كه برای بالا بردن سطح آگاهی دانشجویان گروه پزشكی و كمك به درمان مجروحان عزیز شیمیایی واحد درسی «مسمومیت و سوختگی بر اثر بمب های شیمیایی و گازهای جنگی» را در برنامه رسمی تعلیمات گروه پزشكی مخصوصاً دانشجویان پزشكی قرار دهند.
٧. ما پزشكان و گروه پزشكی كشور اعلام می كنیم با جان و دل و با تمام امكانات علمی و آگاهی های پزشكی خود در خدمت مردم دلیر و مقاوم میهن اسلامی مان بوده و اهداف شوم امپریالیسم غرب و شرق و صهیونیسم و عامل مزدور آنها صدام و حزب عفلقی بعث عراق را در شكست مقاومت رزمندگان میهن اسلامی به سهم خود عقیم خواهیم كرد.
منبع :كتاب اولین های دفاع مقدس؛ محمد خامه یار