مشخصات شهید

X

"(ضروری)" indicates required fields

شهید باقر احمدی

726
  • bale
  • eita
  • gap
  • soroush
  • telegram
  • whatsapp
نام باقر
نام خانوادگی احمدی
نام پدر غلامحسين
تاریخ تولد 1344/07/01
محل تولد بوشهر - بوشهر
تاریخ شهادت 1365/10/01
محل شهادت اسلام آباد غرب
مسئولیت رزمنده
نوع عضویت سرباز زمينی ارتش
شغل -
تحصیلات دوره ابتدايي
مدفن كاكی
  • زندگینامه
  • مصاحبه
  • زندیگنامه شهید

    شهيد باقر احمدي فرزند غلامحسين در روز يکم مهر ماه سال 1344 در روستاي هلالي احمدي پا به عرصه ي وجود نهاد. خانواده ي ايشان کاملاً متدين و علاقمند به اهل بيت(ع) بودند، اجداد ايشان روحاني و از مبلغين ديني بودند که هميشه خانواده آنها جايگاهي براي بررسی مشکلات و اوضاع مردم و محل بحث و گفتگو در مورد مسايل ديني و شرعي بود. مادر ايشان فردي مؤمنه و بسيار محجبه بود به طوريکه زبانزد خاص و عام است. چون پدر از جنبه ي مالي ضعيف بود توانايي فرستادن باقر به مدرسه را نداشت. دوران کودکي شهيد در اين روستا مانند هم سن و سالان خود به کار کشاورزي و دامداري آن هم به کمک پدر و مادر گذشت. متأسفانه باقر با علاقه اي که به مدرسه و مکتب داشت تا سن 16 سالگي بي سواد ماند و از آنجايي که داراي هوش و استعداد سرشار بود با فرمان امام مبني بر حضور در کلاس هاي نهضت سوادآموزي به خيل سوادآموزان پيوست و توانست تا 2 کلاس را با موفقيت طي نمايد.

    با شروع جنگ تحميلي عراق عليه ايران باقر مــــرتب اوضاع و احوال جنگ و جبهه ها را دنبال مي کرد و بسيار علاقمند بود تا در صف مجاهدان و رزمندگان بر عليه دشمن بعثي بجنگد تا اينکه در تاريخ 18/4/64 به خدمت سربازي اعزام گرديد، دوره ي آموزشي را در کرمان به پايان رسانيد و سپس با اعزام به منطقه ي عملياتي اسلام آباد غرب مأمور دفاع از مرزهاي کشور گرديد.

    باقر عشق و علاقه ي فراواني به قرآن و ادعيه داشت، در تمامي مراسمات و دعاهاي کميل و توسل در جبهه شرکت مي کرد. خانواده ايشان با آمدن سيل سال 1365 به کاکي مهاجرت نمودند، در حالي که باقر مشغول انجام وظيفه بود و د روزهاي سخت که خانواده مجبور به مهاجرت شدند باقر در کنار آنها نبود، لذا آنچه اين درد و رنج را مضاعف مي کرد نبودن اين جوان در آن روزهاي سخت در کنار خانواده بود ولي از آنجايي که پدر ايشان فردي متدين و صبور بود با اقتـــدا به مولايش امام حسين (ع) همه ي مشکلات و گرفتاريها را براي رضاي خدا تحمل مي نمود.

    باقــر جوانـــي مؤمن بود، بيشتـــر مواقـع نمــــــازهاي پنج گانه را در مسجد اداء مي نمود، به سادات و روحانيت علاقه خاصي داشت. ايشان پس از يازده ماه حضور در جبهه غرب به دست نيروههاي از خدا بي خبر بعثي به درجه شهادت رسيدو پيکر پاکش در دي ماه سال 1365 بر روي هزاران نفر از هم ولايتي هايش تشييع و در گلزار شهداي کاکي به خاک سپرده شد تا خاک اين عزيزان زيارتگاه عاشقان سرزمين شهادت گردد.

     

    هلالی زادگاه شهيد باقر احمدی

    روستايي در هفت کيلو متري غرب کاکي، بر کناره شرقي رودخانه ي هميشه جاري مند. وجود رودخانه مايه ي برکت و نشاط اين آبادي است، زمين هاي اطراف رودخانه در زمستان هنگام طغيان رود حاصلخيز مي شود، مزرعه هاي زيباي گندم و جو در فصل زمستان و اوايل فصل بهـــــار سرزميني رويايي را در جنوب ايــــران بوجود مي آورد. مردماني ساده و پاک، به سادگي و پاکي رودخانه ايــن ده کوچک زمانــي سرشار از زندگي بود، اکنون سکنه اش به دليل جاري شدن سيل در سال 65 به جاهاي ديگر خصوصاً کاکي کوچ کرده اند ولي کشت و درو براي اينکه کار و تلاش و سرسبزي را در آنجا به بار آورند به آن ديار مي روند مردم روستا در فصل کار و کشت به همديگر کمک مي نمايند.

    شهيد باقر احمدي از جوانان برومند اين روستا بود که از خانواده ي بزرگ با اجدادي روحاني پرورش يافت، سالها دورتر اين روستا و اين خانواده عالمي بزرگ و مجتهدي وارسته را به نام حضرت آيت الله شيخ عبدالله هلالي دشتي در خود پرورش داده بود، ايشان پس از تولدش در هلالي در سنين نوجواني جهت تحصيل علوم دينيه راهي نجف ديار علم و دانـش مي گردد و در آنجا علاوه بر افتخار همجواري با مولايش اميرمؤمنان(ع) از محضر اساتيد بزرگي، همچون حضرت آيت الله بادکوبه اي، آيـت الله شاهرودي، آيت الله سيد ابوالحسن اصفهاني، تحصيلاتش را تا درجه اجتهاد ادامه مي دهد، آنگاه براي تبليغ معارف ديني به زادگاهش مراجعه مي کند، با ورود ايشان به روستا هلالي محفل علماء و بزرگان منطقه مي گردد و مردم دشتي از دور و نزديک براي حل مشکلات و مسائل شرعي خود به آن جـا مي آمدند.

    شهيد باقر احمدي نيز در چنين محيط پاکي رشد کرد و صفا و صميميت را از همان آب و خاک با صفا آموخت. جوانان اين روستا نيز در زمان رادمردي و مردانگي مانند ساير مردم رشيد ايران لباس رزم پوشيدند و براي دفاع از ميهن و دين مردانه جنگيدند.

    اين روستا علاوه بر شهيد احمدي شهيدي ديگر به نام غلامحسين منصوري نيز تقديم اسلام و انقلاب کرده است. هلالي تا ابد به خود مي بالد که فرزندانش اين چنين دلاورانه تا آخرين قطره ي خون مقاومت کردند و دست از اعتقاد خود بر نداشتند.

    بـــه آنانــکه ره حيــدر گــرفتنــــد

    بـــه سوي آسمانـــها پــــر گرفتنـد

    به قلب سياهي همي چون تير رفتنــد

    بــه بانــگ روشن تــکبيـــــر رفتند

    شکوه تکســـــواران ديـــدني بــود

    رشادتــــهاي يــاران ديـــدني بــود

     

     

     

     

    مشخصات پدر شهيد باقر احمدي

    نام: غلامحسين

     نام خانوادگي: احمدی

    نام پدر: محمد

    تاريخ تولد: 4/11/1295

    محل تولد: هلالی

    زندگينامه

    مرحوم غلامحسين احمدی فرزند زاير محمد ملاجعفر در سال 1295 در هلالی در خانواده‌ی مذهبی از سلسله‌ی روحانيت که از اين خانواده علمايی نيز برخاسته‌اند متولد می‌گردد. پدر ايشان مرحوم زاير محمد فردي معتمد و ديني مردم آن سامان بود، مرحوم مشهدي غلامحسين قرآن و ادعيه را در مکتب خانه نزد مرحوم پدرش مي آموزد به طوريکه در ايام نوجواني بر قرآن و ادعيه تسلط مي يابد و قادر بر خواندن و نوشتن و درک کتابهاي تاريخي و مذهبي و اسناد رايج آن زمان بوده است. وي در همان روستا مشغول کشاورزي مي شود و از اين راه امرار معاش مي کند. با تأسيس مسجد در روستا توليت و سرپرستي مسجد را بر عهده مي گيرد. با آمدن سيل در سال 65 ايشان به کاکي مهاجرت مي نمايد. در کاکي نيز با تأسيس مسجد ابولفضل وي به امورات اين مسجد مي پردازد. ايشان شخصي دائم الذکر بود بيشتر اوقات خودرا در مسجد مي گذرانيد. سرانجام در مؤرخه 2/2/82 دارفاني را وداع مي گويد و به جــوار رحمت حق و اصل مي شود.

    « خداوند او را با پيامبران و ائمه ي معصومين همنشين گرداند».

     

     

    مشخصات مادر شهيد باقر احمدی

    نام: خيري

    نام خانوادگي: احمدي

    نام پدر: باقر

    تاريخ تولد: 4/5/1310

    محل تولد: هلالي

    زندگينامه

    خيري احمدي فرزند باقرابن ملاجعفر در سال 1310 در روستاي هلالي متولد شد. زماني که ايشان کودکي بيش نبود پدرش فوت مي نمايد او تحت سرپرستي عموي بزرگوارش حضرت آيت الله حاج شيخ عبدالله ملاجعفر تربيت و پرورش مي يابد. اين بانوي محترمه مسايل شرعي و اعتقادي را از همان زمان کودکي فرا مي گيرد. ايشان فردي مومنه و مهربان مي باشد. حدوداً در سن 22 سالگي با پسر عمويش غلامحسين احمدي ازدواج مي کند که حاصل اين زندگي مشترک دو فرزند پسر به نامهاي: عبدالحسن احمدي که اکنون در آموزش و پرورش کاکي مشغول خدمت است، ديگري باقر که مشرف عظماي شهادت نايل آمد و 4 فرزند دختر دارد. والده شهيد احمدي فردي صبور مي باشد.
    ادامه مطلب
    ادامه مطلب
    خصوصيات شهيد باقر احمدي از زبان پدر

    اين مصاحبه در زمان حيات پدر شهيد صورت گرفته و در زمان تدوين کتابنــامه بــازسازي گرديـده است:

    سلام مــن به روح پــاک او باد                                     شقايق شـرمگين از خاک او باد

    بيــا يادي کنيــم از احـمدي ها                                     از آن روح بلنـــد سـرمــديـــها

    تولد

    شهيد احمدي در يکم مهرماه 1344 هجري شمسي در خانواده اي از خادمان اهل بيت و عصمت و طهارت در روستاي هلالي احمدي ديده به جهان گشود.

    تحصيلات

    به دليل عدم وجود مدرسه در زادگاهش و ضعف مالي پدر از تحصيلات کلاسيک باز ماند ولي از آنجايي که باقر استعداد وعلاقه ي سرشاري داشت با پيروزي انقلاب و تأسيس نهضت سوادآموزي در امر سواد آموزي شرکت جست و دوره ي تکميلي را که معادل چهارم ابتدايي است با موفقيت گذرانيد.

    ياري خانواده

    وي از سنين کودکي براي کمک به در آمد خانواده دوشادوش پدر کار و فعاليت مي کرد و آنچه را از راه کار و تلاش بدست مي آورد صرف مخارج خانواده مي کرد.

    خدمت در مسجد

    با بنيـانگذاري مسجــد روستا شهيد خالصانه در امر ساخت مسجد کار مي کرد و پس از تکميل مسجد در تميز کردن و جارو کردن مسجد با پدر و مادر خود همکاري مي کرد، جوانان روستـا را تشويق به آمـدن به مسجــد مي کرد.

     

     

    خصوصيات فردي

    گفتارش شيرين،صحبتش دلنشين، تعاليم ديني و مذهبي را به خوبي آموخته بود و رعايت مي کرد. پاک و بي ريا، متين و استوار، جاذبه اش چنان بود که هماره بر حلقه دوستان چون نگيني مي درخشيد.

    معراج

    در روز دوشنبه يــکم دي مــاه 1365 در حالي که 21 بهار از عمـرش مي گذشت سوار بر براق شهادت به خلدبرين از کربلاي غرب کشور عروجي خونين نمودتا هنگام لقاء معشوق رنگ سرخ بالهاي پروازش نشان از وصال فُرتُ و رب الکعبه باشد. پيکر پاکش در گلزار شهدای کاکي در جوار ديگر کبوتران خونين بال به خاک سپرده شد.

     

    مصاحبه با مادر شهيد باقر احمدي

    4 درمورد باقر آنچه مي دانيد بيان کنيد.

    ? شهيد دوران کودکي را با مشکلات و گرفتاري هاي خاص آن زمان طي کرد، نماز و روزه را نزد من و پدرش در زمان کودکي ياد گرفت، در نوجواني به پدرش در اموراتي مانند جمع کردن گندم و خرما کمک مي کرد سخت کوش بود.

    4 چگونه از خبر شهادت ايشان اطلاع يافتيد؟

    ?در ديماه سال 1365 که تازه به دليل سيل از روستا مهاجرت کرده بوديم از طرف بنياد شهيد به ما اطلاع دادند که باقر به شهادت رسيده است.

    4 هنگامي که خبر شهادت فرزندتان را شنيديد چه احساسي داشتيد؟

    ?از اينکه فرزند برومندي را پرورش داده بودم که شجاعانه در راه عقيده اش جهاد و مبارزه کرده بود و در راه خداوند به شهادت رسيد خدا  را شکر کردم، البته از آن جايي که من مادر بودم داغ سنگيني براي ما بود ولي با ياد آوري مصائب و گرفتاري حضرت زينب(س) در کربلا دلم را تسکيني دادم.

    4 با مردم چه سخني داريد؟

    ?از راه ايمان و عقيده خويش منحرف نشوند و در راه ترويج فرهنگ ايثار و شهادت تلاش نمايند شهيدان را از ياد نبرند.
    ادامه مطلب
    ادامه مطلب
    ادامه مطلب
    ادامه مطلب
    اطلاعات مزار
    محل مزاركاكی
    تصویر مزار
    موقعیت مکانی مزار
    گالری تصاویر   
    مشاهده سایر تصاویر
    اسناد و مدارک   
    مشاهده سایر اسناد
    در صورتی که تصویر، اطلاعات و یا خاطره ای مرتبط با شهید در اختیار دارید با ما به اشتراک بگذارید

    فایل ها را به اینجا بکشید
    Max. file size: 64 MB, Max. files: 10.
      your comments
      guest
      0 دیدگاه ها و دلنوشته ها
      بازخورد (Feedback) های اینلاین
      مشاهده همه دلنوشته ها
      0
      ما را از دلنوشته های خود محروم نکنید ...x