مشخصات شهید

X

"(ضروری)" indicates required fields

شهید محمد آل بویه

891
  • bale
  • eita
  • gap
  • soroush
  • telegram
  • whatsapp
نام محمد
نام خانوادگی آل بويه
نام پدر غلامحسين
تاریخ تولد 1337/04/03
محل تولد بوشهر - بوشهر
تاریخ شهادت 1361/02/11
محل شهادت اهواز - خرمشهر
مسئولیت رزمنده
نوع عضویت سرباز زمينی ارتش
شغل -
تحصیلات پنجم ابتدايی
مدفن خورموج
  • زندگینامه
  • مصاحبه
  • خاطرات
  • زندیگنامه شهید

    در خانواده‌اي متدين و مذهبي، در سوم تيرماه سي و هفت از پدر و مادري مؤمن و وارسته و پر تلاش بنامهاي غلامحسين و فاطمه در روستاي فقيه حسنان فرزندي متولد شد كه او را محمد نام گذاشتند. تحصيلات ابتدائي را تا سال پنجم در همان روستا بپايان برد- اما به علت فقر و عدم دسترسي به تحصيلات بالاتر و عدم امكانات روستا و نيز مبرم خانواده به تلاش و زحمت او، ادامه تحصيل را رها كرد و در كنار پدر به كار كشاورزي پرداخت. شهيد در آستانه انقلاب اسلامي در رژيم گذشته به سربازي رفت، اما پس از مدت كوتاهي با برگه معافيت برگشت. با شروع انقلاب، در تمام تظاهرات شركت فعال داشت. وقتي انقلاب پيروز شد اعلام گرديد كه متولدين 1337 بايد به خدمت اعزام شوند، و شهيد با عشق و علاقه زياد به خدمت رفت. وي بمدت 8 ماه و 15 روز در شيراز خدمت كرد ولي با اصرار تمام داوطلب به جبهه شد.

    فصل شهادت:

    شهيد قبل از اعزام به جبهه جنوب براي ديدار و خدا حافظي به زيارت خانواده مي‌آيد و سپس راهي جبهه مي‌شود. چهل و پنج روز حضور فعال و ايثارگرانه در جبهه و فداكاريهاي فراوان، سرانجام در منطقه دارخوين حدفاصل جاده اهواز – خرمشهر در تاريخ 10/2/62 به فيض شهادت نايل گرديد.
    ادامه مطلب
    ادامه مطلب
    مصاحبه با برادر شهيد:  « امــير آل‌بويه»

    ضمن معرفي خود، ارتباطتان را با شهيد بيان كنيد.

    امير آل‌بويه هستم برادر شهيد محمد آل‌بويه، من با محمد خيلي صميمي بودم و مثل دو دوست خارج از محدوده خانواده به همديگر عشق مي‌ورزيم.

    - لحظه اعزام به جبهه او را تصوير كنيد.

    باتفاق دوستانش محمدعاشوري و منصور اسماعيلي بيقرار و عاشقانه بسوي جبهه پرواز كردند. وقتي براي خداحافظي آمد مثل هميشه متين و آرام بود اما مي‌شد از نگاه آرام او يك دنيا معنا خواند. در آن چشم‌ها غوغائي بود.

    - چند ويژگي برجسته شهيد را ذكر كنيد.

    لحظه‌لحظه زندگي محمد درس بود. وتمام رفتار و اعمالش برجسته و براي ما اعضاء خانواده الگو- متانت وسكوت و آرامش او- اعتقاد راسخ به خدا و اهل بيت – اهل كار و خدمت – براي خانواده و در خدمت خانواده بودن و حفظ زبان و سلامت نفس از مهمترين ويژگي‌هاي شهيد محمد بود.

    - در مورد خدمت سربازي و اعزام به جبهه محمد مطالبي بفرمائيد:

    محمد علي‌رغم اينكه نزديك به نه ماه در شيراز خدمت كرده بود، اما داوطلبانه عازم جبهه‌ها مي‌شود و مي‌گويد كه برادران رزمنده در جبهه‌ها دارند جانفشاني مي‌كنند، ما اينجا در پشت جبهه راحت و آسوده نشسته‌ايم. 45 روز در جبهه جنوب عاشقانه تلاش مي‌كنند تا اينكه به فيض شهادت نائل مي‌شود.

     

    - خصوصيات اخلاقي شهيد چقدر در خانواده و جمع دوستان تأثير داشت:

    شهيد محمد به حدي از جهت اخلاقي – متانت و خصوصيات پسنديده در خانواده و در بين دوستان تأثير مثبت داشت كه تا هنوز خلاء وجود مهربان او را درجمع خود حس مي‌كنم و به راستي جاي او در بين ما هميشه خالي است.

    - به‌عنوان برادر شهيد چه پيامي براي مردم داريد؟

    مردم بزرگوار و امت شهيد پرور خودشان الفباي معرفت و انقلاب را خوب مي‌دانند، اما بنده به عنوان برادر شهيد عرض مي‌كنم: دشمنان اسلام اين روزها در مورد تهاجم فرهنگي دارند سرمايه‌گذاري مي‌كنند ما بايد هوشيار باشيم و با قرآن و اهل بيت سدّ محكمي در مقابل آنها ايجاد كنيم.
    ادامه مطلب
     

    همسفر با خاطرات شهيد:

    1- خبر شهادت و صبر مادر  ( نقل از خواهر شهيد)

    صبح برادرم محمد، آرام و متين مثل هميشه با قدمهاي آهسته اما محكم و استوار دست مادر را بوسيد و التماس دعا كرد. درست در آن لحظه، وداع حضرت علي اكبر با مادرش ليلا را در خاطرم مجسم كردم. مادرم در يك دستش آب بود و در دست ديگرش قرآن – برادرم را زير قرآن در كرد. صورت معصومش را بوسيد و چند قطره اشك گرم بدرقه راهش. برادر هر قدم را با لبخند به جلو برمي‌داشت. و درست لحظه‌اي كه خبر شهادت برادرم را آوردند مادرم را و چهره ملكوتي و صبور او را ديدم. دستها را به آسمان بلند كرد و شكر خدا را به جا آورد و گفت: فرداي قيامت من در حضور حضرت فاطمه رو سفيد هستم.

    2- شناسائي پيكر مطهر شهيد:   ( نقل برادر شهيد امير آل‌بويه)

    خبر شهادت محمد را توسط برادر حاج ناصر احمدي ( همرزمش) دريافت كرديم- به اهواز جهت شناسائي او رفتيم. پس از يك ماه كه جستجو كرديم و اجساد مطهر شهداء را كه عموماً قابل شناسائي نبودند بررسي نموديم، از روي علامت و نشانه‌اي در پا، شهيد محمد را شناسائي كرديم. ( محل معراج الشهداء اهواز)

    « در گلستان ويژگي‌هاي برجسته اخلاق شهيد»

    • تواضع و فروتني – ايثار و از خود گذشتگي – مهرباني و محبت و بخشش از ويژگي‌هاي بارز شهيد بود. به خاطر همين خصوصيات برجسته شهادتش خلاء بزرگي در خانواده و در بين دوستانش به وجود آورد.

    • ساده مي‌زيست و هميشه خدمتگزار و فرمانبر محافل عزاداري امام حسين(ع) بود.

    • شهيد با اينكه علاقه زيادي به ادامه تحصيل داشت اما فقر و محروميت خانوار او را وا داشت تا در كنار پدر به كار وتلاش وكشاورزي بپردازد و كمك خرج خانواده باشد.

    ادامه مطلب
    ادامه مطلب
    ادامه مطلب
    اطلاعات مزار
    محل مزارخورموج
    تصویر مزار
    موقعیت مکانی مزار
    اسناد و مدارک   
    مشاهده سایر اسناد
    در صورتی که تصویر، اطلاعات و یا خاطره ای مرتبط با شهید در اختیار دارید با ما به اشتراک بگذارید

    فایل ها را به اینجا بکشید
    Max. file size: 64 MB, Max. files: 10.
      your comments
      guest
      0 دیدگاه ها و دلنوشته ها
      بازخورد (Feedback) های اینلاین
      مشاهده همه دلنوشته ها
      0
      ما را از دلنوشته های خود محروم نکنید ...x