مشخصات شهید

X

"(ضروری)" indicates required fields

شهید مهدی اندرواژ

951
  • bale
  • eita
  • gap
  • soroush
  • telegram
  • whatsapp
نام مهدي
نام خانوادگی اندرواژ
نام پدر غلامحسين
تاریخ تولد 1347/10/02
محل تولد بوشهر - بوشهر
تاریخ شهادت 1365/10/04
محل شهادت شلمچه
مسئولیت رزمنده
نوع عضویت روحاني
شغل روحاني
تحصیلات -
مدفن بردستان
  • زندگینامه
  • وصیت نامه
  • سلام و صلوات و غفران بر شهیدان راه فضیلت وانسانیت، آنان که برای اعتلای کلمه الله فریاد ربنا الله سر داده و با استواری و مردانگی در این مسیر، هرگز خوفو اندوهی به دل راه ندادند و میثاق خداوندی را با خون خود امضاء کردند. آری، همآنان که با بهره‌مندی از فضل الهی که خاص مجاهدان فی سبیل الله است، حجاب مادیّت ووابستگی به تن را دریده و با گام نهادن در وادی عشق و سرسپردگی به معبود در مرتبترضوان الهی آرمیدند.

    شهید مهدی اندرواژ کبوتر سینه سرخ عاشقی بود که در شهرستان دیّر در میان خانواده‌ای متدین و مذهبی دیده به جهان گشود. پس از اتمام تحصیلات کلاسیک، دل از دنیا و مافیها بریده، به شوق دیدار حضرت یار، راهی کوی دلدادگان عاشق شد. آری حوزه علمیه، این میکده ناب مستان بی‌ادعا، مهدی را در آغوش خود جای داد و در آنجا به خوشه‌چینی از خرمن بی‌کران علوم آل محمد (صلی الله علیه و آله) پرداخت. او کبوتری عاشق بود که در خیمه‌گاه سربازان حضرت ولی‌عصر (عجل الله تعالی فرجه) آشیانه کرد. مهدی در هر سنگری خالصانه و در راه رضای خدا تلاش می‌نمود. در مدرسه دانش‌آموزی درس‌خوان، در محل فردی فعال و در حوزه علمیه نیز ساعی و کوشا بود. او در حوزه مقدسه علمیه با جدیت و تلاش فراوان مشغول فراگیری علوم دینی و تهذیب نفس شد. شهید مهدی اندرواژ یکی دیگر از تربیت یافتگان حضرت ولی عصر (عجل الله تعالی فرجه) بود که با علم و عمل خالصانه خود توانست صداقت و وفای خود به مولایش را در هنگام امتحان به اثبات برساند. مدتی زیاد از ماندن مهدی در حوزه نگذشته بود که شیپور جنگ نواخته شد و این همان لحظه ای است که مرد از نامرد شناخته می‌شود. مگر نه آنکه خدایِ الهی فرموده: « من المؤمنین رجالٌ صدقوا ما عاهدوا الله علیه» و شهید مهدی اندرواژ در زمره این مردان خدایی است که با شروع جنگ تحمیلی مردانه و عاشقانه به جبهه های نور علیه ظلمت هجرت کرد. سرانجام بعد از یورش مردانه‌ای که بر سپاه خصم برد، در تاریخ ۴/۱۰/۱۳۶۵ در عملیات کربلای ۴ در منطقه شلمچه، شهادت را که بالاترین آرزو و نیتش بود، در آغوش کشید ومیهمان مولا و معشوق خود، حضرت اباعبدالله الحسین (علیه السلام) گردید.
    ادامه مطلب
    وصیت نامه شهید
    ۱- تمام نصرت ها و پیروزی های ما به واسطه تقوای الهی است. اگر تقوا را پیشه نکنید، از نصرت های خداوند بی بهره خواهید بود.
    ۲- مبادا عملی از شما سر بزند که دیگران نسبت به اسلام و انقلاب بدبین شوند. این انقلاب با خون شهیدان به این جا رسیده. پس شما هم سعی کنید با اعمال خود جمهوری اسلامی را تقویت کنید تا ان‌شاءالله روزی برسد که انقلاب به تمام جهان صادر شود.
    ۳- امام را پشتیبانی و حمایت کنید که ایشان فرزند پیغمبر (صلی الله علیه و آله و سلم) و مرجع تقلید ماست. اگر کسی در شک و تردید است هرچه زودتر به خود آید. روحانیت را تقویت کنید.
    ۴- مبادا دلسرد شوید و لاابالی گردید. حزب‌الله همیشه در صحنه است و هیچ وقت از میدان به در نمی رود.
    ۵- برای اینکه همیشه موفق باشید هیچ وقت توسل به معصومان (علیهم السلام) را فراموش نکنید. از طریق این بزرگواران است که انسان به جایی میرسد. برای نماز اهمیت زیادی قائل شوید. نکند مستخفف به صلات باشید که از شفاعت ائمه محروم می شوید.
    ۶- در تمام زندگی خودسازی کنید تا عمرتان هدر نرود. برای خودسازی فرامین امام را که در همین رابطه بیان فرموده اند به خاطر بسپارید.
    ۷- صبر و استقامت را پیشه خود سازید که بعد از صبر و استقامت نوید ظفر خواهد رسید.
    ۸- سطح علمی خود را بالا ببرید. البته علم و تخصص باید همراه با ایمان باشد.
    زمزمه های عاشقانه و عارفانه در بیان شهید:
    ۱- منت خدای را که ما بندگان ذلیل خود را در عصری قرار داد که رهبرمان مردی فقیه و مجاهدی معظم و مجتهدی بزرگ از سلاله پاک حضرت زهرا (سلام الله علیها) است. خدای را شکر که درِ جهاد را بر ما گشود تا از این طریق به درگاهش نزدیک شویم و تفضلی نمود تا به او برسیم.

    ۲- خدایا دلم میخواهد این بدن گناهکار را قطعه‌قطعه به درگاهت آورم. شاید همین کفاره گناهانم باشد. الهی هرگز به خود اجازه نمی‌دهم که بگویم لیاقت کشته شدن در راه تو را دارم زیرا گناهکارم ولی باز از تو می‌خواهم که تفضلی کنی و بنده ذلیل خود را با کاروان شهیدان همراه سازی و به آبروی آنها و سرورشان سیدالشهدا (علیه السلام) ما را هم مورد مرحمت قرار دهی.
    ادامه مطلب
    ادامه مطلب
    ادامه مطلب
    ادامه مطلب
    ادامه مطلب
    اطلاعات مزار
    محل مزاربردستان
    تصویر مزار
    موقعیت مکانی مزار
    گالری تصاویر   
    مشاهده سایر تصاویر
    گالری فیلم
    مشاهده سایر ویدیو ها
    گالری صوت
    مشاهده سایر صوت ها
    اسناد و مدارک   
    مشاهده سایر اسناد
    در صورتی که تصویر، اطلاعات و یا خاطره ای مرتبط با شهید در اختیار دارید با ما به اشتراک بگذارید

    فایل ها را به اینجا بکشید
    Max. file size: 64 MB, Max. files: 10.
      your comments
      guest
      0 دیدگاه ها و دلنوشته ها
      بازخورد (Feedback) های اینلاین
      مشاهده همه دلنوشته ها
      0
      ما را از دلنوشته های خود محروم نکنید ...x