مشخصات شهید

X

"(ضروری)" indicates required fields

شهید اسماعیل شاهدی

207
  • bale
  • eita
  • gap
  • soroush
  • telegram
  • whatsapp
نام اسماعيل
نام خانوادگی شاهدي
نام پدر خضر
تاریخ تولد 1342/11/19
محل تولد بوشهر - بوشهر
تاریخ شهادت 1360/12/04
محل شهادت چزابه
مسئولیت رزمنده
نوع عضویت بسيج
شغل دانش آموز
تحصیلات دوره دبيرستان
مدفن محمدعامري
  • زندگینامه
  • وصیت نامه
  • مصاحبه
  • خاطرات
  • اسماعيل شاهدي در خانواده اي مذهبي و محروم در روستاي محمدعامري تنگستان در سال 1342  ديده به جهان گشود . پدرش خضر شاهدي كشاورز بود و در كنار كشاورزي به باغداري مي پرداخت اسماعيل در دامان مادرش به نام خيري بانوئي كه در پرورش او نقش بسزائي داشت بزرگ شد و در كنار پدر نخلستانهاي بلند درس شهامت و استقامت را آموخت . از شش سالگي در دبستان 22 بهمن محمدعامري مشغول به تحصيل شد در اين  هنگام مانند كودكان محروم آن ديار به كمك پدرش به كشاورزي و باغداري پرداخت تمام ايام تعطيلي و تابستانها و هرگاه كه فراغتي ميافت به پدر پيرش كه مشغول كشاورزي و باغباني بود كمك ميكرد از خرد سالگي نماز را فرا گرفت . تمام فرائض مذهبي را با احترام خاصي بجا مي آورد و تمام دوستان و اهل خانواده و خويشاوندان خود را به نماز خواندن سفارش ميداد و اين در تمام مقاله ها و آثاري كه از وي بجا مانده آشكار است بعد از اتمام دوران ابتدائي ، دوران سه ساله راهنمائي را در مدرسه رئيسعلي دلواري گذراند ، در همين ايام با اينكه نوجواني بيش نبود در تمام شعار نويسي ها كه عليه رژيم منحوس پهلوي انجام ميگرفت برادران انجمن اسلامي را ياري ميداد و در تمام راهپيمائي ها شركت فعّال داشت . دوران دبيرستاني را در دبيرستان ابوذز غفاري خورموج شروع كرد ولي با آغاز جنگ تحميلي تحصيل را نيمه كاره گذاشت و بابقيه دوستان راهي جبهه هاي جنگ حق عليه باطل شد .

    دوران آمادگي رزمي را در كازرون با موفقيت تمام گذراند و بسوي جبهه بستان عازم شد و در روز 6/12/60 در تنگ چزابه به شهادت رسيد . يادش گرامي و راهش پر رهرو باد .
    ادامه مطلب
    خدايا ، بيامرز مرا آن گناهان و خطاهائي كه از من سرزده و خدايا من بسوي تو حركت  مي كنم . و الان كه عازم جبهه هستم خيلي خوشحال و خندانم چون ميدانم اگر بروم چه راهي و چه هدفي را پيش گرفته ام و آن اسلام عزيز است . برادران ، اين انقلاب با خون هزاران نوجوان تا اينجا رسيده و شما نگذاريد كه خونها به هدر برود و ما مانند اصحاب امام حسين (ع) وارد جنگ شده ايم مانند حسينيان هم كشته خواهيم شد و اما اي مادر عزيزم و تو كه چه شبها بر گهواره من نخوابيده اي و مرا تا به اينجا رسانده اي در حقيقت گلي پرورده اي كه خاري خواهد شد و به چشم دشمنان اسلام خواهد رفت و در سوگ من گريه نكنيد بلكه شادي كنيد و مبادا اشك از چشمانتان جاري شود و اما اي پدر ميدانم كه چه سختيها براي بزرگ كردن من كشيده اي و من عاقبت مرگي را در پيش داشتم چه بهتر كه در راه خدا كشته شوم و رضايت رهبر انقلاب امام خميني و امام زمان (عج) كه در همه جا حافظ جان و ناظر من است با خون خود ثبت خواهم كرد افتخار كنيد كه پسرتان راه الله را در پيش گرفته .

    اي برادران و اي خواهران به شما توصيه اكيد مي نمايم كه نماز را فراموش نكنيد چون نماز شما را فرداي قيامت در صف مومنان قرار خواهد داد و توصيه ديگر من به شما اين است كه با هم متحد باشيد تا زماني كه شما اتحاد داريد هيچ ابرقدرتي كوچكترين صدمه اي به شمار وارد نخواهد كرد و شما اي خواهران عزيزم مي خواهم كه شما زينب گونه باشيد ما رفتيم كاري حسيني كرده ايم و شما كاري همچون زينب كنيد . حجاب ، خودتان را محكم نگهداريد كه دشمن سخت از آن هراس دارد و از پدر و مادر و برادرانم و خواهرنم جداً ميخواهم كه افراد وابسته به رژيم گذشته و اين منافقين ضد دين را به هيچ وجه به خانه راه ندهيد . بشما اكيداً سفارش مي كنم كه پيرو خط امام و رهبري باشيد . از برادران ميخواهم كه ادامه دهنده راه من باشيد و پاسدار جمهوري اسلامي باشيد .
    ادامه مطلب
    1ـ چه كسي نام او را انتخاب كرد و انگيزه او از انتخاب چه بود ؟ پدرش چون اسم پيامبران بود

    2ـ روحيه اجتماعي او را توصيف كنيد ؟ او در اجتماع روحيه خيلي خوبي داشت و اجتماع به او احترام زيادي مي گذاشتند

    3ـ چه نوع فعاليت سياسي و انقلابي قبل و بعد از پيروزي انقلاب انجام مي داد ؟ اولين كسي بود كه شعار مرگ برشاه را بر روي ديوارها مي نوشت مردم از ترس رژيم شاه با گچ آنها را پاك مي كردند كه هنوز آن آثار بر روي ديوارها مشهود مي باشد و ژاندارمري كه در محل بود اورا دستگير و   24 ساعت بازداشت كرد .

    4ـ در خصوص ارادت و معرفت و محبت شهيد به اهل بيت و توسل وي به ائمه اطهار توضيح دهيد ؟ ارادت زياد به اهل بيت داشت و در مراسم سوگواري حسين شركت فعالانه داشت .

    5ـ خدمت سربازي را در كجا گذراند و در چه تاريخي شروع و در چه تاريخي پايان يافت ؟ بسيجي بود و به سربازي نرفته بود .

    6ـ اولين بار در چه سني و چگونه به جبهه رفت ؟ در سال 60 در سن هفده سالگي

    7ـ آخرين مرتبه اي كه به جبهه مي رفت چه حالات روحي داشت و چگونگي وداع او را بيان كنيد ؟ آنچنان با روحيه رفت كه همه مي فهميدند شهيد مي شوند

    8 ـ آيا شهيد تشييع جنازه شده است ؟ تاريخ و محل دفن و نام گلزار او را بيان كنيد ؟ بله ، در محمدعامري گلزار شهدا در 8/12/60 دفن شد

    9ـ از اينكه خانواده معظم شهيد هستيد چه احساسي داريد ؟ خيلي خوشحال و افتخار مي كنيم كه در انقلاب سهم داريم .

    10ـ شما به عنوان پدر يا مادر شهيد چه پيامي ، سخني با مردم و مسئولين داريد ؟ كه احترام و عزت و حرمت خانواده شهيد و قدرشهيد و منزلت شهداء اين جنگ را بدانند و مسئولين اين حقيقت را ياري كنند كه خون شهداء اين انقلاب را حفظ و نگهداري مي كند و حرمت اين شهداء را نگه دارند .

    11ـ چه آرزوها و خواسته هايي داشت ؟ شهادت و مبارزه

    12ـ چگونه و توسط چه كسي از شهادت برادرتان با خبر شديد ؟ توسط بنياد شهيد

    13ـ شهادت ايشان چه تأثيري بر شما و اعضاي خانواده گذاشت ؟ تأثيري بر مردم در روستا و حتي در خود ما داشت

    فضايل اخلاقي

    شهيد شاهدي در اكثر اوقات با نماز بوده و سعي مي كرده كه خود را بدون غل وغش به محضر حضرت دوست برساند . از خانواده اي بسيار بردبار و فقير كه مادري مهربان و پدري پر تلاش داشت سر بر وجود گذاشت و چه زيبا نداي لبيك امام را جواب داد و در روياهاي خيال خود ، فكر دفاع و شهادت مي گذراند و در لابلاي نيايش هاي خود راهي به سوي ملكوت مي گشود . عشق را با معشوق مي خواست و نياز خود را با ناز معشوق به سر مي برد . الحق گواراي وجودش باد اين افتخار عظماي انسانيّت و اين وصال رويايي ( من مي روم كه جانم را فدا كنم ) و چه معصومانه اين مهم را به انجام رساندي . راستگويي و صداقت ، ما را از خود شرمنده مي سازد نيايش هاي مذهبي شهيد كه در برهه اي خاصي از شب صورت مي گرفت بهترين بهانه ي گريستن بود و او چه زيبا گريست تا به لبخند شهادت رسيد . معصوميت و بي آزاري شهيد همه را مبهوت اين اخلاق حسنه مي كرد او چه آموخته كه اينچنين درس خود را ارائه داد يا به عبارت ديگر ، تواي شهيد در كدامين مدرسه ي عشق درس ايمان را خواندي كه همه چيز تكميل اين راه بود دوستان وي مي گويند ، شهيد با اينكه جسارت و جرات مثال زدني داشت ، هيچ وقت دست به تمسخر يا آزار ديگران نمي زد و هميشه از اين موضوع ناراحت بود كه چرا بايد به ضعيفان آزار رساند انس وي با مراسم هاي سوگواري اهل بيت بويژه امام حسين دائمي بود و براي رسيدن اين هدف جان خود را در طبق اخلاص گذاشت .
    ادامه مطلب
    شهيد به سحرخيزي و نماز اول وقت ، علاقه خاصي داشته است و در مدّتي كه با هم در جبهه به سر            مي بوديم به فريضة نماز اهميّت زيادي قائل بود . داراي اخلاقي نيكو و انساني بود . همواره چهره اي گشاده داشتند . به ياد دارم در شهر بستان كه بوديم ، صبح ها زود از خواب بلند مي شد و بعد از اقامه نماز و تلاوت قرآن ، جهت گرفتن نان به يك نانوايي صلواتي مي رفت نان مي گرفت و براي رزمندگان صبحانه آماده مي نمود . شهيد شاهدي با خنده مي گفت : دارم براي بچه هايم صبحانه حاضر مي كنم .
    ادامه مطلب
    ادامه مطلب
    ادامه مطلب
    اطلاعات مزار
    محل مزارمحمدعامري
    تصویر مزار
    موقعیت مکانی مزار
    گالری تصاویر   
    مشاهده سایر تصاویر
    در صورتی که تصویر، اطلاعات و یا خاطره ای مرتبط با شهید در اختیار دارید با ما به اشتراک بگذارید

    فایل ها را به اینجا بکشید
    Max. file size: 64 MB, Max. files: 10.
      your comments
      guest
      0 دیدگاه ها و دلنوشته ها
      بازخورد (Feedback) های اینلاین
      مشاهده همه دلنوشته ها
      0
      ما را از دلنوشته های خود محروم نکنید ...x