مشخصات شهید

X

"(ضروری)" indicates required fields

شهید محمد نوروزی

125
  • bale
  • eita
  • gap
  • soroush
  • telegram
  • whatsapp
نام محمد
نام خانوادگی نوروزي
نام پدر غلامرضا
تاریخ تولد 1339/01/01
محل تولد بوشهر - تنگستان
تاریخ شهادت 1360/11/25
محل شهادت ني ريزفارس
مسئولیت رزمنده
نوع عضویت سرباززميني ارتش
شغل -
تحصیلات ديپلم
مدفن دلوار
  • زندگینامه
  • وصیت نامه
  • مصاحبه
  • خاطرات
  • در اوج خفقان و ديكتاتوري پهلوي محمد در سال 1339 در يك خانواده اي مذهبي و متقي پا به عرصه حيات گذاشت و در زماني كه خميني ، بت شكن زمان ، در خرداد 1342 بر عليه رژيم ديكتاتوري شاه فريادهاي انقلابي و اعتراض آميز خود را بلند مي كرد محمد بيش از سه سال نداشت محمد در سن هفت سالگي به دبستان شهيد رئيسعلي دلواري رفت و با رتبه ممتاز هم درس و هم در اخلاق دوره تحصيلي ابتدائي خود را به پايان رسانيد و پس از آن براي ادامه تحصيل عازم بوشهر و در مدرسه راهنمائي مهران مشغول تحصيل گشت پس از دو سال تحصيل به همت و ياري و پشتكار خودش با ياران ديگر ، مدرسه راهنمائي در دلوار تاسيس شد و شهيد مجدداً براي ادامه تحصيل به زادگاهش دلوار بازگشت پس از اتمام موفقيت آميز دوره راهنمائي شهيد مجدداً براي ادامه تحصيل راهي بوشهر شد و در هنرستان صنعتي مشغول تحصيل گشت همكلاسيها و همدوره هاي محمد همه از كوچك نفسي و تقواي بيش از حد ايشان اطلاع دارند در زماني كه امام خميني در تداوم خرداد 42 براي نجات اسلام و مسلمين فريادهاي انقلابي خويش را سر داده بودند محمد يكي از ياران خميني در اين روستاي محقر و دور افتاده شد محمد به كمك دوستان و همرزمانش فريادهاي رساي امام را براي نجات مستضعفين در اين ديار به گوش آنها مي رساند سرانجام در سال 1359 از هنرستان ديپلم گرفت و پس از چند ماه بخدمت مقدس سربازي اعزام شد سربازي براي او در جامعه اسلامي افتخار بود شهيد در ژاندارمري در حوزه هرمزگان خدمت مي كرد و پس از پايان دوره آموزشي فكر و ذكر او جبهه بود سرانجام او به آرزويش رسيد و داوطلبانه عازم جبهه هاي حق عليه باطل گرديد مدتي در جبهه در بند براي نجات اسلام و خاك مقدس جمهوري اسلامي عليه كفار بعثي جنگيد و عاقبت به آرزوي ديرينه خود دست يافت و به لقا ا... پيوست .
    ادامه مطلب
    اي مومنان اگر خدا مي خواست هر آن شما را بر دشمنان پيروزي مي كرد بدون اينكه زحمت جهاد را بر دوش شما بيفكند ، اما شما را امتحان و آزمايش مي كند و كساني كه در اين مبارزه شهيد مي شوند ، خداوند اعمال آنها را ضايع نگرداند .

    به نام خدايي كه رزمندگان اين رهروان راه حسين ، در خلوت شب و هواي سرد و روي برفها در حال ستايش او هستند و با سلام و درود بر امام و امت و با درود بر روان پاك شهداي گرانقدر اسلام و جنگ تحميلي و با آرزوي صبر و اجر ، جهت خانواده هاي شهدا وصيتم را آغاز مي كنم .

    اگر بي خبر به جبهه اعزام شده ام و برايم مقدور نيست كه به زادگاهم دلوار بيايم به اين دليل است كه به جبهه علاقمند شده ام زيرا جبهه دانشگاهي است كه استادهاي غيبي دارد و محيط خودسازي و شناخت مي باشد بازده خارق العاده دارد ، زيرا بقول امام در جوار جهاد جهاد اصغر ، جهاد اكبر نيز صورت مي گيرد . و در اينجا همه بياد خدا هستند ، زيرا در  سنگر حق عليه باطل  ايستاده اند دقايق و ساعات اينجا سرنوشت ساز است و جو ديگري حكمفرماست . اينجا مي بايست از تمام راههاي فرعي گذشت و راه شوسه و شاهرايي را بايد انتخاب نمود كه منتهي به عالم است كه خير و سعادت در آن نهفته و در طول اين راه بايستي كليه امور دنيوي را زير پاگذاشت ، تا به جهان ماورا الطبيعت پي برد و سپس بوسيله  قاتوالذين يلونكم من كفار كه انتهاي آن پيوند به معبود كه تنها در اين مكانها ايثار مي خواهد و آن هم ايثار از تمام وجود هستي خويش ، كه آن هم نصيب هر گونه افراد نميشود ، و شهادت است در اينجا تنها ره پيوستن به لقاء او . اگر ما خواستار اين هستيم كه اسلام از مرحله شعار دارد به مرحله عمل نزديك مي شود ، بايستي از منزله تا مرحله خون دهيم و همين خونها هستند كه پيامها و حماسه ها را در بردارند و نمي گذارند انقلاب شكوهمندمان از تحريك و صعود به سوي ركود و نزول ايستاده و فرو ريزد اگر ما خواستار اين هستيم كه راه ائمه اطهار عليهم السلام را به سر منزل مقصود دنبال نمائيم مي بايست با ناملايمات و ناگواريها ، محاربه و مقابله نمود و همانطوريكه آنان با خفاش صفتان زمان در افتادند و پرچم بر حق اسلام را نگهداري نمودند ما هم با اراده مستحكمي كه از آن برخوردار ميباشيم بايد تا محو كامل امپرياليسم و ابرنكبتان زورگو از پا ننشينيم و پرچم مقدس جمهوري اسلامي در اقصي نقاط جهان به اهتراز در آوريم(انشا الله )

    فعلاً هدف دنبال ميكنيم ، هدفي لايتناهي و مقصدي كه بايد زير بار تمام آزمايشها به درآمد تا به آن رسيد . اميد است جز خفيفي از اين هدف را دنبال كنيم تا بتوانيم به معبود خود نزديك شد كه بقول شاعر . ديدار يار غائب داني چه ذوقي دارد

    چون ابر در بيابان بر تشنه اي ببارد

    ما تشنه ايم مثل يك بوته آب نخورده بياباني كه مدتها بجز باد داغ چيز ديگري را تغذيه ننموده ، لحظه اي كه بدانيم منبع هستيها يك راهي دارد كه بايد از آن عبور نمود بايستي اين مسير را طي نمائيم تا به معبود حقيقي  خود دسترسي پيدا كرد ، زيرا هدف ، مشخص و سريع مي باشد . آرماني كه جلوه گاه تمام عاشقان خط سرخ و ا… مي باشد . و براي رسيدن به اين آرمان مقدس و ايفاي پيمان خود با منشاي كه در نظر داري بايد از جان و امور دنيوي (مال) گذشت و قلبي مالامال از عشق به هستي داشت و ايثار گرانه عمل نمود . اميد است به آروزي ديرينه خود كه همان شهادت در راه خدا مي باشد دست يابم و اما سخني با پدر و مادرم .

    مادر عزيزم : اينك كه فرسنگها از تو دور شده ام حس ميكنم كه بيش از هميشه به من نزديكي ، چرا كه هر لحظه قلبم بيادت به تپش مي افتد اميدوارم كه مرا ببخشي .

    پدر عزيزم : از اين راه دور ، دستان پر تلاشت را مي بوسم كه براي نشاندن لبخندي بر لبان ما بر آن پينه نقش بسته است ، دستهاي پينه بسته ات را ارج مي نهم كه پينه هايش حكايت از سختي هاي روزگار و رنجي دارد كه ما به تو تحميل كرديم رنجي كه ناداني ما و صبوري تو آن را ثمري نيكو داد ، اميد است كه بنده را ببخشيد.

    از برادرانم مي خواهم چنانچه به جبهه اعزام شدند براي رضاي خدا و دفاع از دين و ميهن و نه براي انتقام من و از خواهران مي خواهم حجاب اسلامي را رعايت كرده و تحصيل خود را همراه با آموزش مكتب اسلام و فاطمه زهرا (س) ادامه دهند از تمام اقوام ، دوستان و مردم غيور دلوار حلاليت مي طلبم.
    ادامه مطلب
    1ـ چه كسي نام او را انتخاب كرد و انگيزه او از اين انتخاب چه بود ؟ پدرش ، براي اينكه نام محمّد نام پيامبر اسلام است

    2ـ مختصري درباره ورودش به مدرسه را توضيح دهيد ؟ وي در سن 6 سالگي به مدرسه رفت

    3ـ ميزان علاقه و د يدگاه شهيد نسبت به امام خميني و ولايت فقيه را بيان كنيد ؟ علاقه او نسبت به امام (ره) زياد بود

    4ـ چه نوع فعاليت سياسي و انقلابي قبل و بعد از پيروزي انقلاب انجام مي داد ؟ در راهپيمايي و تظاهرات قبل از انقلاب شركت داشته و هم از انقلاب يكي از اعضاء فعال حزب جمهوري اسلامي بود

    5ـ ديدگاه شهيد نسبت به دفاع از وطن اسلامي و به ويژه 8 سال دفاع مقدس را توضيح دهيد ؟  دفاع را امري واجب مي دانست

    6ـ در خصوص ارادت و معرفت و محبت شهيد به اهل بيت و توسل وي به ائمه اطهار توضيح دهيد ؟ به خاندان اهل بيت عصمت و طهارت ارادت خاصي داشت و در تمامي مراسمات آنها شركت مي كرد

    7ـ هر گونه خواب الهامات اطرافيان و يا دوستان در ارتباط با شهيد را توضيح دهيد ؟

    چند سال پيش كه پدر به سفر كربلا رفته بود در خواب هنگام برگشت از كربلا به خواب پدر آماده بود و گفته بود پدر ومادر زيارت قبول باشد .

    8ـ خدمت سربازي را در كجا گذراند و در چه تاريخي شروع و در چه تاريخي پايان يافت ؟ در بندرعباس ـ دي ماه 1359

    9ـ اولين بار در چه سني و چگونه به جبهه رفت ؟ در سن 20 سالگي ـ از طرف ژاندارمري

    10ـ عامل تشويق و تحرك اصلي اعزام به جبهه او چه بوده است ؟ علاقه اي كه به امام و دفاع از كشور و ناموس خود داشت و براي حفظ ارمان ديني به جنگ حق عليه باطل رفت

    11ـ آخرين مرتبه اي كه به جبهه مي رفت چه حالات روحي داشت و چگونگي وداع او را بيان كنيد ؟ حالت خاصي داشت كه نمي توان توصيف كرد

    12ـ چگونه و توسط چه كسي از شهادت فرزندتان با خبر شديد ؟ توسط يكي از همرزمانش

    13ـ آيا شهيد تشييع جنازه شده است ؟ تاريخ و محل دفن و نام گلزار او را بيان كنيد ؟

    بله ، 25/11/60   ـ دلوار  بهشت كاظم (ع)

    14ـ چه قسمتهايي از اعضاء بدن شهيد كشف و تشييع گرديد ؟ تمام اعضاء او سالم بوده و جسد او كامل دفن شده است .

    15ـ هر چه در مورد مراسم تشييع و تدفين شهيد به ياد داريد بيان كنيد ؟ شهيد نوروزي اولين شهيد دلوار بود براي همين روزي كه خبر شهادتش را دادند تا روزي كه او را دفن كردند تمامي مردم منطقه بخاطر اينكه شهيد با همه ارتباط داشت براي وداع آخر با او بر سرخاكش جمع شدند و همه وداع آخر را گفتند .

    16ـ از اينكه خانواده معظم شهيد هستيد چه احساسي داريد ؟ قابل بيان نيست فقط از خداي مي خواهيم براي حفظ خون شهيد ايمان كامل را به ما عطا كند و بتوانيم به اندازه يك قطرة خون آن شهيد به دين و طبق وصيت نامه به حجاب اسلامي پايبند باشيم .

    17ـ شما به عنوان پدر يا مادر شهيد چه پيامي ، سخني با مردم و مسئولين داريد ؟ با مردم و مسئولين تنها صحبتي كه داريم راه شهيدان را ادامه دهند و نگذارند كه خون شهيدان پايمال شود

    فضايل اخلاقي

    شهيد نوروزي كه در يك خانواده ايي پاك و مذهبي به دنيا آمد داراي حس نيتي بود كه هنوز توسط دوستش جناب آقاي ماندني بهروزي صادقانه با ياد و خاطره ها مي پيونداند تلاش شهيد در برقراري انجمن اسلامي و برگزاري راهپيمايي ها و نهادينه كردن مسايل مذهبي و انقلابي و پيگيريي مستمر وي در نقشه كشي دلوار براي استقرار بخشداري و شركت در مراسمات مذهبي چون دعاي كميل و مساجد از جمله عنوان هايي هستند كه توسط دوستانش تعريف و بازگوكرده مي شود همه به خصوص اين شهيد بزرگوار علاقه و عشق و افري نسبت به امام و شهادت داشتند . مادر بزرگوار شهيد مي گويد كه محمد من خيلي راستگو و اهل نماز بود هيچ وقت به ديگران چه فقير چه ثروتمند توهين نمي كرد و هيچ كس را از دست خودش ناراحت نمي نمود . همواره تلاش مي نمود كه تمام اعضاء خانواده و همسايه ها را از دست خودش ناراحت نكند . مادرش وقتي نام محمد را بر زبان مي آورد خيلي عاشقانه و معصومانه از وي ياد مي كند و مي گويد اگر محمد من شهيد هم نشده بود همچون شهدا پاك و خالص بود چون من مي دانم كه چه عاشقانه و صادقانه به مسايل مذهبي و انقلابي فكر مي نمود . اهل ريا و نيرنگ نبود و سعي مي كرد در تمام كارهايش خدا را در نظر بگيرد .
    ادامه مطلب
    شهيد استوره شجاعت ، فصاحت ، شهامت ، و بلاغت است شهيد كسي است كه با ايثار خون خود اهرم دين مبين اسلام را آبياري نموده و استوار نگه داشته گر چه حقير كوچكتر از آنم كه در ابعاد ارزش و و شخصيت والاي شهيد قلم فرسائي كنم ليكن براي اداي دين ، يكي از خاطرات فراموش نشدني خودم ، با اين شهيد بزرگوار مي نگارم اما قبل از نوشتن خاطره نگرشي به پيرامون شخصيت اخلاقي ، مذهبي و فرهنگي اين بزرگ افكنيم محمد گر چه جوان بود بعد ولي در برخوردهاي مردمي و اجتماعي چون پير كهنسالي با همه قشر مأنوس و در رفتارش زبان زد خاص و عام بود محمد در سيره مذهبي چه در خانواده و چه در بين جامعه يك الگوي به تمام معني بود يكي از خاطرات شيرين بنده با شهيد نوروزي حدود پنج سال پس از آشنائي با ايشان بعد يعني در سال 1359 زمانيكه در تقسيمات كشوري قرار بعد مقر بخشداري در دلوار باشد علي رغم كار شكني هاي فراواني كه از طرف بعضي افراد براي جلوگيري اين كار شكل ميگرفت استاندار وقت  خواستار يك نقشه جغرافيائي دقيق دلوار شد در همين راستا بنده كه عضو كوچكي از كانون فرهنگي جوانان دلوار بودم تصميم گرفتم با همت بلندي كه از محمد عزيز سراغ داشتم و چون رشته تحصيلي آن بزرگوار راه و ساختمان بود جهت ترسيم يك نقشه جامع از تفكرات علمي ايشان بهره گرفته و اين كار را عملي كنيم بدليل علاقه شديدي كه ما با هم داشتيم و اكثر اوقات در كنار هم بوديم طرح از طرف حقير مطرح و پيشنهاد گرديد و بمدت يك هفته بطور تمام وقت محمد عزيز با بنده و هم چنين برادر ارجمند شهيد بزرگوار جناب هاي حاج حيدر نوروزي نقشه اي بسيار دقيق از محيط و پيرامون دلوار ترسيم نموديم و باستاندار محترم بوشهر شخصي به نام جناب آقاي حبيبيان بود ارائه كردم و اين يكي از صدها خاطره اي است كه بنده از شهيد محمد نوروزي در قلبم از آن عزيز سفر كرده بيادگار مانده البته با معرفت كم و زبان الكن، من كي توانم در خصوصيتهاي والاي شهيد نورزي قلم فرسائي كنم تنها مي توانم بگويم محمد محمد بود . بايد هر چه فرج زودتر آقا امام زمان مهدي موعود و برافراشته شدن پرچم اسلام در تمام جهان را آرزو داريم .

    التماس دعا الاحقير

    ماندني بهروزي
    ادامه مطلب
    ادامه مطلب
    ادامه مطلب
    اطلاعات مزار
    محل مزاردلوار
    تصویر مزار
    موقعیت مکانی مزار
    در صورتی که تصویر، اطلاعات و یا خاطره ای مرتبط با شهید در اختیار دارید با ما به اشتراک بگذارید

    فایل ها را به اینجا بکشید
    Max. file size: 64 MB, Max. files: 10.
      your comments
      guest
      0 دیدگاه ها و دلنوشته ها
      بازخورد (Feedback) های اینلاین
      مشاهده همه دلنوشته ها
      0
      ما را از دلنوشته های خود محروم نکنید ...x