مشخصات شهید

X

"(ضروری)" indicates required fields

شهید سهراب آیشته

598
  • bale
  • eita
  • gap
  • soroush
  • telegram
  • whatsapp
نام سهراب
نام خانوادگی آيشته
نام پدر محمد
تاریخ تولد 1348/01/10
محل تولد بوشهر - دشتستان
تاریخ شهادت 1367/09/11
محل شهادت پالایشگاه جم
مسئولیت -
نوع عضویت ساير (بمباران)
شغل -
تحصیلات دوره ابتدايی
مدفن چهل زرعی عجم
  • زندگینامه
  • خاطرات
  • زندیگنامه شهید

    شهيـد سهـراب آيشتـه فرزند محمـد در سـال 1348 در روستـاي چهـل زرعـي عجـم در خانـواده‌اي بـا ايمـان و متعهـد چشـم به دنيا گشود ، دوران تحصيلات ابتدائي را در همان روستا گذراند اما به لحاظ فقر مادي و مشكلات زندگي نتوانست ادامه تحصيل نمايد .

    شهيـد آيشتـه بـا تـوجـه بـه عـلاقـه خاصـي كـه نسبت بـه امـام بزرگـوار و نظام جمهـوري اسـلامـي داشت در راستـاي لبيك بـه نـداي امـام خمينـي حضـور در جبهـه حـق ، عليـه بـاطل را بـر خـود واجب دانسته و چندين بـار از سـوي بسيـج سپـاه پـاسـداران انقـلاب اسـلامـي بـرازجـان و گنـاوه راهـي ميادين حماسه و ايثار گرديد .

    او هميشـه دوستـان و نزديكان خود را ترغيب مي‌نمـود تا در صحنه‌هـاي جنگ بـا كفـر و الحـاد حضـور يابنـد . او بـارها مي‌گفت در اين برهـه از زمـان كه اسـلام نيـاز بـه يـاري دارد نبـايـد دست روي دست گـذاشت و فقط نظاره‌گر بـود . وي مدتي در پالايشگاه جم  به كار مشغول بود . با مشغله كاري كه دست و پاگير اين انسان الهي گرديـده بـود ولي  بـاز هـم در سنگر جهـاد از فعاليتهـاي دينـي و عقيدتـي فرو گزار نمی كرد . تا اينكه بالاخره در تاريخ 11/4/67 بر اثر بمبـاران هوايـي پالايشگاه جـم توسـط متجـاوزان عراقي به فيض عظمای شهادت نائل آمد .

     
    ادامه مطلب
    ادامه مطلب
    ادامه مطلب
    يـك روز قبل از رفتن به مـراسـم عـروسـي يكـي از دوستـانش بـه او گفتـم پـدر جـان انشـاءالله كـي دوست داري عـروسـي تـو را به پا كرده  و ما نيز به مردم شيرينـي عروسي تو را بدهيم .

    او گفت : پدر عزيزم ! پس از رفتن به جبهه و شكست دشمن اگر به سلامت برگشتم ، خوب بعـد از آن مراسـم ازدواج به پا خواهـد شـد ولـي اگر شهيـد شـدم اين بزرگتريـن آرزوي من است و در اين صورت ازدواج و عزاي من هر دو با هم گرفته خواهد شد  ، او شهادت را افتخار مي‌دانست ، تا اينكه شهيد شد ، و به خواست خودش مراسم عزا و ازدواج يكي بود .

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    خصوصيات اخلاقي شهيد

     

    شهيـد سهراب آيشته فـردي بـا اخلاق و شايستـه و مورد اطمينـان مـردم روستـا بود . همه مردم آن را انساني دوست‌داشتني و بسيار خوب معرفي كردنـد . ايشان در خانواده‌اي مذهبـي و با ايمـان به دنيا آمـد و بنـا به گفته مردم انساني كوچك نفس و سربزير بود و مشكلات مردم را تا آنجايي كه دستش مي‌آمد حل و فصل مي‌كرد و هميشه در مراسمات مذهبي ، دعاي توسل و عاي كميل و نماز جماعت شركت مي‌كرد .

    شهيد به نماز ، روزه ، قرآن ، و مراسمات مذهبي علاقه فراوان داشت . شخصيت اين عزيـز طـوري بود كه به گفته قديمي‌ها اگر سرش برود نمي‌گذاشت نمازش به عقب بيفتـد . هميشـه نمازش را سـر وقت مي‌خواند ،  بعد از نماز دعا  و در هنگام دعـا كردن گريـه مي‌كـرد طوري كه اطرافيـان را نيز به گريه مي‌انداخت . انگار بزرگترين مشكل را در زندگي دارد . ولـي وقتي از او سئوالـي مي‌كردي كه چـرا در نمـاز و در حـال دعا كردن گريه مي‌كني ، مي‌گفت :در نماز بخاطـر اينكه مي‌ترسـم نمازم را اشتباه خوانده باشـم . از خدا كمك مي‌خواهـم تا بتوانـم دست ديگران را بگيـرم هر چنـد كه خودش سنـي نداشت و روزگار پـر مشقتـي داشت . همچنيـن اضافه كنـم كه شركت در مراسـم سوگواري را يكـي از بزرگتريـن وظائف خـود مي‌دانست و فعاليت‌هاي زيادي داشت .

    با وجود اينكه سن كمـي داشت ولـي هميشـه دوست داشت و اصـرار مي‌كـرد كـه با پـدرش در تظاهرات شركت كند و مي‌گفت انسـان بايد براي دفاع از ميهـن خود تلاش كنـد . حتـي اگر از عزيـزان خـود دور باشـد و آرزوهاي خود را كنار گذاشته و كشور خود را آباد سازد .

    با صداي خوب و دلنشينـي كه داشت هميشـه در مراسـم سوگواري سيد‌الشهـدا ( ع) شركت مي‌نمود زيرا مي‌گفت حداقل بتوانم بـا صـداي خـود دل مردم را بـدرد بيـاورم تـا يادآور زندگي امامان باشم . يكي از بارزترين خصوصيات شهيد تاكيد بر رعايت كردن حجاب بود .

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    در كـرب و بـلا حمـاسـة يـاران ديـد

    هفتـاد و دو كشتـه بـر سـر پيمان ديد

     

    پيغـامبـــر و شيــر زن كــرب و بــلا

    گلبـوتــه پـرپـر شــدة قــرآن ديــد

     

    تــا گوش دلش شنيـد آواي حسيــن

    بـي‌تـاب فكنـد دل بـه درياي حسيـن

     

    دانست چو دوست جان و دل مي‌طلبد

    چون حر سر خود فكند بر پاي حسين

     

     

     
    ادامه مطلب
    ادامه مطلب
    ادامه مطلب
    اطلاعات مزار
    محل مزارچهل زرعی عجم
    تصویر مزار
    موقعیت مکانی مزار
    اسناد و مدارک   
    مشاهده سایر اسناد
    در صورتی که تصویر، اطلاعات و یا خاطره ای مرتبط با شهید در اختیار دارید با ما به اشتراک بگذارید

    فایل ها را به اینجا بکشید
    Max. file size: 64 MB, Max. files: 10.
      your comments
      guest
      0 دیدگاه ها و دلنوشته ها
      بازخورد (Feedback) های اینلاین
      مشاهده همه دلنوشته ها
      0
      ما را از دلنوشته های خود محروم نکنید ...x