اولین فرماندهان شهید در سانحه هواپیما

تاریخ انتشار : دسامبر 24, 2020
اولین فرماندهان شهید در سانحه هواپیما
در هفتم مهر ماه سال ١٣٦٠ یك فروند هواپیمای سی-١٣٠ در حوالی كهریزك سقوط كرد. این هواپیما حامل پیكرهای پاك جمعی از شهدای جبهه های نبرد حق علیه باطل، مجروحان جنگ تحمیلی و نیز عده ای از برجسته ترین چهره های ارتش اسلام بود. آنها، دو روز پیش با امدادهای الهی، رهنمودهای امام امت و […]
در هفتم مهر ماه سال ١٣٦٠ یك فروند هواپیمای سی-١٣٠ در حوالی كهریزك سقوط كرد. این هواپیما حامل پیكرهای پاك جمعی از شهدای جبهه های نبرد حق علیه باطل، مجروحان جنگ تحمیلی و نیز عده ای از برجسته ترین چهره های ارتش اسلام بود. آنها، دو روز پیش با امدادهای الهی، رهنمودهای امام امت و فرماندهی كل قوا و به دست رزمندگان پر توان اسلام، طرح تاریخی شكست حصر آبادان را با موفقیت كامل اجرا كرده و حامل پیام پیروزی و فتح آبادان بودند.
سرداران رشید اسلام، سرلشكر ولی الله فلاحی رییس ستاد مشترك، سرتیپ جواد فكوری مشاور ستاد مشترك و فرمانده سابق نیروی هوایی، سرتیپ سید محمود نامجو وزیر دفاع ، برادر یوسف كلاهدوز قائم مقام سپاه پاسداران خرمشهر از جمله شهدای این واقعه جانگداز به شمار می رفتند. تجلیل امام امت از این شهدای عالی قدر كه همه توان ایمانی، تخصصی خود را در خدمت پیروزی اسلام و متجاوزان كافر گذاردند، می تواند گویای عظمت خدمات آنان باشد. امام امت در پیام خود به مناسبت این واقعه تاسف بار فرمودند:
اینان خدمتگذاران رشید و متعهدی بودند كه در انقلاب و پس از پیروزی انقلاب با سرافرازی و شجاعت در راه هدف و در حال خدمت به میهن اسلامی به جوار رحمت الهی شتافتند... چه سعادتمند بودند این شهیدان كه دین خود را به اسلام و ملت شریف ایران ادا نموده به جایگاه مجاهدین وشهدای اسلام شتافتند.
این هواپیما اولین هواپیمایی بود كه در جریان دفاع مقدس دچار سانحه شد و در آن فرماندهان عالی رتبۀ جنگ به شهادت رسیدند.
سرنگونی هواپیمای حامل آیت الله شهید محلاتی نمایندۀ امام در سپاه پاسداران و جمعی از نمایندگان مجلس و مسئولین كشوری توسط هواپیماهای جنگی عراق دومین هواپیمای ساقط شده غیر نظامی در جنگ به شمار می آید.
شایان ذكر است كه در دوران دفاع مقدس هواپیماهای نظامی دیگری ساقط شده بود اما هواپیمای سی-١٣٠ اولین هواپیمای سانحه دیده حامل فرماندهان بود.
منبع : كتاب اولین های دفاع مقدس؛ محمد خامه یار