اولین فرمانده لشكر شهید

تاریخ انتشار : دسامبر 24, 2020
اولین فرمانده لشكر شهید
شهید حاج ابراهیم همت اولین فرمانده لشكر شهید از یگان های رزمی سپاه است. او كه فرمانده لشكر ٢٧ محمد رسول الله(ص) بود. به روز دوازدهم فروردین ١٣٣٤ در شهرضا و خانواده ای مستضعف و متدین به دنیا آمد.ازهوش و استعداد فوق العاده ای برخوردار بود و با موفقیت تمام دوران دبیرستان و راپشت سر […]
شهید حاج ابراهیم همت اولین فرمانده لشكر شهید از یگان های رزمی سپاه است. او كه فرمانده لشكر ٢٧ محمد رسول الله(ص) بود. به روز دوازدهم فروردین ١٣٣٤ در شهرضا و خانواده ای مستضعف و متدین به دنیا آمد.ازهوش و استعداد فوق العاده ای برخوردار بود و با موفقیت تمام دوران دبیرستان و راپشت سر گذاشت . علاقه او به فراگیری قرآن تا حدی بود كه از آغاز رفتن به دبستان توانست قرائت كتاب آسمانی قرآن را كاملاً فراگیرد و برخی از سوره های كوچك را كاملاً حفظ كند.
او در سال ١٣٥٢ مقطع دبیرستان را با موفقیت پشت سر گذاشت و پس از اخذ دیپلم با نمرات عالی در دانشسرای اصفهان ادامۀ تحصیل پرداخت، پس از دریافت مدرك تحصیلی به سربازی رفت و مسئولیت آشپزخانه در لشكر توپخانه اصفهان به عهدۀ او گذاشته شد.
پس از دوران سربازی شغل معلمی را برگزید. در هما ن ایام با روحانیون متعهد و انقلابی ارتباط پیدا كرد و بر اثر مجالست با آنها با شخصیت حضرت امام آشنا شد به دنبال این آشنایی و شناخت، سعی كرد تا در محیط مدرسه و كلاس درس، دانش آموزان را با معارف اسلامی و اندیشه های انقلابی حضرت امام (ره) و یارانش آشنا كند.
پس از پیروزی انقلاب در تشكیل كمیتۀ انقلاب اسلامی و سپاه شهرضا نقش اساسی داشت.اواخر سال ١٣٥٨ به خرمشهر، سپس به بندر چابهار و كنارك در استان سیستان و بلوچستان عزیمت كردو به فعالیت گسترده فرهنگی پرداخت.
در خرداد ١٣٥٩ به منطقۀ كردستان اعزام شد. سپاه پاسداران پاوه از مهر ١٣٥٩ تا دی ١٣٦٠ با فرماندهی مدبرانه او، ٢٥ عملیات موفق در پاكسازی روستاها از وجود اشرار، آزاد سازی ارتفاعات و درگیری با نیروی ارتش بعث داشته است.
او كه قبل از شروع جنگ تحمیلی از سوی رژیم متجاوز عراق، به صحنۀ كارزار وارد شده بود، وطی سالیان حضور خود در جبهه های نبرد، خدمات شایان توجهی از خود بر جای گذاشت و افتخارها آفرید.
در زمستان ١٣٦٠ او و سردار اسلام حاج احمد متوسلیان، به دستور فرماندهی كل سپاه، مأموریت یافتند ضمن اعزام به جبهۀ جنوب تیپ محمد روسل الله(ص) را تشكیل دهند.
در عملیات فتح المبین و بیت المقدس در سمت معاون تیپ تلاش تحسین برانگیزی داشت. در سال ١٣٦١ به جنوب لبنان رفت و بعد از دو ماه دوباره به میهن اسلامی بازگشت.
با شروع عملیات رمضان در ٢٣ تیر ١٣٦١ در منطۀ «شرق بصره، فرماندهی ٢٧ حضرت رسول را بر عهده گرفت و بعدها با ارتقای این یگان به لشكر، تا زمان شهادتش در سمت فرماندهی انجام وظیفه نمود.
شهید حاج همت در شانزدهم اسفند ١٣٦٢ در جزیرۀ جنوبی مجنون به آرزوی دیرینۀ خود كه همانا شهادت بود رسید.
در آخرین روزهای عملیات خیبر و نزدیكترین اوقات به شهادت حاج ابراهیم همت پاتك ها و حملات دشمن توان فرسا بود و وضعیت نگران كننده، نگرانی و اضطراب در سراسر ملك جان ها حكمران بود؛ غم در بیكرانگی دل ها تركتازی می كرد، لیكن آن لحظه كه پیام امام را شنید كه فرمود«باید مجنون حفظ شود»به «همت» حالتی دیگر دست داد؛ گویی حالتی نو ورمقی تازه در كالبد او دمیده شد؛ بسان شیر بیشه جهشی و غرشی دشمن سوز كرد و مصمم و استوار در برابر صدامیان خدا نشناس قد برافراشت.
منبع : كتاب اولین های دفاع مقدس؛ محمد خامه یار