مشخصات شهید

X

"(ضروری)" indicates required fields

شهید ماندنی صالحین

621
  • bale
  • eita
  • gap
  • soroush
  • telegram
  • whatsapp
نام ماندني
نام خانوادگی صالحين
نام پدر حسن
تاریخ تولد 1343/07/01
محل تولد بوشهر - دشتستان
تاریخ شهادت 1362/01/26
محل شهادت شرهاني
مسئولیت رزمنده
نوع عضویت بسيج
شغل -
تحصیلات بي سواد
مدفن برازجان
  • زندگینامه
  • وصیت نامه
  • خاطرات
  • زندیگنامه شهید

    الهي الهي به اروند عشق        بسوزان مرا در پدافند عشق


    در يكم مهرماه 1342 در برازجان به دنيا آمد.نامش را بنا به سفارش يكي از همسايگان ماندني گذاشتند تا براي هميشه نامش ماندگار بماند.روزهاي كودكي اش در كنار پدر و مادري مؤمن و در فضايي اكنده از مهرباني اما مستضعف سپري مي شد.محيط خانه باعث شد تا از نظر اخلاقي يكي از بهترين ها باشد.مبارزه با ظلم رانيزدر خانه آموخت. براي پدر و مادر احترام خاصي قائل بود و بر اثر هوش و ذكاوتي كه داشت با مسائل سياسي و مذهبي كاملاً آشنا بود از ابتداي نوجواني جهت تأمين معاش خود و خانواده مشغول به كار گرديد و در كنار خانواده به بنايي مي پرداخت تا سهمي از خستگي هاي زندگي را به دوش بگيرد. آن قدر به كار كردن علاقه داشت كه اگر يك روز بيكار بود ناراحت بود . علاقه خاصي به حضرت ابا عبدالله الحسين (ع) داشت و همواره منتظر فرا رسيدن ماه محرم بود و در عزاداري حضرت امام حسين(ع) سر از پاي نمي شناخت وبه هر وسيله ممكن در عزاداري شهداء كربلا شركت مي كرد وخدمت مي نمود ودر واقع خادم امام حسين (ع) محسوب مي شد.اين نوجوان با ايمان در مساجد جهت گوش دادن به سخنراني هاي مذهبي و سياسي شركت مي كرد و به مسايل مذهبي وسياسي آشنا مي شد. همواره در نماز جمعه شركت مي كرد و شب ها نيز در بسيج به نگهباني مي پرادخت.آغاز كار ش در نهاد جهاد سازندگي بود. او به عنوان يك جهادگر فعال،در حد توان به هم نوعان مستضعف خود خدمت مي كرد.پس از آن كه جنگ تحميلي عراق عليه ايران شروع شد آرزو مي كرد كه به جبهه برود،لذا در مورخه 18/11/61 همراه با برادران بسيج از طريق بسيج ثارالله (ع)برازجان عازم جبهه حق عليه باطل گرديد و در عمليات والفجر يك در منطقه شرهاني شركت كرد و فعالانه در صحنه نبرد حماسه آفريد. پس از فداكاري ها و از خود گذشتگي ها سرانجام در مورخه 26/1/62 توسط مزدوران بعثي بر اثر تركش خمپاره به فيض عظيم شهادت نائل آمد.روحش با ارواح مطهر شهداء كربلا محشور ويادش گرامي باد.
    ادامه مطلب
    به نام الله پاسدار حرمت خون شهيد

    كار خود را را به نام خداي  بزرگ و بلند مرتبه آغاز مي نمايم و براي او كار مي كنم.به نام خداي بخشنده و مهربان كه در اين دنيا بر مؤمنان و    كافران رحم مي كند و در دنياي آخرت بر مؤمنان رحم مي كند.حمد و ستايش مخصوص خداي يكتا و يگانه است و تنها براي او به سجده مي روم و او صاحب روز قيامت است وتمام كارش بر روي محور عدالت انجام    مي گيرد.برداران و خواهران رزمنده كه همه به سوي خداي يكتا و يگانه   مي شتابيد، بايد بدانيد كه به هر فرزند هنگام كودكيش دو چيز مي دهند يكي قند و ديگري دارويي بنام گِنجه. و مي دانيد كه قند موادي شيرين و گنجه داروئي تلخ مي باشد،دادن گنجه به كودك نشانه آن است كه بايد كودك در زندگي خود تلخي را ببيند و خوراندن قند به كودك باعث      مي شود كه كودك مزه شيريني را هم بچشد.پس اي برادران و خواهران رزمنده كه حاضريد تمام عمر خود را فداي اسلام كنيد و همه حاضريد به سوي الله بشتابيد، در زندگي تان بايد رنج ببينيد تا مزه خوبي را بچشيد.من از شما خواهش مي كنم هر چه بيشتر بار ايمان خود را محكم كنيد و در هر لحظه پوزه كافران را به خاك بماليد.و هان اي برادران و خواهران مي دانيد كه اين دنيا،دنيايي است كه انسان در آن به وجود مي آيد و چند روزي روي اين كره خاكي زندگي مي كند و در مدت محدودي از اين دنيا رحلت و كوچ مي كند. يعني از اين دنيا به سراي آخرت مي رود و نتايج اعمالش چه كيفر و چه پاداش برايش مجسم مي شود و همواره نامه اعمالش را مي خواند و در آن دنيا حساب وكتاب اعمال خود را بدون قبول هيچ عذري موجه ملاحظه مي كند و نتيجه عملش باعث شادي يا پشيماني او از اعمالش در اين جهان خواهد شد. پس همان طور كه حضرت علي ابن ابيطالب(ع)       مي فرمايد باشيد چرا كه مطابق فرمايش ايشان : « امروز روز عمل است وحسابي در كار نيست و فردا روز حساب است و عملي در كار نيست  » و همان طور كه امام عزيزمان فرمود:ملتي كه شهادت دارد اسارت ندارد وآن مرگي بهتر است كه باعزت باشد ؛ آن كسي كه از مرگ مي ترسد شهادت مكتب او نيست.

    ماندني صالحين
    ادامه مطلب
    ادامه مطلب

    «جاودانه تاريخ»


    من نام حسين را براي او انتخاب كرده بودم ولي به خاطر همسايه مان نام او را ماندني گذاشتيم. وي اولين عضو خانواده بود و در برازجان ديده به جهان گشود. رفتار ش با ديگران بسيار خوب بود خصوصاً نسبت به من نيكوترين اخلاق را داشت.اين خوش اخلاقي او هنگامي بروز مي كرد كه من به او احتياج داشتم. موقعي كه پاهايم درد بود و نمي توانستم راه بروم او مرا به حياط مي برد تا كم كم بهتر شوم و بتوانم راه بروم.قبل از اين كه به سربازي برود به عنوان بسيجي به جبهه رفت.مدت 4ماه در جبهه بود كه توسط يكي از همرزمانش با خبر شديم كه شهيد شده است.

    «سقاي عاشقان»

    صداي بمب و موشك تكان دادن آسمان تعبيرخوب و مناسبي نيست .از همه طرف مورد هجوم دشمن هستند.دوستانش همگي تشنه اند.پس براي آوردن آب از جا بلند مي شود.رزمندگان كه اوضاع وخيم جبهه را مي بينند از او مي خواهند كه از اين كار منصرف شود.ولي او به عباس علمدار لبيك گفته است در دستانش قمقه هاي آبي است كه رزمندگان به آن نياز دارند.مقداري از آب را به زمين مي پاشد.كه تا موقع تردد برادران بسيجي اش گرد و خاك از زمين بلند نشود.در همين حال يكي از هواپيماهاي عراقي سر مي رسد و منطقه را بمباران مي كند در اين بين تركشي به او اصابت مي كند و به درجه رفيع شهادت نائل مي گردد.بزرگترين آرزوي شهيد را كسي نمي دانست حتي من كه مادر شهيد هستم ولي فكر مي كنم آرزو داشت كه به ما و زندگي اش سر و سامان دهد.

     

    «در باغ كودكي»

    رفتار شهيد با ديگران بسيار خوب بود خصوصاً نسبت به مادرمان نيكوترين اخلاق را ارائه مي كرد.اين خوش اخلاقي هنگامي بهتر احساس مي شد  كه از مادرمان پرستاري مي كرد.در هنگامي كه پاي مادرمان درد بود و نمي توانست راه برود وي دست او را مي گرفت و توي حياط راه مي رفت تا حال مادرمان بهتر شود.ديدگاه خوبي نسبت به بسيج داشت چرا كه تمام ماه محرم وقت خود را صرف بسيج و عزاداري مي كرد . اعزام ايشان توسط بسيج به جبهه خود دليل موجهي است كه نظر وي نسبت به بسيج بسيار خوب بود.

    اين حالات ظاهري شهيد بود ولي حالات دروني وي را هيچكس جز خداوند نمي داند.نمي دانيم چه غوغايي در دل وي بوده كه به ديدار معشوق خويش نائل گشت.و ما افتخار مي كنيم كه برادر خود را در راه خداوند فدا كرده ايم.حتي مادرم ابراز مي داردكه اي كاش فرزند ديگرم نيز در راه خدا شهيد مي شد.دستش زخمي شده بود از او پرسيدند كه دستت چه شده  است ، گفت در حال بازي كردن به زمين افتاده ام و سنگلاخ دستم را بريده است در حالي كه در جبهه زخمي شده بود و نمي خواست خانواده را آزرده خاطر سازد.
    ادامه مطلب
    ادامه مطلب
    ادامه مطلب
    اطلاعات مزار
    محل مزاربرازجان
    تصویر مزار
    موقعیت مکانی مزار
    در صورتی که تصویر، اطلاعات و یا خاطره ای مرتبط با شهید در اختیار دارید با ما به اشتراک بگذارید

    فایل ها را به اینجا بکشید
    Max. file size: 64 MB, Max. files: 10.
      your comments
      guest
      0 دیدگاه ها و دلنوشته ها
      بازخورد (Feedback) های اینلاین
      مشاهده همه دلنوشته ها
      0
      ما را از دلنوشته های خود محروم نکنید ...x