اولین حضور جانبازان شیمیایی در هیروشیما

تاریخ انتشار : دسامبر 24, 2020
اولین حضور جانبازان شیمیایی در هیروشیما
همزمان با پنجاه و نهمین سالگرد بمباران اتمی هیروشیما برای اولین بار جانبازن شیمیایی ایران حضور داشتند. در این مراسم كه در هفدهم مرداد ماه سال ١٣٨٣ در محل پارك صلح هیروشیما و در مجاورت بنای یادبود بمباران اتمی برگزار شد، بیش از چهل هزار نفر از مردم شركت كردند. مراسم با حضور “جونیچیرئ كویزومی“ […]
همزمان با پنجاه و نهمین سالگرد بمباران اتمی هیروشیما برای اولین بار جانبازن شیمیایی ایران حضور داشتند. در این مراسم كه در هفدهم مرداد ماه سال ١٣٨٣ در محل پارك صلح هیروشیما و در مجاورت بنای یادبود بمباران اتمی برگزار شد، بیش از چهل هزار نفر از مردم شركت كردند.
مراسم با حضور “جونیچیرئ كویزومی“ نخست وزیر و مقامات ژاپن و سایر كشورهای جهان همه ساله در این كشور برگزار می شود.
مراسم به طور مستقیم از شبكه سراسری تلوزیون ژاپن «ان.اچ.كی» پخش شد و شركت كنندگان كه در میان آنان میهمانان خارجی نیز حضور داشتند و شمار آنان به بیش از چهل هزار نفر می رسید برای آرامش روح قربانیان این حمله هسته ای یك دقیقه سكوت كردند.
نخست وزیر ژاپن در این مراسم ضمن ابراز امیدواری برای رسیدن به جهانی عاری از سلاح های كشتار جمعی پایبندی كشورهای جهان را به معاهدات بین المللی خلع سلاح هسته ای خواستار شد.
هنگام سخنرانی جونیچیرو و كویزومی گروهی از مخالفان اعزام نیروهای ژاپنی به عراق به سر دادن شعارهایی در مخالفت با جنگ، این تصمیم نخست وزیر ژاپن را محكوم كردند.
همچنین در پیام دبیر كل سازمان ملل متحد كه معاون وی در امور خلع سلاح آن را قرائت كرد، آمده است:
متأسفانه به رغم خاطره تلخ بمباران اتمی هیروشیما هنوز جهان شاهد تلاش برای دستیابی به سلاح های كشتار جمعی است و امیدواریم در اجلاس آینده معاهده منع سلاح های هسته ای در نیویورك همه كشورهای جهان پایبندی خود را به این معاهده اعلام كنند.
حضور جانبازان شیمیایی ایران كه برای نخستین بار در این مراسم شركت داشتند مورد توجه نمایندگان رسانه ها و شركت كنندگان حاضر قرار گرفت . بیانیه انجمن حمایت از قربانیان سلاح های شیمیایی ایران با عنوان پیام صلح كه در آن به جنایات رژیم عراق در به كارگیری سلاح های شیمیایی بر ضد رزمندگان و مناطق مسكونی ایران و وجود ده ها هزار جانباز شیمیایی در كشورمان اشاره شده بود بر روی پارچه نوشته هایی در محل برگزاری مراسم به زبان فارسی، انگلیسی و ژاپنی در معرض دید شركت كنندگان قرار گرفت. این پیام مكتوب در دیدار با مدیر موزه صلح هیروشیما به این موزه اهدا شد. مقامات شهر هیروشیما از هفت قدرت هسته ای انگلیس، چین، فرانسه، هند، پاكستان،روسیه و آمریكا در خواست كرده بودند نمایندگانی برای شركت در این مراسم اعزام كنند كه فقط پاكستان و روسیه با این درخواست موافقت كردند.
بمبارا هسته ای هیروشیما با یك فروند هواپیمایی بمب افكن ٢٩ آمریكایی به فرمات “ترومن“ رییس جمهور وقت آمریكا صورت گرفت كه بر اثر آن تا شعاع چهار مایلی از مركز انفجارتأسیسات شهری كاملاً نابود و ٦٦ هزار نفر مجروح شدند.
آخرین آمار منتشر شده نشان می دهد، كه از زمان این بمباران هسته ای در شانزده اوت ١٩٤٥ توسط نیروی هوایی آمریكا، تا كنون ٢٣٧ هزار و ٦٢ نفر به علت آثار مخرب مواد رادیو اكتیو بر جای مانده از آن جان باخته اند.
حمله هسته ای به شهر بندری ناكازاكی نیز ٣٩ هزار تن كشته و ٢٥ هزار تن زخمی بر جای گذاشت ضمن اینكه هزاران نفر بعد از این حمله به علت آثار مخرب مواد رادیو اكتیو جان خود را از دست دادند.
منبع : كتاب اولین های دفاع مقدس؛ محمد خامه یار