مشخصات شهید

X

"(ضروری)" indicates required fields

شهید علی قنبری

553
  • bale
  • eita
  • gap
  • soroush
  • telegram
  • whatsapp
نام علي
نام خانوادگی قنبري
نام پدر ميرزا
تاریخ تولد 1334/05/10
محل تولد بوشهر - كنگان
تاریخ شهادت 1364/11/21
محل شهادت اروندرود
مسئولیت معاون گروهان
نوع عضویت پاسدار
شغل پاسدار
تحصیلات دوره ابتدايي
مدفن ريز
  • زندگینامه
  • وصیت نامه
  • سردار شهید ‌حاج‌علی قنبری‌ در سال 1334 در شهر 'ریز' كه در آن دوران روستایی كوچك در جنوب شرق استان بوشهر بود در خانواده ای مذهبی و فقیر چشم به جهان گشود، در سن سه سالگی از سایه پدر محروم شد و در سن شش سالگی برای فراگیری علم وارد دبستان شد.

    پس از سه سال تحصیل به علت فقر و ناتوانی در تامین مخارج زندگی درس و مشق را رها كرد و برای تامین نیازهای روزمره خانواده‌اش به كسب و كار مشغول شد.

    در سن 15 سالگی ازدواج و زندگی مشترك خود را در خانه‌ای بسیار محقر و ساده و بی‌آلایش آغاز كرد كه حاصل این ازدواج پنج فرزند دختر و دو فرزند پسر است.

    در سن20 سالگی برای تامین هزینه زندگی و یافتن شغل راهی بوشهرشد و پس از مدتی برای كارگری از بوشهر به كشور قطر مهاجرت كرد و درهمین دوران بود كه توفیق زیارت حرم امن الهی نصیب وی شد.

    بازگشت وی به كشورهمزمان بود با اوج گیری حركت‌های عظیم انقلاب اسلامی و در این مسیر فعایت های برجسته ای از خود نشان داد و هم صدا و همگام با روحانیت به مبارزه با رژیم طاغوت پرداخت.

    با پیروزی انقلاب اسلامی و تشكیل بسیج به دستور امام خمینی (ره)، به عضویت بسیج درآمد و با شروع جنگ تحمیلی با تعدادی از بسیجیان بوشهری نخستین گروهی بودند كه در گروه‌های چریكی جنگ های نامنظم شهید چمران شركت كردند.

    پس از مدتی خدمت در جبهه‌های نبرد حق علیه باطل به عضویت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی درآمد و از تاریخ یكم مهرسال1360عضو رسمی سپاه شد.

    عاشق شهادت در راه خدا بود و داوطلبانه با برادران سپاهی راهی جبهه‌ها شد و در ناوتیپ 13 امیرالمومنین (ع) فرماندهی گروهان عملیاتی را به عهده گرفت.

    پس از مدتی ماموریت در جبهه به سپاه بوشهر بازگشت ولی چون حضور وی در جبهه موثر بود و خودش نیز اشتیاق زیادی برای حضور درجبهه داشت، دوباره به جبهه رفت و در عملیات‌های مختلف به عنوان پیشگام و راهگشای عملیات ها شركت می‌كرد.

    شهید قنبری مشتاقانه و درعملیات‌های مختلف شركت كرد و پس از هر بار شركت در عملیات شوق او به لقا‌الله بیشتر می‌شد و این روحیه شهادت‌طلبی در سرتاسر وجود او موج می‌زد.

    همسر شهید درمورد وی می گوید: در ابتدای زندگی زناشویی كه هردو كم سن و سال بودیم رفتار ایشان و كمكش به من قابل وصف نیست.

    پری رستمی ادامه داد: رفتار شهید قنبری بسیار پخته تر لز جوانان هم سن و سالش و حتی بزرگترها بود، در عین نداری و فقر احساس غنا می كردیم، با هرشرایطی كنار می آمدیم و هرگز اجازه نداد احساس كمبود كنم.

    وی بیان كرد: در ابتدا به كار كشاورزی مشغول بود و در یك كومه زندگی می كردیم ولی آن كومه برای من یك قصر بود.

    رستمی یادآورشد: دوسال برای كار به بوشهر رفت و درآمد او در این دوسال 900 تومان بود، پس ازآن راه قطر را درپیش گرفت و چهارسال نیز در آنجا كاركرد.

    وی بیان كرد: حاج علی بر تربیت اسلامی فرزندانش تاكید فراوانی داشت و به من وصیت كرده بود كه اگر شهید شدم و نبودم برنماز و روزه فرزندانم نظارت كافی داشته باشم زیرا معتقد بود كه فقط نماز و روزه خالصانه است كه می تواند آن ها را از دام های شیطان نجات دهد.

    همسیر شهید قنبری گفت: شهید همواره بر وحدت، پیروی از ولایت و دفاع از ارزش های اسلامی تاكید می كرد و هركدام ازاین موارد را یك جهاد می دانست.

    رستمی یادآورشد: در زمان شهادت حاج علی بزرگترین فرزندم 12 سال داشت و كوچكترین فرزندم نیز یك هفته پس از شهادت پدرش به دنیا آمد.

    وی بیان كرد: اگر آن زمان به دلیل داشتن فرزندان كوچك ومناسب نبودن شرایط نمی توانستم درجبهه حضوریابم، اگر امروز خطری این انقلاب را تهدید كند خودم پیشاپیش فرزندانم گوش به فرمان رهبرانقلاب به سمت جبهه ها روانه خواهم شد.

    سردارشهید علی قنبری در شب 21 بهمن ماه 1364 در یكی از عملیات های پیشواز عملیات پیروزمندانه 'والفجر 8' در منطقه اروندرود، براثرجراحت ناشی از تركش خمپاره مزدوران بعثی به درجه رفیع شهادت رسید كه آرزوی دیرینه‌اش بود و پیكر پاكش در گلزار شهدای شهر ریز از توابع شهرستان جم به به خاك سپرده شده است.
    ادامه مطلب
    در بخش هایی از وصیت نامه این شهید والا مقام آمده است: این چندمین وصیت نامه است كه می نویسم و شاید سرنوشت این هم مثل بقیه پاره شدن باشد، اما این بار احساس می كنم كه این وصیت نامه ماندنی است و زیاد عمر نخواهم كرد احساس عجیبی وجودم را احاطه كرده همه چیز از همه سو تغییر كرده است.

    می بینم زمین و زمان از وجود من احساس سنگینی می كند، كوه ها گویی كه به سویم فرو می آیند، صبحگاهان خورشید با حالتی عجیب و غریب مرا می نگرد، ستارگان در گوشم نجوا می كنند، حالاتی غیر قابل وصف در خود مشاهده می كنم، عمر چندین ساله ام را جز یك خواب رویایی بیش نمی بینم، از این همه خیال، احساس شعف و خوشحالی می كنم در پوست نمی گنجم هرلحظه منتظر ملاقات با معبودم بسر می برم.

    دیگر نمی توانم گریه ام را پنهان كنم، وقتی احساس می كنم كه فردا بین من و او فاصله باشد بغض گلویم را می فشارد و بلاخره او كه همیشه شاهد و ناظر بوده بر اعمال ما قطرات اشك لرزان توام با شرمساریم را می بیند كه بر روی شن های داغ و معطر جبهه می ریزد.

    خداوندا قلبم در فشار است تپشی عجیب قلبم را در سینه احاطه كرده، روحم در قفس است، دنیا و آسمان بر من تنگ شده است خدایا روحم و جانم را و بقول شهید چمران عشقم را بگیر، نمی خواهم دیگر احساس كنم كه شعله های سركش عشق پاكم تا ستارگان نمی رسد.

    خداوندا از تو پوزش می طلبم رحم كردی، عصیان كردم، دعوتم كردی، فرار كردم، عطا كردی، خطا كردم، عفو كردی، گناه كردم و اكنون، این دست كوتاهم بسوی تو دراز است دستم را بگیرو مرا بسوی خود فرا خوان.

    الهی راضیم به رضای تو كه خیر خواه صالحین و مومنینی مرا شرم می آید كه رهبرم، سرور آزادگان و شهدا امام حسین (ع) با آن همه مظلومیت و با آن همه مصائب سخت جان دهد و من كه غلام اویم در هوای سرد و غرق در آمال و آرزوها در بستر مرگ جان دهم.

    و تو ای برادر و خواهر، چشم بصیرت بگشا و به اطرافت نظر كن به جهان گذرا بیاندیش چه می بینی، غوغای عظیم زندگانی، دریای خروشان و امواجی توفنده و بی امان و قایقی بی سكان و سرگردان.

    دنیا این است، آنهایی كه در بهترین كاخ ها بودند بهترین خوراك ها را خوردند و بهترین پوشاك ها را پوشیدند چه شدند، آخرالامر گل كوزه گران، پس به دنیا و ظواهر فریبنده اش خیره مشو كه این جهان عروس هزار داماد است، خودت را به هیچ چیز جز رضای پروردگار مفروش كه شیطان در كمین است.

    عدالت، حساب، كتاب و پرسش و بازخواست هست، برادران جبهه ها را گرم نگه دارید.

    ای ملت بزرگوار و شهید پرور، بخدا قسم این جنگ نعمت خیلی بزرگی است قدر این نعمت الهی را بدانید ببینید این عزیزان برادران و فرزندان و پدران شما كه از جبهه های حق علیه باطل بر می گردند چقدر معصوم، مظلوم و نورانی اند.

    نگاه های عمیق به چهره های آنها بیاندازید، قلب این عزیزان را رنگ الهی گرفته رنگ قلبشان، قلب پاك همچون آیینه شان در ظاهرشان هم اثر گذاشته است.

    ای عزیزان بعد از برگشتن به خانه برای دیگران یك معلم و راهنما باشید، مبادا با اعمال و رفتار ناپسند مردم را به جبهه بدبین كنید كه عذاب الهی سخت در كمین است.

    بیشتر از هر چیز قرآن بخوانید كه قلب را صفا می دهد و بدانید كه قصد دشمنان این است كه ما را از قرآن جدا كنند. نماز اول وقت را فراموش نكنید كه هر چه هست همه از نماز است و اگر می خواهید خدا را خوب درك كنید و بشناسید و خدا را در دلتان جا دهید نماز شب را فراموش نكنید.

    ای خواهران و برادرانی كه سر قبرم می آیید فاتحه و آیة الكرسی بخوانید، زیرا خیلی محتاجم و اگر گمنام شدم روبه كربلا كنید و فاتحه برایم بخوانید.

    از شما می خواهم دنباله روی خون شهدا باشید و سپاه را تنها نگذارید كه هر كه سپاه را تنها گذاشت، اسلام را تنها گذاشته است.

    حداقل هفته ای سه بار زیارت عاشورا را بخوانید، روحانیت خط امام را تنها نگذارید، مسجد ها و نماز جماعت را ترك نكنید.

    آخرین پیامم این است كه همه یكی شوی،. گروه گروه نشوید و همه برای یك هدف بزرگ كه پیروزی و سرافرازی انقلاب اسلامی و آب و خاك عزیزمان می باشد تلاش كنید و بدانید كه شما شیعیان علی ابن ابی طالب هستید و امروز در جهان نظیر ندارید.

    برادرم و خواهرم تو انقلاب كرده ای و جهان را به جنب و جوش انداخته ای، به خدا متصل شده ای، به ائمه (ع) پیوسته ای خود را مباز، مغرور مشو، عقب نشینی مكن محكم باش تو علیه ظالمان جهان قیام كرده ای و به تبع جهانی علیه تو به پا خاسته است.

    تو ای رسالت حسین (ع) بردوش و پرچم پر افتخار اسلام بر دست، راهی را كه شروع كرده ای باید به انجام برسانی خون پاك و معطر شهداء، شاهد و یاور توست.

    این پرچم سرخ حسینی را كه امانت در دست توست محكم نگه دار، مگذار بر زمین افتد، از خدا بخواه تا تو را یاری نماید تا انتقام مظلومان و مستضعفان جهان را از مستكبران بگیری.
    ادامه مطلب
    ادامه مطلب
    ادامه مطلب
    ادامه مطلب
    ادامه مطلب
    اطلاعات مزار
    محل مزارريز
    تصویر مزار
    موقعیت مکانی مزار
    در صورتی که تصویر، اطلاعات و یا خاطره ای مرتبط با شهید در اختیار دارید با ما به اشتراک بگذارید

    فایل ها را به اینجا بکشید
    Max. file size: 64 MB, Max. files: 10.
      your comments
      guest
      0 دیدگاه ها و دلنوشته ها
      بازخورد (Feedback) های اینلاین
      مشاهده همه دلنوشته ها
      0
      ما را از دلنوشته های خود محروم نکنید ...x