اولین روحانی شهید دفاع مقدس

تاریخ انتشار : دسامبر 24, 2020
اولین روحانی شهید دفاع مقدس
حجت الاسلام محمد حست قنوتی (شریف) اولین روحانی شهید دفاع مقدس است. شهید قنواتی كه سابقه تبلیغ دیرینه در منطقه فارس را داشت و سال ها در میان مردم در غم و شادی آنان شریك بود و به مشكلات مردم رسیدگی می كرد، به خاطر مبارزه با ظلم و ستم در دوران طاغوت توسط ساواك […]
حجت الاسلام محمد حست قنوتی (شریف) اولین روحانی شهید دفاع مقدس است. شهید قنواتی كه سابقه تبلیغ دیرینه در منطقه فارس را داشت و سال ها در میان مردم در غم و شادی آنان شریك بود و به مشكلات مردم رسیدگی می كرد، به خاطر مبارزه با ظلم و ستم در دوران طاغوت توسط ساواك شیراز دستگیر و زندانی شد. مردم اردكان و اطراف شیراز با مراجعه به ژاندرمری اردكان و تهدید آنا به راه انداختن آشوب در منطقه، زمینه آزادی او را فراهم كردند رژیم او را آزاد كرده و ممنوع المنبر نمود. باردیگر با تعقیب ساواك به اصفهان رفته و با نام مستعار (شریف) به فعالیت های سیاسی خود ادامه داد ولی دوباره به دست ساواك دستگیر شد و در زندان با سخنرانی های خود به روشنگری پرداخت. در روز عاشورا افسر نگهبان برای آرام كردنش با اسلحه او را تهدید به قتل كرد و او در جواب گفت :
چقدر تشنه شهادت در روز عاشورا هستم، اگر لایق باشم شلیك خواهی كرد.
با پیروز ی انقلاب از زندان آزاد شد و با شروع جنگ تحمیلی روانه جبهه های جنوب شد و گروه الله اكبر را تشكیل داد.
در تاریخ ٢٤ مهر ماه ١٣٥٩ دستور پیشروی یگان های دشمن به سوی خرمشهر صادر شد. خیابان چهل متری این شهر، به عنوان خیابان مركزی،شاخص تقسیم نیروها و محورها قرار گرفت. با گذشت ساعاتی از روز ، در حالی مدافعان اندك شهر به مقابله مشغول بودند یگانی از نیروهای دشمن با راهنمایی ستون پنجم خود را به خیابان چهل متری رساند و با استقرار تیربار در چند نقطه وموضع گیری تك تیر اندازان در ساختمان های مسلط بر خیابان، محور مركزی و اصلی ترین راه پشتیبانی و رفت و آمد نیروهای مدافع را بستند.دشمن، ماشین حامل شهید شریف قنوتی را در این خیابان هدف قرار داد. پس از اصابت هفت، هشت گلوله به بدن این روحانی مبارز، خودرو، بر اثر اثابت گلولۀ آرپی جی هفت، واژگون شد. دشمن كه از همان ابتدا در پی دستگیری و شهادت شهید شریف قنوتی بود، پیكر مجروح او را اسیر كرد و با سر نیزه كلاشینكف، به شقیقه او ضربه زدو او را به شهادت رساند.
وی سوم تیر ١٣١٣ در سرزمین خوزستان در دهستان «قصبه» از توابع آبادان و در كنار اروند رود چشم به جهان گشود. تحصیلات خود را با ورود به حوزه علمیه قم آغاز كرد تا از راه علم به مردم آگاهی دهد. در همان سال ها به حوزه علمیه بروجرد رفت و چند سالی هم در آنجا درس خواند سپس به دستور آیت الله العظمی گلپایگانی به یكی از روستا های منطقه رفت و علاوه بر تبلیغ و ساخت مسجد و حمام اهتمام ورزید. سپس به دعوت مردم اردكان به آن شهر رفت و خدمات شایانی را از خود به یادگار گذاشت.
منبع : كتاب اولین های دفاع مقدس؛ محمد خامه یار