اولین فرماندۀ شهید سپاه پاسداران

تاریخ انتشار : دسامبر 24, 2020
اولین فرماندۀ شهید سپاه پاسداران
سردار شهید مهندس محمد پوركیان اولین فرمانده شهید سپاه پاسداران در دفاع مقدس بود كه در خطه دلاور خیز خوزستان در نبرد تن با تانك و در تاریخ ٢٣ مهر ماه ١٣٥٩ به درجۀ شهادت نایل آمد. او در سال ١٣٣٨ در شهرستان امیدیه خوزستان متولد شد. پوركیان در دوران تحصیلی خود موفق یه حفظ […]
سردار شهید مهندس محمد پوركیان اولین فرمانده شهید سپاه پاسداران در دفاع مقدس بود كه در خطه دلاور خیز خوزستان در نبرد تن با تانك و در تاریخ ٢٣ مهر ماه ١٣٥٩ به درجۀ شهادت نایل آمد.
او در سال ١٣٣٨ در شهرستان امیدیه خوزستان متولد شد. پوركیان در دوران تحصیلی خود موفق یه حفظ قرآن كریم و بخش زیادی از نهج البلاغه شد. در دوران تحصیل متوسطه با نوشتن مقالات و سرودن اشعاری به افشای ماهیت رژیم شاهنشاهی و وابستگی آن به آمریكا پرداخت و در زندان شكنجه شد و با واسطۀ یكی از افسران از اعدام قطعی نجات یافت. پس از آزادی از زندان و ادامه فعالیت های سیاسی و ادامه تحصیل و قبولی در چند رشته دانشگاهی، در مهندسی رشتۀ عمران دانشگاه اهواز مشغول تحصیل شد. تشكیل سازمان دانشجویی، حضور در اعتصابات و راهپیمایی های قبل از پیروزی انقلاب از جمله فعالیت های او بود.
پس از پیروزی انقلاب در تشكیل سپاه پاسداران نقش ارزنده ایفاء كرد؛ سپس مسئولیت ستاد فرماندهی و قائم مقامی سپاه پاسداران اهواز را پذیرفت.آنگاه برای رسیدگی به نابسامان شهرستان رامهرمز و تأسیس سپاه به آنجا رفت و نقش مهمی در تشكیل هسته های مقاومت بسیج خواهران و برادران و اخراج عناصر ناموفق و دستگیری عناصر وابسته به طاغوت ایفا نمود. آنگاه با گروه های منافق كه در صدد تجزیه استان خوزستان بودند مبارزه برخاست و با آغاز جنگ تحمیلی به عنوان فرمانده سپاه سوسنگرد معرفی شد. سرانجام در جاده سوسنگرد – حمیدیه طی یك نبرد نابرابر به محاصره دشمن درآمد، اما توانست نیروهایش را از چنگال آنها نجات دهد و پنج دستگاه تانك آنها را منهدم سازد. پوركیان در هنگام مقابله با دشمن بر اثر اصابت گلوله به پیشانی به شهادت رسید.
منبع : اولین های دفاع مقدس؛ محمد خامه یار