مشخصات شهید

X

"(ضروری)" indicates required fields

شهید یوسف بردستانی

796
  • bale
  • eita
  • gap
  • soroush
  • telegram
  • whatsapp
نام يوسف
نام خانوادگی بردستاني
نام پدر غلام
تاریخ تولد 1334/01/02
محل تولد بوشهر - دير
تاریخ شهادت 1365/10/29
محل شهادت شلمچه
مسئولیت معاون گردان
نوع عضویت پاسدار
شغل پاسدار
تحصیلات سوم راهنمايي
مدفن بردخون
  • زندگینامه
  • وصیت نامه
  • زندیگنامه شهید

    ولا تحسبن الذين قتلوا في سبيل الله امواتا بل احياء عند ربهم يرزرقون

    دوران تولد و تحصيلات :

    شهيد والا مقام يوسف بردستاني فرزند غلام در سال 1334 در روستاي بردخون از توابع شهرستان دير در خانواده اي مذهبي و كشاورز ديده بله جهان گشود در سن 7 سالگي تحصيلات ابتدايي خود را در دبستان فولادي بردخون آغاز و تا پايان دوره ابتدايي در آن مدرسه مشغول به تحصيل بوده است . سپس براي ادامه تحصيلات به منزل يكي از بستگانش در بندر گناوه مهاجرت نمود اما بعلت شرايط سخت زندگي و كمبودها نتوانست در آنجا بماند و از ادامه تحصيل منصرف شد . و مجدداً به زادگاهش بازگشت و به كار كشاورزي پرداخت .

    دوران اعزام به خدمت مقدس سربازي:

    پس از رسيدن به سن 18 سالگي به خدمت مقدس سربازي اعزام گرديد و پس از طي دوره آموزشي در مركز 05 كرمان به شهرستان شيراز منتقل شد و خدمت خويش را در آن شهر سپري نمود و پس از خاتمه سربازي در همانجا در دفتر كار يكي از بستگانش مشغول بكار شد .

    دوران كار و فعاليت :

    پس از گذشت مدتي مقدمات مسافرت و گرفتن ويزا و پاسپورت راهي كشور عربي قطر شد و در آنجا به كار پرداخت و پس از مدتي كار در آنجا در اين زمينه مهارت كافي را كسب نمود .  شهيد يوسف بردستاني در سال 1354 ازدواج نمود كه حاصل اين ازدواج 3 فرزند پسر بود كه يكي از در سال جاري در سن 14 سالگي زندگي خويش را وداع گفت و رو به سوي پروردگارش شتافت تا همراه با پدرش باشد ....

    اوايل انقلاب:

    شهيد بزرگوار درزمان اوج گيري انقلاب اسلامي در كشور قطر مشغول به كار بود كه با جمعي از دوستان خود نسبت به تكثير و چاپ اعلاميه و پخش اخبار جنايات رژيم ستمشاهي فعاليت مستمر داشته و در زمان سقوط رژيم ستمشاهي در مقابل سفارت ايران تجمع نمودند و پرچم لا اله الا الله را با دستان مباركشان به اهتزاز درآوردند و عكسي نيز از اين صحنه بياد ماندني گرفته شده كه هم اكنون موجود مي باشد .

    خصوصيات اخلاقي شهيد :

    آن شهيد بزرگوار 3 خصوصيت اخلاقي داشت كه عبارتند از :

    1-علاقه شديد به اهل بيت عصمت و طهارت

    2-عدم پذيرش زور گويي

    3- علاقه مندي به فاميل و اهميت دان زياد به صله رحم .

     

     

    بازگشت به ميهن اسلامي:

    شهيد بزرگوار پس از پيروزي انقلاب اسلامي كار در خارج را رها نمود و به آغوش ميهن اسلاميش مراجعت نمود و از همان روزهاي پيروزي انقلاب اسلامي به پاسداري و حراست از انقلاب ودستاوردهاي آن پرداختند . و بسيج بردخون را بنيان گذاري نمودند و تمام مراحل زندگي خويش را فداي انقلاب  اسلامي و اطاعت از رهبر كبير انقلاب و بنيانگذار جمهوري اسلامي ايران نمودند و لحظه اي از بسيج و جبهه غفلت ننمودند و هميشه اين شعار را زمزمه مي كردند كه :

    ما جبهه ها را تا ظهور حضرت مهدي (عج) خالي نخواهيم گذاشت .

    در سال ------  13 به عضويت رسمي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي در آمدند و مسئوليت پايگاه مقاومت كربلاي برئدخون را بر عهده گرفتند و در كليه اعزامها نقش فعال و هدايتگرانه داشتند كه هنوز صداي دلنشين وي در جاي جاي بردخون طنين انداز است وي پس از مدت ----سال  مسئول پايگاه مقاومت محمد عامري تنگستان را بر عهده گرفت . عملكرد و رفتار ايشان چنان زمينه را فراهم آورد كه توانست در مدت زمان بسيار كمي وحدت و يكدلي را در حاك نمايد و آنچنان در قلب مردم جاي گرفت كه مردم خوب تنگستان هنوز هم ياد و خاطره اين شهيد بزرگوار را از ياد نبرده اندو هنوز باخانواده اين شهيد رفت و آمد دارند .

    خصوصيات فردي :

    1-خداپرستي :

    شهيد بزرگوار براي مسايل اعتقادي و واجبات اهميت خاصي قايل بودند . نمازهاي يوميه را هميشه سروقت مي خواندند . نماز شب را هميشه بجاي مي آورد ولو در سخت ترين زمان و مكان ها باشد . تا جايي كه برادر بزرگوار حاج كارگر درباره ايشان مي فرمايد :

    تا پاسي از شب رتق و فتق امور رزمندگان را بهمراه داشتند . از استراحت پرهيز نموده بلكه نماز شب را بجا مي آوردند و زيارت عاشورا را تا صبح زمزمه مي كردند .خود شهيدنيز اعتقاد خاصي براي كار كردن براي خدا و خلوص نيت داشتند در اين راستا در وصيت نامه اش براي مردم مي نويسد : خوشا بحال كسي كه خدا را فراموش نمي كند و كارهاي خودرا مخلصانه براي خدا انجام مي دهد كه اين كارها باعث جدايي شيطان و نجات پيدا كردن انسان است . لذا اخلاص در عمل پيشه كنيد ، هر چند اعمالتان قليل باشد براي خدا باشد و آگاه باشيد كه هر جا كه براي خدا نباشد اختلاف است و جايي كه اختلاف باشد خود پرستي و هوس در آنجا وجود دارد .

    2-دوستداري ائمه معصومين (ع):

    ايشان علاقه بخصوصي به روضه خواني و ذكر مصيبت و نوحه خواني و سينه زني داشتند بطوري كه در مراسمات دهه محرم و روز عاشورا فعاليتهاي چشمگيري داشتند و يكي از برگزار كنندگان مراسم سينه زني در بردخون بودند ايشان علاقه مضاعفي به نازدانه امام حسين (ع) حضرت رقيه (س) داشتند برادر بزگوار آقا سيد عبدالله حسيني كه يكي از همرزمان ايشان بودند مي گويند:

     در يكي از ايام شبهاي دهه محرم و صفر در حاليكه روبروي دشمن بعثي قرار داشتيم شهيد خطاب به من گفت كه امشب بايستي روضه بخواني . در جواب گفتم يوسف با اين اوضاع حال چه وقت روضه خواندن است .ايشان گفتند ما هر چه داريم و خواهيم داشت از امام حسين (ع) است . لذا در سنگر منبري را درست كردند و گفتند كه آقا سيد بفرما و روضه بخوان . آن هم ذكر مصيبت حضرت رقيه (س) . ناگفته نماند در زمان جنگ نيز به هر نحوي كه بود براي مدت 24 ساعت به زيارت مرقد حضرت رقيه (س) نايل شده بودند . به خاطر اين علاقه هم بود كه در وصيت نامه اش مي نويسد كه هر وقت خواستيد براي من گريه كنيد به ياد امام حسين (ع) و مصيبت هاي او گريه كنيد .

    3- برخورد با مسايل شهادت و جبهه و جنگ :

    مسئله شهادت براي وي مسئله اي عادي و باور كردني بود . هيچوقت يادم نمي رود هنگاميكه در ديماه سال 1360 برادر بزرگوارم حيدر به درجه رفيع شهادت نايل شده بودند ايشان دومين فردي بودند كه در جريان اين امر قرار گرفتند لذا از بردخون به بوشهر آمدند و به محل كار من مراجعه نمودند من داشتم پلاكارد هفته وحدت را در اداره نصب مي كردم . پس از سلا و احوالپرسي ه حقير گفتند كه بيا كارت دارم . و بدون مقدمه خبر شهادت برادرم را به من رسانيد . در برگزاري مراسم شهادت وي از همه ما منقلب تر بودند كه نوار سخنراني ايشان درروز تشعيع بيانگر و تبين اين مدعاست .

    ايشان سفارشات زيادي را در مورد جهاد درراه خدا دارند كه در قسمتي از وصيتنامه وي مي خوانيم : جهاد در راه خدا و مبارزه با كفار ومشركين را فراموش نكنيد . كه يكي از بهترين عبادات در نزد خداوند جهاد در راه خدا مي باشد . و افرادي كه مايل به بهشت هميشه جاويدانند بايد در اين عبادت بزرگ شركت نمايند و جهاد را فراموش نكنند و خودرا براي رنجها و مصيبتهايش آماده كنند.

    4- امر به معروف و نهي از منكر :

    مسئله امر به معرف و نهي از منكر در سرلوحه كارهاي ايشان قرار داشت. و براي اين امر اهميت زيادي قائل بودند. و خيلي جدي و با اهميت برخورد مي كردند و از كوچكترين مسئله منكري ولو اينكه پوشيدن جوراب نازكي توسط خواهري بي توجه نبودند و يا از پوشيدن لباسهاي تنگ و بدن نما توسط برادري نيز غافل نبودند . ابتدا با آنان از راه هدايت و ارشاد وارد مي شد . در صورتيكه كارساز نبود خود شخصاً عكس العمل نشان مي دادند . تا جايي كه آثارماندگار كهدر دست مي باشد نواري است در شب هفتم شهيد براهيم درمانده سخنراني نموده اند در دسترس مي باشد .

    دوران مسئوليت :

    اين شهيد بزرگوار پس از تشكيل تيپ 13 اميرالمومنين بوشهر بعنوان يكي از اعضاء و فرماندهان رسالتي كه بر دوش داشت ايفا مي نمود و مدتها سمت فرمانده عمليات را بر عهده داشتند و در كليه عملياتهايي كه توسط تيپ طرح ريزي و اجرا مي شد مشاركت فعال و چشمگيري داشتند .

    چيزي كه در وجود او احساس نمي شد خستگي ناپذري بود وي همه چيز را ر جبهه و جنگ خلاصه مي نمود تا اينكه قبل از عمليات كربلاي 4 از ناحيه اينجانب (برادرش محمد ) به وي پيشنهاد گرديد كه بهتر است مقداري هم به فكر خانواده ات باشي . جواب دلنشيني ولي با معنا به من داد و گفت : مامنزلي بجز جبهه و جنگ و دلگرمي و خانواده اي بجز امام نداريم . شما با خاندان خود بمانيد ، كه ما بي خانمان بوديم و رفتيم ...........

     

    سر انجام :

    در سال 1365 با پذيرفتن مسئوليت معاونت گردان كميل به فرماندهي شهيد هدايت احمد نيا در عمليات كربلاي 5 شركت و در تاريخ 3/11/1365 به آرزوي ديرينه خويش به فيض عظماي شهادت نائل و به لقاء الله پوست .

    روحش شاد و راهش پر رهرو باد .
    ادامه مطلب
    وصيت نامه شهيد( با خط مبارك خود شهيد )

    ولا تحسبن الذين قتلوا في سبيل الله امواتا بل احيا عند ربهم يرزقون

    و مپنداريدآنانكه درراه خدا كشته مي شوند   مردگانند ، بلكه زندگانند و نزد خداي خويش روزي خوارند

    بنام خدا

    درود و سلام پروردگار به پيامبران بزرگي الهي خصوصاً پيامبر بزرگ اسلام حضرت محمد بن عبدالله (ص) كه با كتاب خدا قرآن و دين خدا اسلام ما را به راه راست هدايت نمود .

    سلام به رهبر كبير انقلاب اسلامي قلب تپنده امتاسلام كه با قيام خود و نهضت خود پس از سالها كه اسلام توسط مشركين زمان و يزيديان زمان مي رفت كه نابود شود ، حالي دوباره به اسلام وروحي تازه به قالب خاصه مسلمانان عطا فرمودند و با سلام به حافظان انقلابش ، رزمندگان اسلام و سلام به ارواح پاك شهيدان و شهيدان زنده انقلاب و معلولين انقلاب .

    اكنون كه قلم بر روي كاغذ مي نگارم بياد دارم كه چند بار وصيت نامه نوشته ام به اميد اينكه زنده بر نگردم و شهادت در راه خودش را سهمم بگرداند . اما چكنم كه سعادت شهادت نصيبن نگشت اميدوارم كه خداوند اين بار توفيق شهادت در راه خودش را سهمم بگرداند . ان شاء الله.

    البته مي دانم كه رسيدن به مقام و درجه شهادت و لقاء الله و زيارت خداوند مختص افراد صالح و پرهيزكار است و كنهكاران را در آن مقام جايي نيست لكن در اينجا توبه و ندامت خود را با كمال شرمندگي به پيشگاه حضرت باريتعالي مي برم اميدوارم كه خداوند بحق محمد و آل محمد بر من ترحم نمايد و از گناهان و تقصيراتم درگذرد .

    خداوندا مرا ببخش زيرا شاكر نبودم

    و مرا ببخش بخاطر قدرداني نكردن از نعمتهاي تو

    و مرا ببخش بخاطر بي اعتنايي به احكام ودستورات تو

    ومرا ببخش بخاطر فراموش كردن خودمان كه چه بوديم و چه شديم .

    برادران و خواهران ، مردم مسلمان ايران ، خوشا بحال كسي كه كار براي خدا را فراموش نكند و كارها خويش را مخلصانه براي خدا انجام مي دهند اين كارها باعث جدايي شيطان ايت و نجات پيدا كردن انسان است . لذا اخلاص در عمل و امور را پيشه خود قراردهيد واعمالتان هرچند قليل باشد براي خدا باشد و آگاه باشيد كه هركجا كار براي خدا نباشد اختلاف است و جايي كه اختلاف است خود پرستي و هوس در همانجا وجود دارد .

    هميشه با ياد خدا باشيد كه هروقت مصيبت و ناراحتي براي شما پيش آمد از محمد(ص) وخاندانش (ع) استمداد بطلبيد و بدانيد كه كاني كه به دنبال راحتي اين دنيا هستند به خوشي آن دنيا نخواهند رسيد و آخرتي ندارند . جهاددراه خدا و مبارزه با كفار و مشركين را فراموش مكنيد كه يكي از بهترين عبادات نزد خدا جهاد در راه خدا مي باشد و افرادي كه مايا به داشتن آخرتي هميشه جاويدان هستند بايد شركتدر جبهه و جنگ را فراموش نكنند و خود را براي رنجها و مصيبتها آماده سازيد . دل قوي داريد كه خداوند يار و پشتيبان شماست .

     

    والسلام عليكم و رحمه الله و بركاته

     

    نامه شهيد به خانواده :

    اي پدر و مادر عزيزو مهربانم :

    اميدوارم كه سلام ناقابل مرا بپذيريد و از اينكه سالها باعث رنج و زحمت شما شده ام مرا ببخشيد . من اعتراف مي كنم كه فرزند خوبي براي شما نبوده ام و نتوانستم حقوق شما را ادا نمايم ولي به شما اطمينان مي دهم كه اين امور خودعادتي بسيار بزرگ است تلاش نماييد  هرچه در توان داريد در راه اسلام و قرآن و اين انقلاب هديه نماييد وبدانيد كه  ما فرزندان امانتهايي هستيم از آن خدا و سزاوار باشيد كه امانت دارد خوبي بوده ايد . در عزاي من گريه و ناراحتي به خود راه ندهيد . هروقت خواستيد براي من گريه كنيد بياد امام حسين (ع) و مصبتهاي آن حضرت گريه كنيد .

    پدر عزيزم از اينكه تربيت تو مرا به راه اسلام و قرآن كشانيد بسيار متشكرم و اميدوارم و اميدوارم كه در ثواب شهيدان و راه آنها شريك باشي و تو اي مادر خوبم كه زحمات بسياري براي من كشيده اي كه من هيچ وقت او را فراموش نمي كنم و از شما مي خواهم براي آمرزش همه مومنين و مومنات و همچنين براي امام دعا را فراموش نكنيد .مرا حلال كنيد.

    و شما اي برادرانم اميد وارم كه مرا ببخشيد اگر برادر خوبي براي شما نبودم تنها از شما مي خواهم كه اسلام و قرآن و امام و انقلاب راتنها نگذاريد ، چنانچه به قيمت جان و مالتان تمام شود بچه ها را فراموش نكنيد .

    و شما خواهرانم همانند تمام خواهران شهداي ايران زينب وار باشيد در عزاي من گريه و زاري نكنيد.

    و سخني با همسرم : اميدوارم از اينكه در اين مدت نتوانستم همسر خوبي براي تو باشم مرا ببخش و اگر سخني ويا صحبتي در اين ايام از من ديده ايد كه مايه رنجش شما شده است مرا ببخشيد اميدوارم كه همانند همه زنان شهداء خود را مهيا ساخته باشيد . و بدان كه مسئوليت تو تربيت فرزندانم  ابوذر و حميد و محسن مي باشد . اميد وارم كه آنها راطوري تربيت كني كه آماده براي دفاع از حريم قرآن و اسلام شوند

    پدر عزيزم : اميدوارم كه فرزندان مرا فراموش نكنيد و در تربيت آنها كوشا باشيد موتور سيكلت مرا بفروش و مبلغ پول كه پهلوي برادرم محمد است نصف بدهيد سپاه بوشهر و نصف بدهيد سپاه رادار تا خرج بكشند مقدار پولي هم كه در بانك دارم سه سا نماز و روزه ام را انجام دهيد .

    مرا در كنار برادرم حيدر دفن نماييد زيرا مي خواهم مادرم يك دستش را روي رادرم حيدر و دست ديگرش را روي قبر من بگذارد . از همه رفيقانم حلاليت مي طلبم و همه شما را به خدا مي سپارم .

    امام را فراموش نكنيد. روزهاي پنجشنبه آمودن به قبور شهداء وفاتحه فراموش نكنيد . فاتحه براي ما هم فراموش نكنيد .

     

     

     

     

     

    والسلام

    يوسف بردستاني

     
    ادامه مطلب
    ادامه مطلب
    ادامه مطلب
    ادامه مطلب
    ادامه مطلب
    اطلاعات مزار
    محل مزاربردخون
    تصویر مزار
    موقعیت مکانی مزار
    در صورتی که تصویر، اطلاعات و یا خاطره ای مرتبط با شهید در اختیار دارید با ما به اشتراک بگذارید

    فایل ها را به اینجا بکشید
    Max. file size: 64 MB, Max. files: 10.
      your comments
      guest
      0 دیدگاه ها و دلنوشته ها
      بازخورد (Feedback) های اینلاین
      مشاهده همه دلنوشته ها
      0
      ما را از دلنوشته های خود محروم نکنید ...x