مشخصات شهید

X

"(ضروری)" indicates required fields

شهید خدر رضایی

180
  • bale
  • eita
  • gap
  • soroush
  • telegram
  • whatsapp
نام خدر
نام خانوادگی رضايي
نام پدر احمد
تاریخ تولد 1340/01/01
محل تولد بوشهر - بوشهر
تاریخ شهادت 1363/07/19
محل شهادت اروميه
مسئولیت رزمنده
نوع عضویت سربازنيروي انتظامي
شغل -
تحصیلات سيكل
مدفن جائينك
  • زندگینامه
  • وصیت نامه
  • مصاحبه
  • شهيد خدر رضائي سرباز خستگي ناپذير اسلام در سال 1339 در خانواده اي فقير و مذهبي در روستاي جائينك چشم به جهان گشود ، شهيد اسلام در بدو تولدش روزگار او با ناملايمات گذشت پدر او معاشر خانواده چهار نفري خود را با درآمدي بسيار ناچيز تهيه مي نمود به هر حال او بايد براي اهداف كنوني خود لباس سرخ پيروزي بپوشد و همنشيني با اكبرها و قاسمها را اختيار نمايد بايد صبورانه و شجاعانه با كوله باري سنگين كه در اين روزگار حمل مي كرد به پيش برود ولي در سن 4 سالگي كه بزرگترين تكيه گاه خود يعني پدرش در يك حادثه دريايي از دست داد و از محبت پدري محروم گشت و اينجا بود كه تمام ناملايمات و مشكلات زندگي بر دوش مادرش نهاده شد با اين حال مادر از پاي نلغزيد و صبورانه زندگي را به پيشبرد و اداره كرد شهيد خدر رضائي پسر دوم خانواده در سال 1345 به اتفاق برادرش در دبستان رجائي جائينك ثبت نام كردند ولي بخاطر هوش و استعداد و افرش نسبت به درس و جذابيت خاصي كه داشت مورد توجه معلّمان خويش قرار گرفت دوره ابتدائي را بدون هيچگونه وقفه اي با موفقيّت به پايان رسانيد بعد از گذراندن دوره ابتدائي كه مشكلات از هر جهت او را دامن گير كرده بود مجبور شد مقداري كم از باري سنگين كه بردوش مادرش بود بر دارد ، شهيد اسلام با برادرش مدرسه را رها كردند و حدود دو سال بعنوان كارگر مشغول بكار شدند بعد از كارگري ،  برادر بزرگ ايشان از او خواست كه روانه مدرسه شود و او هم به خواسته برادر بزرگ خود مجدداً به مدرسه رفت و بعد از سه سال تحصيل در مدرسه راهنمائي رئيس علي دلواري موفق شد كه دوره راهنمايي را بپايان برساند وي باز براي ادامه تحصيل وارد هنرستان فني جابربن حيان بوشهر شد وقتي وارد هنرستان شد احساس كرد كه فقر مالي او را در مضيقه قرار داده اما آيه قرآن را كه مي گويد ( ولا تياسوامن روح الله ) را پيشه كار خود قرار داد و مبلغ 600 تومان پولي را كه از خوابگاه مي گرفت مقداري براي خرج خود و بقيه را به خانواده اش مي داد  در همين موقع بود كه حادثه اي دردناكتر از حادثه پدرش نصيب وي گشت و غمي بر غمهاي بي شمارش افزوده شد باين ترتيب كه عمويش كه بعد از پدرش تكيه گاه وي بود به بيماري مبتلا شد و قريب 6 ماه كه در بستر بيماري گذارنده بود دنيا را وداع گفت و در اينجا بود كه خدر از آخرين تكيه گاه هم محروم گشت با گذشت زمان ، زندگي برايش مشكل مي گشت ولي باز هم بر وي خود نمي آورد سال سوم دبيرستان هم در خوابگاه هنرستان گذراند و سال چهارم به خانواده يكي از فاميلهاي خويش آمد و در اين دوران بود كه فارغ التحصيل گشت در تاريخ 15/1/62 جهت انجام وظيفه بخدمت مقدس سربازي در آمد و براي مراحل آموزش به جهرم اعزام شد پس از تكميل دوره آموزش به تهران اعزام شد پس از مدتي خدمت در بهداري حوزه نظام وظيفه تهران براي مدت هشت ماه به كردستان اعزام شد و دوره احتياط خود را در پايگاه قلعه اسماعيل خان شروع كرد تاريخ بياد ماندني 16/7/63 فرا رسيد و همچنين روز وداع جاويدان و ضد انقلاب مرتكب هولناكترين جنايت شد و دست كثيفشان بخون يكي از عزيزترين عزيزان آلوده گشت و در اينحال بود كه روح آن شهيد به ملكوت اعلي پيوست و بدرجه رفيع شهادت نائل گرديد .
    ادامه مطلب
    با ياد مجيب و منان و با سلام فراوان بر مهدي موعود و سلام بر پرچم سر بلند و پبروزمندانه لااله الا اله و با سلام و درود بر نائبش قائد عظيم الشان امام عزيز كه با ياد الله اسلام عزيزي كه دشمنان اسلام درصدد نابود و محو او بودند به ما شناساند و سلام بر سربازاني كه رهبر بوسه رابر بازوي آنان افتخار مي دانست سلام بر شهيداني كه دشمنان اسلام را در درياي خون خود خفه كردند و با خون سرخ خود خط سرخ روي شرق و غرب باطل كشيدند خدايا چطور ميتوانيم با اين گفته ناقص و بازبان قاصر گوياي اين همه الطاف تو باشيم كه ما را هدايت و به لشكر مهدي كه نايب او امام بزرگ رهبري ميكند راهنمايي كردي و ما را در صف بهترين سپاه اسلام كه در ميان آنها عباسها و قاسمها و علي اكبرها فراوان است و در زمين مقدس كربلاي ايران دشمن را به رزم مي طلبيم اي مردم حزب الله به خدا قسم حسين و ياران با روحيه اي سراسر از ايمان صف اندر صف در برابر لشكر يزيد در برابر همه نيرنگها ايستادند زود به قافله برسيد و به ياران حسين بپيونديد مبادا زن و بچه و فرزند شما را از اين امر باز دارد خدايا تو را به خاطر گذاشتن حجت هاي خويش بر زمين و براي اينكه بندگانت بي سرپرست نمانند راه مغفرت و توبه معرفت به آنان بنمايان تا بتوانند در ميدان رزم كربلا شركت نمايند اي مردم به خدا قسم اين دقيقه ها و ثانيه بايد در خدمت اسلام باشيم ، اسلام عزيز و والا است ، اسلامي كه حضرت محمد و علي و فاطمه فداي او شدند اسلامي كه حسين و ياران و حتي زينب كبري و بيمار كربلا .

    قدر امام را بدانيد ، اسلامي كه با خون پيامبران و عزيزان و شهداي اسلام آبياري شده نگه داريد و براي نجات اسلام بكوشيد و تابع دستورات امام عزيز باشيد كه در كنار اسلام است كه ميتوانيد معني مفهوم انسان واقعي را بشناسيد وپي ببريد .

    و اما خانواده ام ميخواهم حالا كه راه خود را شناخته ام بگذاريد اين راه بپيمايم . و به شهادتي كه بمعني شاهد و براي هميشه زنده باشم ميروم .

    و اما كسي در مرگ من افسرده نباشد و به حال خود بنگريد و به ياد الله باشيد كه دچار پشيماني  نشويد و اما مادرم به فكر فرزنداني باشيد كه هنوز منتظر پدر خود هستند و به فكر مفقودالاثرهايي باشيد كه حضرت مهدي (عج) چشمهاي آنان را بست و به خاك سپرد و در آخر در فكر زينب كربلاباش كه با آن همه داغ جوانان و عزيزان كسي نبود او را دلداري دهد خميه ها را آتش زدند كه شايد بيمار كربلا در خميه باشد . اما حال زينب خسته بود و به او چه گذشت خداوند متعال اول عمر امام و سلامتي اش در كنار مهدي را مي خواهيم و همچنين از تمام فاميلها و خويشاوندان چنين وصيتي دارم ما گفتيم كه حسين در برابر يزيد زمان ايستاده و ياري بطلبد ما كه دروغ نگفتيم و لبيك گفتيم و بايد در كنار اكبرها و قاسمها در زمين كربلاي ايران آخريم قطره خون خود به طرفداري از امام عزيز و اسلام قضاوت نماييم ما كه شعار نميدهيم اما عمل كنيم و عموماً از خواهران هم ميخواهيم زينبي بودن آنها شعار نباشد عمل نمايند خصوصاً پدران و والدين و خواهران مسئوليت سنگيني بر عهده دارند .

    در پايان هيچ چيز در زندگي جز شهادت آرزوي من گناهكار نيست و هيچ چيز نمي تواند گلوي تشنه مرا سيراب كند جز شهادت و آخرين وصيتم اين است كه هيچ وصيتي كاملتر از قرآن كريم نيست .
    ادامه مطلب
    1ـ چه كسي نام او را انتخاب كرد و انگيزه او از انتخاب چه بود ؟ مادربزرگوارشان بخاطر نام پيامبر خدا بود

    2ـ به چه كسي يا چه كساني علاقه داشت ؟ ( پدر ، مادر ، خواهر ، و … ) همه اعضاء خانواده

    3ـ به چه چيزهايي بيشتر علاقه داشت ؟ ( بازي و تفريح ، كمك به خانواده و … ) بازي و تفريح

    4ـ مختصري درباره ورودش به مدرسه را توضيح دهيد ؟ با تمام بدبختي و فقيري به مدرسه رفت ولي در اواسط دوران تحصيل به دليل فقر شديد مجبور به ترك تحصيل شد و پس از مدتي با حمايت برادرش به تحصيل ادامه داد

    5ـ آيا در دوره ابتدايي مردود و يا ترك تحصيل نموده و علت آن چه بوده است ؟ خير . از جمله   دانش آموزان زبده و زرنگ بود

    6ـ رفتار و برخوردش با والدين به چه صورت بود ؟ او نه تنها با والدين بلكه با همه داراي برخوردي و رفتاري نيك و شايسته بود .

    7ـ روابطش با همكلاسيها و دوستان به چه صورت بود ؟ در اين زمينه همان بس كه وي از خانواده اي فقير بود كه خانه اي گلي و حقير داشت ولي اكثر اوقات خانه ي وي مملو از دوستان وي بود كه از همه قشر جامعه بودند و به همه احترام مي گذاشت و دوستانش هم به وي احترام شديدي قائل مي شدند .

    8 ـ فراغت خود را بيشتر در چه زمينه هاي مي گذارند ؟ ( ورزش ، سينما ، مسجد ، مطالعه ، و … ) ورزش فوتبال و موفقيت هايي هم به دست آورده بود .

    9ـ روحيه اجتماعي او را توصيف كنيد ؟ او به همه احترام ميگذاشت از هر مذهب و سنخي كه بود كسيكه نماز ميخواند همانقدر او را دوست داشت كه روحاني محل ، كه اتفاقاً همسايه ديوار به ديوار او بودند . كسي بنام « مشهدي كرم » كه همسايه او بود هيچ كس نداشت و تنها در خانه بود . خانه شهيد محل استراحت و غذا خوردن او شده بود و از آخرين لحظات همانجا استراحت مي كرد شهيد هيچوقت از او غافل نمي ماند .

    10ـ ميزان علاقه و ديدگاه شهيد نسبت به امام خميني و ولايت فقيه را بيان كنيد ؟ هميشه دوستدار امام بود و حامي و پشتيبان واقعي وي .

    11ـ در خصوص ارادت و معرفت و محبت شهيد به اهل بيت و توسل وي به ائمه اطهار توضيح دهيد ؟ به دليل نزديكي به مسجد و اخلاص و پاكي اش هميشه و در همه جا در مراسمات شركت فعالانه داشت و از جمله جواناني بود كه شركت مستمر و فعالانه در حسينيه ها و مساجد داشت .

    12ـ در خصوص فعاليتهاي ورزشي و فرهنگي شهيد توضيح دهيد ؟ به دليل نزديكي به مسجد و اخلاص و پاكي اش هميشه و در همه جا در مراسمات شركت فعلانه داشت و از جمله جواناني بود كه شركت مستمر و فعالانه در حسينيه ها و مساجد داشت .

    13ـ در خصوص فعاليتهاي ورزشي و فرهنگي شهيد توضيح دهيد ؟ وي كاپيتان و مربي و بهترين بازيكن روستا بود كه قدرت مانور و تكنيك وي تا هنوز در اذهان دوستان و هم بازي هايش مي باشد .

    14ـ چه مدت خدمت سربازي او در جبهه بود ؟ تقريباً تمام دوران خدمت وي

    15ـ اولين بار در چه سني . چگونه به جبهه رفت ؟ اعزام خدمت سربازي و دفاع از وطن به جبهه ها رفت

    16ـ عامل تشويق و تحرك اصلي اعزام به جبهه او چه بوده است ؟ خودش و افكار ناشناخته او

    17ـ آيا در زمان حضور در جبهه براي شما نامه نوشت ؟ آيا نامه ها وجود دارند ؟ بلي در نامه اش از ما ميخواست درسمان را بخوانيم

    18ـ آيا در جبهه يا انقلاب مجروح هم شد ؟ در چه بيمارستاني بستري بود ؟ خير . وي مستقيماً به   درجه ي عالي شهادت رسيد

    19ـ آخرين مرتبه اي كه به جبهه مي رفت چه حالات روحي داشت و چگونگي وداع او را بيان كنيد ؟ تمام دوستانش از روحيه وي در آن زمان متعجب زده شده بودند چون هيچ وقت او را آنقدر منزوي و عارفانه نديده بودند . روحيه اش حكايت از شهادت داشت

    20ـ چگونه و توسط چه كسي از شهادت فرزندتان با خبر شديد ؟ يكي از هم كلاسي هاي قديمش به نام عبدالعزيز آرايش

    21ـ آيا شهيد تشييع جنازه شده است ؟ بله تاريخ و محل دفن و نام گلزار او را بيان كنيد ؟ 15 ماه حسين تشييع ، بهشت محمد

    22ـ چه قسمتهايي از اعضاء بدن شهيد كشف و تشييع گرديد ؟ تقريباً همه اعضاء بدن آن بزرگوار

    23ـ هر چه در مورد مراسم تشييع و تدفين شهيد به ياد داريد بيان كنيد ؟ همه افراد عامي و باسواد و از هر تيپ و قشري در شهادتش گريه مي كردند .

    24ـ از اينكه خانواده معظم شهيد هستيد چه احساسي داريد ؟ احساس افتخار و سربلندي مي كنيم

    25- شما به عنوان پدر يا مادر شهيد چه پيامي ، سخني با مردم و مسئولين داريد ؟ در حفظ آثار و فرهنگ شهدا تلاش مستمر و همه جانبه داشته باشيم و مسئولين بايد در اين زمينه همتي عالي داشته باشند .

    فضايل اخلاقي

    يا دو نام اين جوان نازنين در خاطر جوانان منطقه همواره جاويد خواهد ماند ايشان سابقه درخشاني در فعاليتهاي ورزشي  داشتند در زمان حيات او ، نامش بر سر زبانها بود او بوي بهشت مي داد گويي فرشتگان آسمان پيرامونش در گردش هستند منزل ايشان در همسايگي مسجد قرار داشت از اين رو وي اين مكان مقدس را بسيار دوست داشته و براي راز و نياز با خداوند به آن مكان مي رفت شهيد رضايي با تكيه بر ايمان سرشار واراده قوي و اعتقاد به عظمت اخلاقي و قدرت معنوي اسلام و كامل بودن آئين براي حكومت دنيايي و آخرتي ، براي رهايي اسلام از چنگال فشار و احياء و عظمت اسلام به جبهه  هاي حق عليه باطل رهسپار شد و در سراسر حيات خود هيچگاه از تلاش باز نايستاد او همواره معتقد بود ، دين از سياست جدا نيست و صريحاً اعلام مي داشت كه دين اسلام ، دين سياسي است و مقررات و قوانين اسلامي براي دنيا و آخرت مسلمين است . ايشان اعتقاد داشت تنها را چاره آزادي اسلام دفاع از حريم آن و فداكاري و مجاهدت براي حفظ ارزشهاي اسلام است زيرا بدين وسيله اين خاك پر بركت را كه خداوند تبارك و تعالي به ملت ايران بخشيده از دست دشمنان بشر كه مقصدي جز منصبت طلبي و مكيدن خون ملل ضعيف ندارند ، رها كرده و دست آلوده به فساد عمال اجنبي از دخالت در امور داخلي كشور ما قطع خواهد شد . سرانجام نيز در همين راه مقدس جان خود را نثار ميهن اسلامي نمود .
    ادامه مطلب
    ادامه مطلب
    ادامه مطلب
    ادامه مطلب
    اطلاعات مزار
    محل مزارجائينك
    تصویر مزار
    موقعیت مکانی مزار
    در صورتی که تصویر، اطلاعات و یا خاطره ای مرتبط با شهید در اختیار دارید با ما به اشتراک بگذارید

    فایل ها را به اینجا بکشید
    Max. file size: 64 MB, Max. files: 10.
      your comments
      guest
      0 دیدگاه ها و دلنوشته ها
      بازخورد (Feedback) های اینلاین
      مشاهده همه دلنوشته ها
      0
      ما را از دلنوشته های خود محروم نکنید ...x