مشخصات شهید

X

"(ضروری)" indicates required fields

شهید محمد آورند

251
  • bale
  • eita
  • gap
  • soroush
  • telegram
  • whatsapp
نام محمد
نام خانوادگی آورند
نام پدر حسن
تاریخ تولد 1349/04/09
محل تولد بوشهر - گناوه
تاریخ شهادت 1369/01/30
محل شهادت پاسگاه بيرجند
مسئولیت رزمنده
نوع عضویت پاسدار كميته
شغل پاسدار كميته
تحصیلات دوره راهنمايی
مدفن گناوه
  • زندگینامه
  • وصیت نامه
  • شهید محمد آورند فرزند حسن در سال ۱۳۴۹ در روستای کردوان سفلی از توابع شهرستان خورموج در خانواده‌ای فقیر و مذهبی متولد گردید . در سن هفت سالگی راهی مدرسه شد و پنج سال دوران ابتدائی را در دبستان وحدت با موفقیت به پایان برد و خواندن قرآن و نماز را از همان دوران کودکی فرا گرفت وی پس از پایان دوره ابتدائی وارد مدرسه راهنمائی شهید ما‌هینی روستا گردید و  دوم راهنمایی هم با موفقیت پشت سر گذاشت .

    شهید در راهپیمائی‌ها شرکت گسترده داشت چون علاقه زیادی به جبهه داشت نبرد در جبهه را واجب‌تر و لازمتر از سنگر مدرسه دانست ولی چون سنش کم بود چند بار که خواست راهی جبهه شود او را نپذیرفتند اینقدر علاقه و شور و شوق در سرش بود که با اضافه نمودن سنش به مقصود خود رسید و راهی جبهه شد اولین مرحله شرکت او در جبهه در سال ۶۱ بود و پس از ماموریت سه ماه نبرد در جبهه‌ها به خانواده بازگشت .

    بعد از بازگشت از جبهه چون وضع مالی خانواده‌اش مساعد نبود نتوانست به تحصیل ادامه دهد در نتیجه برای یاری و کمک رساندن به پدر پیرش مشغول کار گردید و چون شرکت خود را در گروه مقاومت روستا نیز لازم دانست عضو گروه مقاومت شد و در تشویق و ترغیب مردم برای رفتن جبهه و شرکت در مراسمها تلاش گسترده می نمود . بار دیگر در سال ۶۳ راهی جبهه شد و پس از سه ماه جنگ با دژخیمان کافر به خانه بازگشت شهید یک بار دیگر نیز در سال ۶۴ راهی جبهه‌ها گردید و در همه این مراحل از خداوند شهادت را طلب می‌کرد.

    شهید در سال ۱۳۶۶ با خانواده روستا را ترک گفتند و به شهرستان گناوه مهاجرت نموده تا شاید بتواند با کار و فعالیت بیشتر در یاری رساندن به پدرش و امرار معاش زندگی سهم بیشتری داشته باشد و پس از دو سال کار دفترچه آماده به خدمت را دریافت کرد و چون علاقه زیادی به خدمت در کمیته داشت و فکر کرد شاید بهتر بتواند در این نهاد انقلابی از میهن و ناموس خود حفاظت نماید . در تاریخ ۱۳۶۸/۸/۲۳ به خدمت مشغول گردید و پس از آموزش چند مرتبه به مرخصی آمد و پس از آخرین وداع با خانواده در تاریخ ۱۳۶۹/۱/۲۹در نبردی جانانه در برابر دشمنان اسلام و قرآن و مزدوران استکبار جهانی و قاچاقچیان مواد مخدر در محل خدمت خود در بیرجند به درجه رفیع شهادت نائل آمد همان آرزویی که همیشه در دل داشت . لازم به یادآوری است که در روزهای آخر حیات شهید خبر شهادت خود را میداد و در فکر وصیت نامه نوشتن بود امیدواریم که ما ادامه دهنده و راهرو راه شهید باشیم
    ادامه مطلب
    به نام خدای محمد به نام خدای علی و به نام خدای حسین و به نام خدای شهیدان. سلام به شما پدر و مادر عزیزم که مرا به این سن رساندید و تقدیم جامعه اسلامی و مکتبی و الهی دادید امیدوارم که مرا ببخشید و اگر اشتباهی یا گناهی از من سرزده باشد مرا ببخشید و از خدای متعال در خواست کنید که مرا مورد رحمت خود قرار دهد پدر و مادر عزیزم شما خوشحال باشید که پسری بزرگ کردید و در راه اسلام و قرآن دادید مادر مهربانم اگر من شهید شدم هر چند که من لیاقت شهید شدن را در خود نمی‌بینم از شما می‌خواهم که زیاد نگریید و بی تابی نکنید اولاً روح من ناراحت می‌شود و دوم اینکه منافقان ضد انقلاب از ناراحتی و بی تابی شما خوشحال می‌شوند و بر راه پلیدشان ادامه می‌دهند اگر شما مثل برادران و خواهران و مادران شهید پرور صبور باشید منافقین و خائنین ضربه خواهند خورد و شاید به آغوش اسلام عزیز باز گرد‌‌‌ند این نیز تقاضای من از شما پدران و مادران و برادران و خواهران غیور ایران است .

    در پایان از برادران حزب‌الله می‌خواهم که امام را تنها نگذارید و برای طول عمر امام دعا کنید و در ضمن از خواهران حزب‌الله میخواهم که حجاب اسلامی را رعایت کنند در پایان سخنانم از تک‌تک دوستان و برادرانم میخواهم که اگر اشتباهی از من سرزده مرا ببخشید یک پیامی هم به خانواده‌ام و تشییع کنندگان جنازه‌ام که مرا در زادگاهم یعنی همان کردوان سفلی در کنار امام زاده عهدالله در کنار برادران عزیزم و علی کشاورز به خاک بسپارد و در پایان بار دیگر تکرار میکنم امام را تنها نگذارید و امام را دعا کنید .
    ادامه مطلب
    ادامه مطلب
    ادامه مطلب
    ادامه مطلب
    ادامه مطلب
    اطلاعات مزار
    محل مزارگناوه
    تصویر مزار
    موقعیت مکانی مزار
    گالری تصاویر   
    مشاهده سایر تصاویر
    اسناد و مدارک   
    مشاهده سایر اسناد
    در صورتی که تصویر، اطلاعات و یا خاطره ای مرتبط با شهید در اختیار دارید با ما به اشتراک بگذارید

    فایل ها را به اینجا بکشید
    Max. file size: 64 MB, Max. files: 10.
      your comments
      guest
      0 دیدگاه ها و دلنوشته ها
      بازخورد (Feedback) های اینلاین
      مشاهده همه دلنوشته ها
      0
      ما را از دلنوشته های خود محروم نکنید ...x