مشخصات شهید

X

"(ضروری)" indicates required fields

شهید حسن جمالی

1315
  • bale
  • eita
  • gap
  • soroush
  • telegram
  • whatsapp
نام حسن
نام خانوادگی جمالی
نام پدر غلامرضا
تاریخ تولد 1334/04/05
محل تولد بوشهر - بوشهر
تاریخ شهادت 1361/05/07
محل شهادت كوشک
مسئولیت فرمانده دسته
نوع عضویت بسيج
شغل آموزش و پرورش
تحصیلات ديپلم
مدفن خياری
  • زندگینامه
  • وصیت نامه
  • مصاحبه
  • خاطرات
  • زندگينامه شهيد حسن جمالي
    ان الله اشتري من المومنين انفسهم و اموالهم بان لهم الجنه
    همانا خداوند از مومنين جانهايشان و اموالشان در مقابل بهشت براي ايشان عطا مي فرمايند :
    برادر شهيد حسن جمالي فرزند غلامرضا در سال 1334 در روستاي خياري از توابع شهرستان تنگستان استان بوشهر متولد شد . پدرش كشاورز و مسلمان زحمتكشي بود كه معيشت زندگي را به سختي فراهم مي نمود . شهيد بزرگوارمان تحصيلات ابتدايي را در روستاي زادگاهش گذرانيد بعد از اتمام دوره ابتدايي دوران راهنمائي را تا پايان سال سوم در مركز شهرستان با هزاران مشقت و رنج سپري نمود و پس از پايان سال سوم براي ادامه تحصيل به بوشهر عزيمت نمود . ولي به علت نداشتن هزينه تحصيل مجبور شده كه روزهارا به جاي استراحت در نانوايي كار كند . و عصر ها به تحصيل بپردازد . او بالاخره با تلاش و مناعت طبع و همت عالي و تحمل رنج و مشقت ديپلم خود را از هنرستان بوشهر اخذ نمايد،اما با آن همه تحمل رنج و زحمت در دوران طاغوت توانست خود را در جامعه پر زرق و برق آن زمان كه مملو از گناه و بي عفتي بود همچنان پاك نگه‌دارد ، با آغاز حركت عظيم پيروزي انقلاب به رهبري امام خميني (ره) ايشان نقش مهمي در براندازي رژيم منحوس پهلوي ايفا نمود و همگام با ديگر مردم حزب الله در مساجد بخصوص مسجد جامع عطار بوشهر عليه رژيم بپا خاست و از همه مهمتر در راهپيماييها و رسانيدن اعلاميه‌هاي حضرت امام (ره) بين مردم و روستاي زادگاهش نقش مهمي داشت تا اينكه به خدمت مقدس سربازي فراخوانده شد . در آنجا نيز فعاليت خويش را عليه رژيم منحوس پهلوي با قدرت تمام ادامه داده پس از پيروزي انقلاب اسلامي در اداره آموزش و پرورش استخدام شد و محل خدمت ايشان دبيرستان طالقاني كنگان تعيين گرديد . تا اينكه در سال 1359 با هجوم دشمن بعثي عراق به ميهن اسلاميمان جهت دوره احتياط داوطلبانه (و به دلخواه خويش ) به جبهه هاي جنوب اعزام شد و با وجود پايان پذيرفتن دوره ي احتياط همچنان در مقابل نيروهاي بعثي ايستادگي نمود و مدت يازده ماه در جبهه هاي جنوب مشغول نبرد با دشمن تا دندان مسلح بود . اما بر اثر مريض شدن پدرش نا چار شد جهت پرستاري از پدر تسويه حساب كند بعد از اينكه از جبهه مراجعت نمود به شهرستان تنگستان منتقل گرديد و به سمت مسئول امور تربيتي اداره آموزش و پرورش اهرم انتصاب گرديد و با پشتكار خود توانست در اين سنگر مهم انقلاب فعالانه به خدمت بپردازد و كارهاي امور پرورشي را سر و سامان بدهد . اما شعله عشق به شهادت در دلش زبانه مي‌كشيد و همچنان ناراحت بود كه مبادا از اين قافله عقب بماند و چرا در جبهه‌ها حضور ندارد . هيچگاه آرام ننشست . تا اينكه سرانجام در تاريخ 29/2/61 جهت بيرون راندن آخرين بقاياي دشمن بعثي از طريق سپاه پاسداران بوشهر به جبهه اعزام شد و تا آنجا كه توانست در سنگرهاي جنوب بر عليه كفر جنگيد و در اين مدت شكارچي تانكها و نفر برهاي دشمن بعثي بود تا سر انجام در تاريخ 7/5/61 در مرحله پنجم عمليات رمضان در حال شكار تانكهاي دشمن به آرزوي ديرينه خويش كه وصال به معبود خويش بود ، رسيد و خونش سرزمين گرم جنوب را گلگون ساخت . برادر شهيدمان آنقدر عشق به شهادت داشت كه هرگاه شهيدي را در بوشهر يا شهرستان تنگستان تشييع مي كردند غبطه مي خورد و مي گفت : كه افسوس كه ما از قافله عقب مانده ايم و مي ترسم كه از قافله شهدا باز بمانم . اكنون از اين شهيد بزرگوار سه يادگار به نامهاي حسين ، غلامعلي و محمد علي جمالي به يادگار مانده است كه اميد است ادامه دهنده راه پدر بزرگوارشان باشند . يادش گرامي و راهش پر رهرو و نامش جاويد باد .
    ادامه مطلب
    وصيت نامه شهيد حسن جمالي
    بسم الله الرحمن الرحيم و بسم رب الشهدا و الصديقين
    من المومنين رجال صدقوا ما عاهدوا الله عليه و منهم من قضي نخبه و منهم من تنظروا ما بدلو تبديلا
    (قرآن كريم)
    مرگ با شرافت بهتر از زندگي پر ننگ است (امام علي عليه السلام)
    هيهات منا الذله (امام حسين عليه السلام)
    ملتي كه شهادت براي او سعادت است پيروز است (امام خميني)
    درود بر رهبر كبير انقلاب ، درود بر شهيدان راه خدا از آدم تا خاتم و از خاتم تا آيت الله دستغيب. درود بر ملت شهيد پرور ايران ، درود بر رزمندگاني كه ايثارگرانه پيام خون شهيدانمان را در جبهه هاي خوزستان بر صفحه تاريخ كشورمان به شرق و غرب عالم نويد پيروزي مي بخشد . درود بر رهروان سنگر نشين پشت جبهه برادران و خواهران مسلمان چون با الهام از آيه شريفه و امام علي (ع) و همچنين از اين شعار جان فرساي معلم شهيد و شاهدم امام حسين و در آخر جمله شيوا وخداگونه امام عزيزم خميني كبير با توجه به موقعيت حاضر آرامشي نداشتم برآن شدم تا بهر قيمتي كه شده است براي باز گرداندن آرامش خود چاره اي بينديشيم كه در آن رابطه عاشقانه و مشتاقانه با عنايت خاص حضرت ولي عصر عازم جبهه حق عليه باطل گرديدم تا شايد به نداي هل من ناصر ينصرني حسينيان زمانم لبيك گويان افتخار بورزم . در اينجا بايد از همه برادران و خواهرانم طلب بخشش كنم و از همه تقاضا دارم كه آنچه كه در گردن من حق دارند ببخشند و مرا حلال كنند و براي من از خدا استغاثه كنند تا برمن ترحم كند و مرا غريق رحمت خود قرار دهد ، بارخدايا من با كوله باري از گناه به تو روي مي آورم ،خدايا ترا به حق خون عزيزان شهيد مرا بيامرز و در امور ديني مرا موفق بدار و عنايت بي كرانه را از من دور مگردان ، برادران و خواهران عزيز، شهيد خون خود را مي ريزد تا اسلام عملي گردد و هيچ هدفي جز اين نخواهد بود بر اين شهيد بايد گريه شوق كرد . گريه فراق كرد گريه عدم وجود لازم او كرد نه گريه اندوه و عجز و ناسپاسي و شكايت آميز نزد خدا با شرايط مثبت بالا بايد طوري براي شهيد دل بسوزانيم كه تنها دل هماهنگ كننده سوزاندن تمايلات نفساني و هواها و انحراف ها و بي برنامگي ها و بي تفاوتي ها و دورويي‌ها و تمام اعمال شما در جهت منفي روزمره باشد نه اينكه تنها در چهار شعاري باشد كه فقط تا مراسم روز هفت شهيد است و پس از آن از اصلاح خبري نيست و نباشد . شما اي حسينيان زمان اي امت وارثان به حق اولياء الله مناديان راه رسول الله همه و همه واقفيد كه تاريخ پر افتخار سبز اسلام و حماسه سراي اسلام جز عده خاص و خداگونه را در صفحاتش نقشي نمي نگارد اينجا است كه رهبر عظيم ايران قلب زنده و تپنده امت اين تبلور و تجلي عيني اسلام و همچنين پيروي از ولايت بلامنازش در عملكرد اين برهه تاريخ در سخت ترين شرايط برهمه شما لازم و ضروري است تا خون شهيدان پايمال نگردد انقلاب را با زعامت نايب بر حق امام زمان (عج)و هدايت پيامبر گونه اين اسطوره مقاومت به پيروزي كامل برسانيم از ديگر مسائلي كه نگه دارنده خون شهيدان و پاسداري از حريم اسلام عزيز است همكاري و استقبال از ارگان‌هاي انقلاب به خصوص جهاد سازندگي و سپاه پاسداران و انجمن‌هاي اسلامي و ديگر نهاد‌هاي جوشيده از بطن اين امت است كه مي‌تواند گره‌گشاي مشكلات و ناملايمات انقلاب باشد البته لازم به ذكر است نگهداري اين ارگان‌ها حتما بايد بدست افراد متعهد ومسئولي باشد كه از هر نظر مزكي و پاك باز بدون ترديد حوادث و جريانات و توطئه‌هاي پيچيده اي كه در طول انقلاب توسط اين امت و با همكاري سپاهيان عزيز در نطفه خفه مي شود گواهي آشكار خدايي بودن اين انقلاب و امدادهاي غيبي امام زمان است .
    و اما تو اي پدر بزرگوارم از اينكه من فرزند خوبي برايت نبودم مرا ببخش و زحمات طاقت فرسايت را برمن حلال كن مي دانم كه داغ فرزند برايت مشكل است و تحمل چنين فراقي برايت بسي رنج آور است ولي فكر كن كه يا هميشه زنده هستي و جاودانه است براي شما زندگي آخرت آيا دوست نداريد در زندگي ابديت با سربلندي در مقابل حضرت علي (ع) عرض ادب كني و علي دست نوازش بر سر و صورتت بكشد ؟ مطمئناً آري! .پدر جان تو مرا با ياري خدايت براي خدمت به حق الله در راه خدا تربيت كردي و هيچ هدفي از تربيت شما غير از اين نبوده و نيست بنابراين نبايد نگران باشي باميل و رغبت خمست را مي‌دهي اين نيز خمسي است كه از فرزندانت در راه خدا داده اي باشد كه تو از رستگاران و راه يافتگان حقيقت قرآن باشي . پدر جان در فكر اين دنيا نباش كه اين دنيا محك آزمايش و امتحاني است براي افراد بشر كه ببينيم آيا ترا به حال خودت واگذاشتند ميتواني دستورات خدا را اطاعت كني يا نه و براي جزاي خير آخرت قبول مي‌شوي يا نه ؟ شما او را ابراهيم وار در راه خدا به قربانگاه بفرستيد و با سلاح و ابزار ايمان خالصانه گردن او را در راه خدا ببر مگر نه اين است كه تو آرزوي رفتن به خانه خدا را داري خانه خدا در قلب و اعمال تو است ،انما الاعمال بالنيات.
    باشد تا خدا به شما اجر جزيل عنايت فرمايد اما مادر مهربان تونيز همچون خديجه زمان باش كه همسرت از دامان تو به معراج مي رود و اما شما اي خواهرانم و همسرم زينب گونه پيام رسان خون شهيدان گلگون كفن و برادر و همسرت باش و براي شادي روح شهيدان و شهيدتان از پوشش حجاب در تمام ابعاد زن نمونه مسلمان غفلت نورزيد و قويا دعا براي جان امام نابودي منافقان ملحد كنيد مبادا اين مسائل خللي در اين شما ايجاد كند و تو اي برادرم و اي فرزندانم حسين و غلام و محمدعلي ، با شهادت من رسالت شما بس خطير ترمي‌گردد. و تو برادرم در سنگر آموزش و پرورش به خوبي از خون شهيدان نگاهداري كن و قطره خون شهيدان را بازبان گويايت به كمك مسئولين چنان بر نيمكت‌هاي مدرسه در مقابل دانش آموزان عزيز اظهار ساز كه اين خود رسالتي است بسيار سنگين و اميد است كه اين شهادت‌ها هر روز درس تازه اي براي امت هميشه بيدار ايران و تو برادرم حيدر باشد و اما اي فرزندانم از شما نيز جز مسير حق تعالي چيزي نمي خواهم كه اميدوارم مادران و پدربزرگتان و همچنين عموتان در اين امر كوشا باشند . والسلام .
    من الله توفيق
    به اميد پيروزي هر چه زودتر رزمندگان اسلام بر كفر جهاني
    مرگ بر آمريكا و مزدوران منافقش حسن جمالي

    وصيت نامه ديگر شهيد
    بسم الله الرحمن الرحيم و بسم رب الشهدا و الصديقين
    ضمن دعاي طول عمر براي رهبر عزيز و كبير انقلاب اسلامي و با توجه به وصيتي كه نوشته بودم باز خواستم چند كلمه‌اي به عنوان وصيت بنويسم .
    اكنون كه تمام حواس وهم و غم خود را براي عزيمت به جبهه نبرد حق عليه باطل عاشقانه با دلي شاد و خرم آماده كرده‌ام و لحظه ها را براي رسيدن و رويارويي با دشمن مزدور در قربانگاه‌هاي كربلاي خوزستان حسين وار دقيقه به دقيقه و ثانيه به ثانيه مي شمارم ،جا دارد تا با آن حال خوش چند كلمه اي بر روي اين صفحه كاغذ براي برادران و خواهران و پدران و مادران شهيد پرورم بنويسم در تمام لحظات و حركات به ياد حسين باشيد و خط او را به عنوان ولايت فقيه و نائب بر حق حضرت مهدي (عج) كه با آن لطانت و ظرافت مي شود تا زمينه ساز ظهور حضرت مهدي (عج) باشد و دستورات قرآن و اسلام را بر جامعه مسلمان ايران عنايت بخشد محكم و استوار نگهداريد و به خوبي قدر اين امام را بدانيد و آگاه باشيد كه اين نيز بخشش بي كران الهي است كه در اين عصر به خصوص عصر ما افتخار داشتن چنين رهبري را داشته باشيم در اين صورت براي سلامتي و طول عمرش هر چه مي توانيد به درگاه خدا التماس كنيد شما جامعه پر فسق زمان قبل از انقلاب را با جوانان داوطلب و تنش‌هاي شهادت زمان حاضر مقايسه كنيد تا به عظمت و بزرگ بودنش پي ببريد و به سخنان شيرين و پر محتواي او در همين زمينه استنتاج بكنيد . من وقتي كه با آن حال خوش دستور وصف ناپذير براي حفظ اسلام و انقلاب اسلامي و به ثمر رسيدن تمام اين انقلاب اسلامي صبرم را براي هرچه زود تر رسيدن به جبهه از دست مي دهم مي‌بينم و مي‌انديشم كه تنها كانال و مجرايي كه باعث چنين شناختي برايم شده از اوست و بدين طريق مديون او خواهم بود .
    خدايا از عمر ما بكاه و براي حفظ و حراست از اسلام بر عمر پر بركت و سرنوشت ساز او بيفزا و او را در پناه خود محفوظ فرما .
    اما بعد پدر مهربان آنچه نوشتني بود برايت نوشته ام ولي آنچه واجب است برايتان سفارش كنم تربيت فرزندان من است و از تو خواهش مي كنم كه كاري كنيد كه فرزندان من آن قسمت از نماز كه بلد نيستند بيشتر ياد بگيرند و مواظبشان باش و هر روز نماز مغرب و عشا را با آنها بجا بياور و آنها را در يادگيري مسائل ديني تشويق نماييد خلاصه كلام در غياب من چنان آنها را تربيت كن كه اين اسلام در زنديگيشان سر لوحه قرار گيرند پدر جان خيلي ميل داشتم تو نيز قادر بودي و به جهاد تا به شهادت‌گاه عشق مي‌رفتي آن موقع بود كه علاقه و حماسه رزمندگان پرفتوح مي ديديم و بخصوص بنده حقير در ارتباط با ممانعت از عاطفه پدر فرزندي در غربت به جبهه در مورد خودم درك مي‌كردي . چه انگيزه‌اي باعث مي شود تا مردان خدا به سوي معبودشان بشتابند و به سبقت‌گيري از همديگر تلاش كنند . اما توهمسرم اختيار داري كه بعد از شهادتم چنانچه تمايل داشته باشي بعد از مدت شرعي ازدواج كني و هيچكس حق ندارد كه به هيچ عنوان از اين كار شما جلوگيري كند مگر زماني كه به طريقي و با عملكرد بسيار ساده اي نسبت به فرزندان كه آن موقع حكومت اسلامي به طريق قانوني مسائل را حل و فصل مي‌كند البته لازم به تذكر است كه از شما به عنوان همسري دلسوز و مهربان و نيكو تقدير كنم و از زحماتي كه در اين مدت براي من كشيدي بسيار تشكر كنم و اميدوارم كه مرا ببخشي و مرا حلال كني و از اينكه من همسر خوبي براي شما نبودم بي نهايت معذورم و از شما طلب بخشش دارم ،خدايا مرا ببخش و حق زن و فرزندانم را در گردنم حلال كن ، و چنانچه خواستي پيش بچه ها بماني به تربيت فرزندان اهميت خاصي مي دهي و همچون ليلي اطهر فرزندان را به راه خدا هدايت كن و از همين الآن مشغول باش تا آنها را با قرآن آشنا بكني و اما شما اي فرزندانم اي طفلان معصوم چنانچه خداي ناكرده از پدرتان بهتر نشديد اميدوارم كه لااقل راه مرا به اندازه ي خودم دنبال كنيد و به همين بابت روح مرا شاد كنيد و همچنين با مادرتان مهرباني كنيد و به او احترام بگذاريد و چنانچه خدا مي‌فرمايد : بهشت زير پاي مادران است . با مادرتان در كارها و گرفتاري ها و ديگر مسائل همكاري و همياري كنيد و ماشين نيز چنانچه شما و به خصوص پدرم ميل داشتيد نگاه داريد و كارهايتان را با ماشين انجام دهيد اما اگر بشود كه اين ماشين براي شما نوجوانان عزيز خداي ناكرده نشود و شما را فريب ندهد و شما را متكبر و بي بند و بار و به راه شيطان نكشاند و بالاخص موظفيد كه دشمنان امام خميني (ره) كه دشمن اسلام و خود بدانيد و دوستان و مويدان او را ياور اسلام و خود بدانيد به اين مسئله خيلي توجه كنيد و كسي را كه امام معرفي نمود او را پيروي كنيد و ياريش دهيد در حد وظيفه ي شرعي . در اينجا چيز ديگري يادم آمد و آن طلب استغفار است من از آخرتم وحشت دارم هر چند كه مقام شهيد را براي خود در نزد خدا آرزو مي كنم و اميدوارم كه خداوند مرا به عنوان شهيد به خود باز گرداند ولي شهيد نيز به گفته قرآن خيلي مقامش والاست اما باز خيالم راحت نيست واز كردارهاي گذشته ي خود پشيمانم و خدا را به كون و مكانش قسم مي دهم مرا بپذيرد و قلم عفو بر كل جرايم اعمال من در كشد . اما شماها و همچنين اي همه كسانيكه در مراسم تشيع من شركت مي كنيد شما به خدا قسم مي دهم كه براي من نزد خدا آمرزش بطلبيد و همگي مرا حلال بكنيد و مراببخشيد و هركس حقي بر گردن من دارد استدعاي عاجزانه دارم كه مرا ببخشد و حلالم كند در پايان طول عمر امام را از خداوند بزرگ مي خواهم و همه را به خداوند بزرگ مي‌سپارم.
    خدا يار و ياورتان باد شما نيز يار و ياور اسلام و امام باشيد . انشاءالله
    و من الله توفيق شهيد حسن جمالي
    ادامه مطلب
    مصاحبه اي از پدر شهيد
    س- ضمن عرض سلام خودتان را معرفي كنيد و نسبت خودتان را باشهيدبيان كنيد .
    به نام حضرت دوست اينجانب حاج غلامرضا جمالي پدر شهيد حسن جمالي مي‌باشم .
    س-از كودكي ايشان صحبت كنيد .
    ج- او هم از نظر معنوي فردي والا بود طوري كه بمدت 6 ماه قرآن را به خوبي ختم كرد و در پنج سالگي به طور روان قرآن را قرائت مي كرد و از نظر جسماني نيز فردي فعال بود به گونه اي كه در تابستان ها كه مدرسه ها تعطيل بود او جهت تامين هزينه مدرسه اش به كارگري مشغول مي شد . او در كارهاي كشاورزي چون برداشت گندم و جو و خرما بسيار به من كمك مي كرد و استعداد او به حدي بود كه با توجه به اينكه در يكي از سال ها سه ماه مريض بود و به مدرسه نرسيد توانست در همان سال در خرداد با موفقيت قبول گردد و آن پايه را به پايان برساند . او به فوتبال و واليبال بسيار علاقه مند بود .
    س- اخلاق و رفتار ايشان چگونه بود ؟
    ج- رفتار و اخلاق ايشان نمونه بود و زبانزد عام و خاص بود او الگوي عملي رفتار شايسته براي جوانان و هم سن و سالان خويش بود. او خوش رو ،خوش كلام ، مخلص ، ظاهري آراسته داشت و ديگران را مجذود مي ساخت.
    س- در مورد فعاليتهاي مذهبي ايشان صحبت كنيد .
    ج- نماز و دعا و روزه در وجودش عجين شده بود و نمي توانست آنها را از صفحه زندگي خود محو كند . زيرا او خود برگزار كننده دعا ها در مسجد روستاي خياري و روستاهاي هم جوار بود . او به حدي به مسائل عبادي و عقيدتي خود پايبند بود كه حتي در دوره هاي سربازي كه مشغول نماز خواندن بوده و در آن گرمي هوا روزه مي گرفته و نماز به پا مي‌كرده افسران محل خدمتش به شوخي به او مي گفتند: حسن اگر جايي را دربهشت پيدا كردي ما را هم ببر . او در زمان جنگ تحميلي اكثرا نماز را به جماعت برگزار مي كرد و خود امام جماعت آن جمع مي شده است او در ماه هاي محرم و صفر و رمضان مراسم را به گروهي برگزار مي كرد و خود مجري خيلي از آن جلسات بوده است .
    س- نحوه شهادت و محل وتاريخ شهادت ايشان چگونه بوده است ؟
    ج- او در حالي كه از عمليات رمضان بر مي گشته است بر اثر اصابت خمپاره در نزديكي ايشان و خوردن چند تركش به بدن نازنينش در مردادماه سال 61 در منطقه عملياتي كوشك به درجه رفيع شهادت مي پيوندد.
    س-در هنگام شنيدن خبر شهادت نامبرده ،احساس شما چگونه بود؟
    ج- ابتدا مانند هر پدري بسيار ناراحت شدم كه پسرم را از دست داده ام ولي بعد ها خدا را شكر كردم كه چنين فرزندي را تربيت كرده ام كه راه شهادت را انتخاب نموده است و جان خويش را فداي راه حق و اسلام نمود و بعد با دستان خودم جسد مطهرش را از سردخانه بيرون آوردم و بوسيدم و در آمبولانس گذاشتم .
    س- مراسم تشييع آن شهيد بزرگوار چگونه بود ؟
    ج- جمعيت شركت كننده در مراسم تشييع جنازه شهيد بسيار زياد بود تا آن حد يادم مي آيد كه از تمام روستاها و شهرهاي اطراف شركت كرده بودند و با لباس بسيجي دفنش كرديم .
    يادش گرامي باد .
    مصاحبه با دوست شهيد
    س- ضمن عرض سلام خودتان را معرفي كنيد .
    ج- به نام درهم كوبنده ظلم ها اينجانب ابراهيم جمالي يكي از دوستان شهيد حسن جمالي .
    س-از كودكي ايشان صحبت كنيد .
    ج- در روستا از كودكي او را مي شناختم و با خصوصيات اخلاقي و بازي‌هاي كودكانه اي كه با هم داشتيم جو صميمي و عاطفي بين او و همه دوستان حاكم بود .
    س- از خصوصيات اخلاقي و معنويت شهيد برايمان بگوئيد .
    ج- ايشان از روحيات فوق العاده مذهبي برخوردار بود و مقيد به مسائل اسلامي و انجام مراسم مذهبي و پايبند به اصول و احكام اسلامي بود به طور مرتب در نماز جماعت شركت داشتند با توجه به علاقه خاصي كه به اهل بيت (ع) داشتند از مراسم ولادت و شهادت اين ائمه به خصوص در ماه رمضان و محرم و صفر به گرمي استقبال مي كرد او بعضي مواقع به نوحه سرايي ومرثيه خواني در مورد ائمه مي پرداخت و دوستي اهل بيت را در دل داشت و در نماز جماعت براي تشويق جوانان سئولاتي را طراحي مي نمود و آنها را ضمن تشويق به مطالعه و تحقيق نسبت به ائمه آشنا مي ساخت جوايزي نيز جهت مسابقه اش در نظر مي‌گرفت كه معمولا كتاب هاي ادعيه و قرآن و كتاب هاي مذهبي بود .
    س- از خصوصيات فردي او چه مي دانيد .
    ج- او به ديگران احترام مي گذاشت و حتي زمانيكه در نانوايي بوشهر مشغول به كار بود نمازش را در مسجدي كه در نزديكي نانوايي بود مي خواند او در نانوايي نيز بسيار متواضع بود و ازريختن ريزه هاي نان جلوگيري مي كرد .و احترام خاصي به نان مي گذاشت .

    مصاحبه با دوست ديگر شهيد
    س-ضمن عرض سلام خودتان را معرفي كنيد .
    ج- به نام خدا اينجانب علي جمالي از دوستان شهيد حسن جمالي هستم.
    س- درباره كودكي ايشان چه مي دانيد ؟
    ج- شهيد جمالي بسيار جنب و جوش و تحرك داشت .با همسالان حتي بزرگتر از خود كشتي مي گرفت و آنها رابه خاك مي‌ماليد بسيار گشاده رو و بشاش بود در همان كودكي با هم دانش آموز بازي مي كرديم . او معلم مي شد و من و ساير دوستان هم دانش آموز او بوديم .
    س-در مورد رفتار و اخلاق ايشان برايمان بگوئيد.
    ج-او اخلاقي فوق العاده بالا تر از انسان هاي خاكي داشت صبور ، قاطع،متواضع،پرتلاش و بلند همت بود .
    س- درمورد فعاليتهاي مذهبي ايشان برايمان بگوئيد :
    ج- قبل از انقلاب اسلامي همانند خانواده معظم خود مقيد به نماز ،روزه بود .مراسم محرم و رمضان را بسيار با شكوه برگزار مي كرد . او هنگامي كه از خدمت سربازي به مرخصي مي آمد از سال هاي 56 صحبت از پيروزي انقلاب و براندازي حكومت شاهنشاهي مي نمود . او به همراه شهيد اسماعيل جمالي و شهيد احمد جمالي و شهيد فلكناز جمالي و ساير برادران همه برنامه هاي مذهبي را به گرمي برگزار مي كردند .
    س-خاطره اي اگر از او داريد بيان كنيد .
    ج- هنگامي كه من مجروح شدم و جهت مداوا به تهران اعزام گشتم او كه به خانواده اش گفته بود من جهت ماموريت از طرف آموزش و پرورش به شيراز مي‌روم از جبهه تلفني با من صحبت كرد و گفت :تو تنها پسر خانواده هستي و نبايد جبهه بيايي ، تو سر پرستي خانواده را بر عهده داشته باش و همين جا جبهه توست و من مي خواهم اولين شهيد روستا باشم. بعد از اعزام شدن شما ديگر نمي توانستم در خانه بمانم به همين خاطر آمدم . شما نيز به خانواده ام بگوئيد كه حسن در جبهه هاست ،من كه نمي توانستم حرفي خلاف حرفهاي شهيد بزنم به خانواده‌اش گفتم كه حسن بنا به ماموريتي به شيراز رفته (كه اميدوارم خانواده‌اش مرا ببخشند) و برادر بزرگوار شهيد حسن جمالي سه ماه پس از اين واقعه به درجه رفيع شهادت نائل گشت .
    س- از تشييع جنازه شهيد چه مي دانيد؟
    ج- اگر اغراق نباشد چون ايشان اولين شهيد روستا بود بيش از 4 كيلومتر يعني از سه راه انبارك تا گادوي همه مملو از جمعيت و خودروهايي بود كه جهت شركت در تشييع پيكر پاك و مطهر شهيد حسن جمالي آمده بودند.
    ادامه مطلب
    خصايص و سجاياي اخلاقي شهيد
    ويژگي هايي در تربيت و مسئوليت پذيري:
    مسئوليت پذيري، قدرت تصميم گيري ،قاطعيت ،پذيرش انتقادات و پيشنهادات از ويژگي هاي منحصر به فرد اين شهيد بزرگوار بود اگر اشتباهي از او سر مي زد بلافاصله عذر مي خواست . رهبري مراسمات محرم ، صفر و رمضان و راهپيمايي‌ها را به عهده مي گرفت ، هيچگاه احساس خستگي در روحيه او ديده نمي شد .كارهايي كه حتي از توانش خارج بود توكلت علي الله مسئوليت آن را عهده دار مي شد . حضور به موقع و حتي پيش از موعد مقرر و فعال در محل كار و ديرتر رفتن و دير تر ترك محل كار كردن از خصوصيات بارزي است كه دوستانش بارها به آن اشاره كرده اند .
    ويژگي هاي اخلاقي:
    در محل كار با دوستانش صميمي و ارتباطي دوستانه و تنگاتنگ داشت ، ارباب رجوع را درك مي كرد و خواسته هايش را تا حد امكان بر آورده مي ساخت .متين و خوش قلب بود لباس هاي ساده پوشيدن ، غذاهاي ساده خوردن از ويژگي‌هاي بارز نامبرده بود . ظاهري آراسته و موهايي كوتاه و مرتب داشت .
    او معروفات را امر مي كرد و از منكرات نهي مي نمود در مقابل بي عدالتي‌ها قاطعانه مي ايستاد و اشتباهات ديگران را مخفيانه به خودشان مي فهمانيد .
    او برخي مواقع با ارتباطي كه با امام جمعه و ساير مسئولين داشت وسايلي از آنها مي گرفت و بين مردم تقسيم مي نمود . ديگران را بر خودش اولويت مي داد .
    سخنان شهيد در مورد تربيت
    ايشان از حضرت امام (ره) اينگونه نقل مي كنند:
    امام مي فرمايد:
    خيلي بايد چشمها را باز كنيد و شغل مهم خودتان را انتخاب كنيد،بسيار شغل عالي است لكن به مسئولين بايد توجه كنيد تربيت كنيد مهم تربيت است . علم تنها فايده ندارد . علم تنها گاهي ، مضر است . اين باران كه رحمت الهي است وقتي كه در گلها مي خورد بوي عطر بلند مي شود . وقتي كه جاهاي كثيف مي‌خورد بوي كثافت بلند مي شود . علم هم همينطور است . اگر در يك قلب تربيت شده ،علم وارد بشود عطرش را عالم مي گيرد اگر در يك قلب تربيت نشده و يا فاسد بريزد اين عالم را فاسد مي كند .
    اذا فسد العالم فسد العالم
    اهداف تربيت
    هوالذي بعث في الامتين رسولا منهم تيلو عليهم آياته ويزكيهم و يعلنهم الكتاب و الحكمه.
    امام خميني (ره) شاگرد بزرگ مكتب انبياء در جمع معلمين در اين زمينه چنين مي‌فرمايند:
    تربيت كنيد آنها(شاگردان) را به اخلاق انساني و اسلامي و توجهات آنها را به خداوند بدهيد و آنها را از اين فسادهايي كه در جامعه هاي منحطه واقع مي شود بپرهيزانيد. به آنها بفهمانيد كه انسان تا سرش توي اين آخور طبيعت است انسان نيست اينهايي كه همه توجهشان به اين است كه چيزي بدست بياوريم و يك زندگي رفاه درست كنيم اينها در آخور طبيعت سرشان بند است .
    اما هدف از تربيت در اسلام ، شكوفا نمودن استعدادهاي دروني خدادادي و پرورش صفات عالي انساني و اخلاق نيكو و در نتيجه ساختن انسان هاي عالي وباتقوا و سازنده است .

    تقوا هدف اساسي تربيت
    حضرت علي مي فرمايد:
    ان تتقوا الله يجعل لكم فرقانا
    اگر تقواي الهي داشته باشيد خداوند براي شما عاملي تشخيص دهنده قرارمي‌دهد.
    تقوا كليد درستي و اندوخته روز قيامت است ، آزادي است از قيد هر بندگي ، نجات است از هر بدبختي . به وسيله تقوا انسان به هدف خويش مي رسد و از دشمن نجات پيدا مي كند و به آرزوهايش نائل مي‌گردد.
    اي بندگان خدا شما را به تقواي الهي توصيه مي نمايم زيرا تقوا به منزله مهار (هدايت كننده) و پايه (رفتار) است پس به بندهاي محكم آن را بياد يزيد و به حقايق آن توسل جوئيد تا شما را به مواضع آسايش و مكان‌هاي گسترده و حصارهاي محفوظ و مقام هاي ارجمند برسانند.

    حكمت
    كلمه حكمت به معناي منطقي يا معرفت حقيقي است.
    پرورش دادن انسانها است .
    لقد ارسلنا بالبينات و انزلنا معهم الكتاب والميزان ليقوم الناس بالقسط .
    تكامل انسان بعنوان يك هدف تربيتي .
    پرستش خدا هدف اساسي تربيتي .
    برادري و همكاري به عنوان يك هدف تربيتي .
    دوستي با ملل ديگر نيز يكي از هدف هاي اساسي تربيت است .

    شرايط مربي
    اگر مربي بخواهد دانش آموزان را الهي تربيت كند لازم است شرايطي داشته باشد :
    1-اخلاق نيكو و حسنه.
    2-تواضع و فروتني .
    گفتار نيكو (قولو للناس حسنا – به زبان خوش با مردم تكلم كن) .
    مقاومت در برابر سختي ها
    تدبير و كارداني(عجله نكردن)
    كنترل نفس در برابر تعريف و تمجيد ديگران
    عدم عيب جويي
    هيچگاه به كسي فرمان انجام كار را نداده ام مگر اينكه ابتدا خود آنرا انجام داده‌باشم و كسي را از كاري منع نكرده ام مگر اينكه خودم آن كارها را نكرده‌باشم .

    ارشاد پذيري
    بردباري و گذشت (محمد رسول الله والذين معه اشدا علي الكفار رحما بينهم)
    قضاوت صحيح
    هماهنگي گفتار با عمل
    برخورداري از روحيه سالم
    محبت و رافت
    ايمان ،علاقه نسبت به كار تربيت
    عزت و سلامت نفس
    دوري از غرور و تكبر و قاطعيت اسلامي

    شعري در وصف شهيد
    پريديم و به نام عشق رفتيم از اينجا تا مقام عشق رفتيم
    شبي همراه با يك تركش داغ به پابوس امام عشق رفتيم
    *********
    در اينجا تو و چفيه اي سوخته من و چشم هاي به تو دوخته
    كه مي بينمت سخت،پرپر شدي و مانند يك نخل بي سر شدي

    *********

    عاشقان را سر شوريده به پيكر عجب است
    دادن سر نه عجب، داشتن سر عجب است
    تيغ بارد اگر آنجا كه بود جلوه دوست
    تن ندادن ز وفا در دم خنجر عجب است

    *********
    همسر من
    كودكانت روزگاري گر نشاني از پدر جويند
    يا كه از نام پدر گويند
    گو كه شد در راه ايمان
    كشته با لبهاي خندان
    (برگرفته از سخنان شهيد رجايي)
    ادامه مطلب
    ادامه مطلب
    ادامه مطلب
    اطلاعات مزار
    محل مزارخياری
    وضعیت پیکرمشخص
    تصویر مزار
    موقعیت مکانی مزار
    در صورتی که تصویر، اطلاعات و یا خاطره ای مرتبط با شهید در اختیار دارید با ما به اشتراک بگذارید

    فایل ها را به اینجا بکشید
    Max. file size: 64 MB, Max. files: 10.
      your comments
      guest
      0 دیدگاه ها و دلنوشته ها
      بازخورد (Feedback) های اینلاین
      مشاهده همه دلنوشته ها
      0
      ما را از دلنوشته های خود محروم نکنید ...x