اولین شورای فرماندهی سپاه پاسدارن

تاریخ انتشار : دسامبر 24, 2020
اولین شورای فرماندهی سپاه پاسدارن
در آغازین روزهای انقلاب اسلامی نیروی مردمی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به فرمان امام تشكیل شد. در طلیعه انقلاب اسلامی، دولتمردان غربی و در رأس آنان سرمدان كاخ سفید كه منافع خود را در ایران از هر جهت در خطر می دیدند، تلاش گسترده ای را برای ایجاد بحران در كشور صورت دادند. نیروهای فعال […]
در آغازین روزهای انقلاب اسلامی نیروی مردمی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به فرمان امام تشكیل شد.
در طلیعه انقلاب اسلامی، دولتمردان غربی و در رأس آنان سرمدان كاخ سفید كه منافع خود را در ایران از هر جهت در خطر می دیدند، تلاش گسترده ای را برای ایجاد بحران در كشور صورت دادند. نیروهای فعال و هواداران انقلاب نیز علی رغم برخی از كارشكنی ها، مثل گذشته به منظور مقابله با عوامل و بقایای آثار رژیم گذشته اقدام می كردند و برای حفظ نظام جدید سعی در ایجاد نیرویی مسلح و مردمی داشتند.
از مدت ها قبل بحث شكل گیری یك نیروی منسجم و دارای اساسنامه در ذهن بسیاری از دولتمردان و مسئولان نظام بود. اگر چه عباس امیر انتظام سخنگوی دولت موقت در دوم اسفند ماه ١٣٥٧ خبر شكل گیر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را به مطبوعات داد اما این نیرو عملاً از روزهای آغازین انقلاب شكل گرفته بود و اعضای آن در مساجد، اماكن دولتی، پادگان ها، كاخ ها و مراكز حساس حضور داشتند.
تا آن زمان چند گروه تحت عنوان سپاه پاسداران فعالیت می كردند. برخی از نیروهای سیاسی تحت فرماندهی«حسن لاهوتی» در باغ شاه مستقر بودند، عده ای دیگر نیز با سرپرستی «محمد منتظری و محمد كاظم موسوی بجنوردی» در مركز گارد شهربانی(اداره گذرنامه فعلی) استقرار پیدا كرده بودند. عباس زمانی معروف به ابوشریف نیز به همراه نیروهای خود پادگان جمشیدیه را در اختیار داشت.
پاسداران مستقر در سلطنت آتاد(پاسداران) نیز با اعضای نهضت آزادی هماهنگ بودند و حسن لاهوتی نیز در آن منطقه نفوذ داشت.
بعد از اختلاف نظرهای حاصله و آشفتگی كه در برخی از امور به وجود آمد،با تدبیر شورای انقلاب تصمیم گرفته شد كه نیروهای مسلح مردمی تحت عنوان «سپاه پاسداران انقلاب اسلامی» تشكیل شود.
برای تصمیم گیری در این مورد نیروهای سپاهی مستقر در چهار منطقه تهران نمایندگان خود را برای بحث و بررسی در خصوص این موضوع معرفی كردند.
افراد معرفی شده كه دوازده نفر بودند بعدها به عنوان اعضای شورای فرماندهی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی معرفی شدند.
این عده عبارت بودند از :« عباس زمانی،جواد منصوری، عباس دوزدوزانی، محمد منتظری، یوسف كلاهدوز، محمد كاظم موسوی بجنوردی، مرتضی الویری، محمد بروجردی، محسن رضایی، محسن رفیق دوست و علی دانش منفرد» از طرف شورای انقلاب نیز اكبر هاشمی رفسنجانی به این مجموعه معرفی شد.
برای تعیین فرمانده سپاه جواد منصوری، عباس زمانی و محمد كاظم موسوی بجنوردی نامزد بودند كه در نهایت جواد منصوری به عنوان اولین فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تعیین شد.
در ادامه تصمیم گیری ها در دوم اردیبهشت ١٣٥٨ احكام اعضای شورای فرماندهی سپاه نیز به شرح ذیل صادر شد:
جواد منصوری فرمانده سپاه، یوسف كلاهدوز مسئول آموزش و عضو شورای فرماندهی، عباس زمانی مسئول واحد عملیات و عضو شورای فرماندهی، علی محمد بشارتی مسئول اطلاعات و تحقیقات ستاد و عضو شورای فرماندهی، سید اسماعیل داودی شمسی مسئول اداری و مالی، محسن رفیق دوست مسئول تداركات، مرتضی الویری مسئول روابط عمومی و یوسف فروتن نیز به عنوان معاون روابط عمومی منصوب شدند.
منبع : كتاب اولین های دفاع مقدس؛ محمد خامه یار