مشخصات شهید

X

"(ضروری)" indicates required fields

شهید حسن عالی نژاد

192
  • bale
  • eita
  • gap
  • soroush
  • telegram
  • whatsapp
نام حسن
نام خانوادگی عالي نژاد
نام پدر محمد
تاریخ تولد 1343/01/31
محل تولد بوشهر - بوشهر
تاریخ شهادت 1359/07/03
محل شهادت جزيره خارگ
مسئولیت رزمنده
نوع عضویت بسيج
شغل دانش آموز
تحصیلات دوره دبيرستان
مدفن دلوار
  • زندگینامه
  • مصاحبه
  • خاطرات
  • در زماني كه ديكتاتوري پهلوي با قدرت و غرور شيطاني شلاق ستم را بر پيكر مردم مبارز و اسلامي ما ميزد يعني در سال 1342 حسن در خانواده اي فقير و مذهبي در بندر دلوار متولد شد ، حسن نيز مانند همه همسالانش شش سال اول را بدون پي گيري از كوچكترين مسئله تربيتي در كوچه هاي خاكي دلوار گذراند و در سن شش سالگي به مدرسه رئيسعلي دلواري رفت پس از اتمام تحصيلات ابتدائي براي ادامه به مدرسه راهنمائي دلوار رفت و در آنجا بود كه حسن ذهن كنجكاوي و روحيه تسليم ناپذيري در مقابل كارهاي بد را نشان داد و با بعضي افراد كه دست به كارهاي ناپسند در مدرسه ميزدند كلنجار ميرفت پس از اتمام تحصيلات راهنمائي براي ادامه تحصيل به خورموج رفت و يكسال آنجا بود پس از آن به بوشهر بازگشت و در هنرستان به تحصيل ادامه داد و يكسال هم آنجا بود ولي پس از آن بعلت وضع خانوادگي نتوانست ادامه تحصيل بدهد و به زادگاهش بندر دلوار برگشت و در كنار پدر براي چرخاندن چرخ خانواده به كار مشغول گشت با سن كمي كه داشت ازدواج كرد و در صحنه پر شكوه انقلاب اسلامي حسن مانند همه همسالانش شور و حرارت و تعهد نشان داد و كارهائي در حد خود انجام داد تا اينكه جنگ تحميلي عليه ايران شروع شد و بسيج در مسجد ولي عصر دلوار تشكيل شد و حسن يكي از فعالين آن بسيج بود در اين ميان رژيم ددمنش عراق به جزيره خارگ حمله كرد و دولت اسلامي براي كمك به جزيره خارگ از مردم منطقه بخش ساحلي كمك خواست و حسن با وجودي كه كم سن و سال بود و تجربه اي در دريانوردي نداشت اولين لبيك گويان به اين نداي الهي بود و حسن در راه رضاي خدا و براي كمك به مردم جزيره مردانه كمر همت بست و با عزمي پولادين عازم آنجا شد ولي متاسفانه به آنجا نرسيد و شربت  شهادت نوشيد كه گوارايش باد به اين ترتيب حسن كه تنها پسر خانواده خود بود به مهماني خدا رفت و از خود حسن دختري به جا مانده است كه افتخار فرزند شهيد بودن را دارد .
    ادامه مطلب
    ادامه مطلب
    1ـ چه كسي‌نام‌اوراانتخاب كرد و انگيزه او از اين انتخاب چه بود ؟مادرش ـ به‌علت‌همنامي آن با نام ائمه اطهار

    2ـ به چه كسي يا چه كساني علاقه داشت ؟ ( پدر ، مادر ، خواهر ، و ….) به تمام افراد خانواده علاقه نشان مي داد

    3ـ به چه چيزهايي بيشتر علاقه داشت ؟ ( بازي و تفريح ، كمك به خانواده و …. ) به مطالعه و همچنين كار كردن را دوست داشت

    4ـ آيا در دوره ابتدايي مردود و يا ترك تحصيل نموده و علت آن چه بوده است ؟ ايشان داراي استعداد بالايي بودند و هميشه در درسها نمرات عالي مي گرفتند

    5ـ رفتار و برخوردش با والدين به چه صورت بود ؟ به پدر و مادر احترام زيادي قائل بود

    6ـ اوقات فراغت خود را بيشتر در چه زمينه هاي مي گذراند ؟ ( ورزش ، سينما ، مسجد ، مطالعه ، و … ) به مطالعه كردن علاقه مند بود . وي از كودكي به محافل ديني مي رفت

    7ـ ميزان علاقه و ديدگاه شهيد نسبت به امام خميني و ولايت فقيه را بيان كنيد ؟ ارادات خالصانه اي به حضرت امام خميني (ره) داشت و هنگام ورود امام به ايران به پيشباز ايشان رفت .

    8 ـ آيا اقداماتي براي ازدواج شهيد انجام داده بوديد ؟ اگر خاطره اي در اين مورد داريد بيان كنيد ؟ او يك ماه بعد از ازدواج به شهادت رسيد و يك دختر با نام سكينه از او به يادگار مانده است

    9ـ عامل تشويق و تحرك اصلي اعزام به جبهه او چه بوده است ؟ علاقه به اسلام و نيز به دستور بنيانگذار انقلاب اسلامي حضرت امام خميني (ره)

    10ـ آيا شهيد تشييع جنازه شده است ؟ تاريخ و محل دفن و نام گلزار او را بيان كنيد ؟ بله ، تاريخ ، بندر دلوار ، بهشت كاظم ( گلزار شهداي دلوار )

    11ـ از اينكه خانواده معظم شهيد هستيد چه احساسي داريد ؟ باعث افتخار و خرسندي ماست كه عضو كوچكي از اجتماع شاهد هستيم

    12ـ شما به عنوان پدر يا مادر شهيد چه پيامي ، سخني با مردم و مسئولين داريد ؟ به عنوان مادر شهيد ازتمام مردم و مسئولين استدعا دارم كه راه شهداي والامقام را ادامه دهند و رهنمود هاي مقام معظم رهبري را به گوش جان قبول نمايند .

    فضايل اخلاقي

    =شهيد عالي نژاد پرستويي عاشق بود كه به دلايلي چون علاقه ي وافري به امام و ميهن و مردم مظلوم خارگ خانه و كاشانه خود را رها نمود و به دفاع از مردم خارگ عازم منطقه گرديد اين در حالي است كه يكماه بيش ازدواجش نگذشته بود و تنها فرزند پسر خانواده بود تا جائيكه هنوز مادرش با اشك و غصه از وي ياد مي كند . او حتي منتظر تولد فرزندش نماند و سراسيمه براي دفاع از خارگ راهي آن جا شد مادرش مي گويد ما مغازه اي ساده داشتيم و حسن براي خريد وسايل مغازه به شيراز مي رفت و ما يحتاج مغازه را از آنجا تأمين مي كرد تا روزي گفت بايد براي خريد به تهران برو.م و من تعجب كردم و گفتم چرا به تهران ، مگر در شيراز يافت نمي شود ولي او با هر حيله اي كه شد به تهران رفت و در راهپيمايي ها شركت نمود و موقع برگشت از تهران عكس هاي زيادي از امام با خود آورده بود . با اين ماجرا علاقه ي وي به امام مشخص مي شود . آنچنان كه مي گويند يكي از خصيصه هاي وي نترسي و شجاعت بود و هميشه از تمسخر ديگران خصوصاً فقيران و افراد بي بضاعت رنج  مي برد و مايه ي آرامش دلها بود و تسكين دردهاي خانواده . خانواده اش مي گويند         نمي دانيم چه عشقي در وجود وي ريشه دوانيده بود كه ما و همسرش را رها نمود و به سوي شهادت رفت .
    ادامه مطلب
    شهيد عالي نژاد در خانواده اي مذهبي به دنيا آمد ايشان تنها فرزند ذكور خانواده بود در شهريور سال 1359 هنگام شدت جنگ ، آنگاه كه مردم از كوچك و بزرگ در تب و تاب دفاع از ميهن خود بودند و پدرها دست جوانان خود را گرفته و راهي جبهه ها مي كردند . شهيد عالي نژاد كه هنوز يك ماه از ازدواج وي نگذشته بود نيز لباس رزم پوشيده و راهي ميدانهاي نبرد گرديد در خاطرم هست كه يك روز ساعت 6 بعد از ظهر صداي مهيبي ناشي از انفجار از جزيره ي خارگ به گوش رسيد و چند روز بعد بنياد شهيد خبر شهادت برادر حسن عالي نژاد را به خانواده اش رسانيد . خاطر نشان مي كنم كه ثمره ي زندگي مشترك و كوتاه شهيد عالي نژاد ، دختري داشت به نام سكينه كه انساني مؤمن و مؤدب هستند و به عنوان يادگار شهيد مورد احترام همگان مي باشند .
    ادامه مطلب
    ادامه مطلب
    ادامه مطلب
    اطلاعات مزار
    محل مزاردلوار
    تصویر مزار
    موقعیت مکانی مزار
    در صورتی که تصویر، اطلاعات و یا خاطره ای مرتبط با شهید در اختیار دارید با ما به اشتراک بگذارید

    فایل ها را به اینجا بکشید
    Max. file size: 64 MB, Max. files: 10.
      your comments
      guest
      0 دیدگاه ها و دلنوشته ها
      بازخورد (Feedback) های اینلاین
      مشاهده همه دلنوشته ها
      0
      ما را از دلنوشته های خود محروم نکنید ...x