مشخصات شهید

X

"(ضروری)" indicates required fields

شهید سیدحسن جعفری

881
  • bale
  • eita
  • gap
  • soroush
  • telegram
  • whatsapp
نام سيدحسن
نام خانوادگی جعفري
نام پدر سيدعبدالله
تاریخ تولد 1339/01/01
محل تولد بوشهر - بوشهر
تاریخ شهادت 1364/07/19
محل شهادت هور
مسئولیت رزمنده
نوع عضویت بسيج
شغل آموزش وپرورش
تحصیلات ديپلم
مدفن بوشهر
  • زندگینامه
  • وصیت نامه
  • خاطرات
  • زندیگنامه شهید

    شهيد سيد حسن جعفري در سال 1339 در روستاي چاوشي ازتوابع شهرستان دشتي در دامان خانواده اي مؤمن و مسلمان از نسل پاك پيامبر ديده به جهان گشود . تحصيلات ابتدايي خود را در دبستان اين روستابه اتمام رسانيد . از آنجا كه والدين شهيد تعليم و تربيت فرزندانشان  را مهمترين مساله مي دانستند با عزم و اراده اي راسخ در عين تنگدستي وفقرمالي وبا علاقه اي كه به زادگاهشان داشتند ابتدا به خورموج وسپس به بوشهر مهاجرت نمودند .شهيد دوره راهنمايي را در خورموج گذراند و مدرك ديپلم خود را دررشته اقتصاد از دبيرستان سعادت بوشهر اخذ نمودند .

    نامبرده نسبت به انجام فرايض ديني پايبند ومقيد وقرآن را با صوتي دلنشين تلاوت مي نمودند و بارها در نامه ها وسفارشات خود از جبهه به خانواده اقامه نماز در اول وقت و قرائت قرآن را تاكيد مي نمودند .

    خصوصيات وروحيات آن شهيد با آنچه وي به عنوان وصيتنامه به رشته تحرير در آورده اند مطابق   است  .  همزمان با شروع مبارزه همه گير مردم مسلمان ايران عليه طاغوت ,شهيد جعفري با شركت خود در تظاهرات مردمي با تردد بين شهر وروستا اطلاعيه ها و اخبار نهضت را به اطلاع اهالي روستاي خود مي رساند و در يكي از تظاهرات عليه رژيم نيز مانند ديگر اقشار مردم از ضرب وشتم مامورين سفاك رژيم بي نصيب نماند . با اين حال كماكان در مبارزات شركت و تا سر حد توانايي در اين امور كوشا بود .

    پس از پيروزي انقلاب شكوهمند اسلامي ملت ايران به رهبري امام خميني و به وجود آمدن نهاد هاي انقلابي همگام با ديگر ايثار گران در جهاد سازندگي استان بوشهر به خدمت مشغول و به مدت 2 سال صادقانه خدمت نمود .

    شهيد جعفري از افراد مبتكر اين روستا بود وبا همفكري برادران نيروي هوايي طرح ساخت يك هليكوپتر را پي ريزي منتهي به دليل فقر مالي و نبودن امكانات موفق به اتمام اين طرح نگرديد .با شروع جنگ تحميلي وي از نخستين كساني بود كه جهت دفاع از اسلام به جبهه حق عليه باطل

    شتافت و در آزاد سازي بستان و عمليات فتح المبين فعالانه شركت نمود . در مهر ماه سال 1361 مسئوليت خيلي مهمي را پذيرفته ودر روستاهاي چاه حسين جمال ,گنخك شيخا و شنبه از توابع شهرستان دشتي مشغول انجام وظيفه گرديد . در سال 1362 ازدواج نمود كه از وي يك فرزند ذكور به نام سيد حسين بيادگار مانده است .

    همانطور كه از وصيتنامه شهيد مشهود است علاقه وميل وافري به جبهه داشت و بارها اين ميل باطني را با اين كلام بيان مي نمود :بهترين مكان براي من جبهه است و در آنجا خاطرم آرامش مي يابد . بر همين اساس جبهه را بر كار تدريس   مقدم دانسته و كلاس را به مقصد جبهه هاي نبرد ترك مي نمود و در فرصتي خود را به همرزمان مي رسانيد . در دفعات مختلف در جبهه هاي جنوب و غرب شركت جسته و به دفاع از اسلام پرداخت .آخرين بار نيز در تاريخ 13/5/1364 مجدداً به جبهه عزيمت نمود و پس از گذراندن دوره آموزش عمليات دريايي در يگان دريايي بسيج در جزيره مجنون به نبرد پرداخت . سرانجام در مورخه 19/7/1364 درآن جزيره به آرزوي ديرينه خود يعني فيض عظيمي شهادت نائل آمــد .

    روحش شاد وراهش پر رهرو باد

    معرفی پدر و مادر شهيد


    سيد عبد الله باقري پدر شهيد سيد حسن جعفري در سال 1309 در روستاي چاوشي متولد شد پدرش سيد حسين و مادرش بي  بي پريزاد مي باشد  پس از دوران كودكي در مكتب خانه قرآن را نزد سيد جعفر و خواندن و نوشتن را نزد ملا عباس روحاني آموخت .

    به جهت محروميت منطقه و فقر مالي امكان ادامه تحصيل را نيافت . كم كم دوش به دوش پدر به كار دامداري و كشاورزي پرداخت . ايشان پس از فوت پدر در سال 1327 كه سرپرستي مادر و برادر وخواهرانش را  عهده دار بود و جهت تأمين مايحتاج زندگي راهي كويت شد .  پس از چندي به زادگاه خود بازگشت و با بي بي زبيده جعفري فرزند سيد حسين دختر عمويش ازدواج كرد .

    خداوند سيد حسن ـ سيد علي ـ بي بي خديجه ـ بي بي بتول و بي بي فاطمهرا به اين خانواده عطا فرمود. سيد عبد الله در سال 1343 باز به كويت و دبي وابوظبي رفت و از آن به بعد در چند شركت راه و ساختمان در بوشهر دست به كار شد و بالاخره در سال 1355 در نيروي دريايي بوشهر  استخدام شد پس از پيروزي انقلاب اسلامي از بوشهر به چغاك آمد و در آنجا سكونت گرديد .

    ايشان فردي رئوف ،  شوخ و خوش رفتار و هميشه ضمن رعايت ادب و احترام پدري با فرزندان خود مانند يك دوست ارتباط دارد در طول زندگي كسي از ايشان چه در خانه و چه در اجتماع و محيط كار رنجيده خاطر شده و ايشان فردي متين و خود دار و در مقابل حوادث ناگوار از بيهوده گويي پرهيز دارد .

    اهل تفريح و گردش و با افراد پير و جوان سازگار بود .

    بي بي زبيده جعفري فرزند حسين در سال 1327 در خانه سيد عبد الله در تمام مراحل زندگي همسري مهربان و وفا دار بود و مادري فداكار و دلسوز براي فرزندان خود بوده است . بخصوص از سال 1327 تا 1342 كه سيد عبد الله اكثر اوقات در خارج از كشور بود و مديــــــريت و سر پرستي اين فرزندان بر دوش اين زن (بي بي زبيده ) بوده است.مادرشهيدزني خوش قلب و خوش بيان بوده از درشت گويي و سخنان ناروا پرهيز دارد .
    ادامه مطلب
    به نام خداي شهيدان خداي حسين و حسينيان

    اينجانب سيد حسن جعفري از اهالي روستاي چاوشي از توابع شهرستان دشتي خورموج و متولد سال 1339روستاي چاوشي به ياري خداوند متعال و براي خداي بزرگ عازم جبهه هاي نبرد حق  عليه باطل به كربلاي خونين ايران مي روم تا بلكه بتوانم به خدمات الهيانه حق بپر دازم تا بلكه الطاف بزرگ خداوند شامل اينجانب هم شود كه از همه فيضها و همه تكامل ها بالاتر شهادت است خداوند به اميد خودش بنده را مورد لطف قرار دهند و بنده هم به اين فيض بزرگ نائل گردم

    و كمي در باره انسان ـ اسلام ـ شهادت ـ مزاحم اوقات شريف شما مي شوم و صحبت را از همين جا شروع مي كنم .

    انسان از بدو تولد خصلت خدا جويانه دارد يعني خدا را مي بويد ولي به او نمي رسد خدا انسان را خلق كرد كه  نمونه اي از قدرت خود را به ملائك و خود انسان نشان دهد ولي خود انسان از بدو تولد چنين چيزي را نمي داند تا  اينكه به دوران جـــواني مي رسد و به دوران عشق و عاشــقي مي رسد هر جواني كه به آن مبتلامي شود يعني مثلاً عاشق يك معشوقه مي شود اما حالا كه انسان به معشوقه اش مي رسد گاه كه انسان به مكان ديگري مي رود معشوقه اش را زيباتر از معشوقه خود مي بيند . به او دل مي بندد و همينطور    يا در مورد مسائل و امكانات زندگي هر كدام سعي مي كنند از يكديگر برتري جويند و يا در صحبت كردن و يا در امكانات زندگي يا در زيبايي كه اينجا حتماً هست و وجود دارد.

    اين همان خصلت برتري جوئي و خصلت متعالي جوئي و به سوي تعالي رفتن انسان است كه خصلت خدا جويي انسان است كه مي خواهد كامل شود و به خدا برسد يعني به لقاء خداوند برسد.

    اما نمي داند و خدا را در تكامل مادي و علمي يعني دانش مي داند . البته تكامل دانش به انسان آگاهي  مي بخشد كه خدا رابشناسد ولي تابه خدا ملحق نشده است

    در اين مسائل او را جست وجو مي نمايد و سر انجام به بهترين راه ملحق شدن به خداي بزرگ فيض  بزرگ شهادت است كه خداوند مردم ما را گرامي داشته و در اين زمان و در اين مقطع عصري شامل حال ملت و جمعيت ما گرديده است به اميد خداوند كه اين فيض كامل همچون همه فيضهايي كه شامل ما گرديده است شامل بنده هم گردد (انشا الله تعالي ) اين چند كلمه اي كه مزاحم اوقات شريف سروران گرامي شدم ، والسلام علي من اتبع الــــهدي. در آخر با پدر ومادرم و همسرم و فرزندم خدا حافظي مي كنم و از شما مي خواهم مرا حلال كنيد. شما را به خدا سوگند مي دهم براي من گريه نكنيد و مرا حلال كنيد . برادر و خواهر خدا حافظ و مرا حلال كنيد و همه دوستان و اقوان خداحافظ و مرا حلال كنيد .

    والسلام سيد حسن جعفري

    ادامه مطلب
    ادامه مطلب
    خاطره[1]

    مشاركت شهيد جعفري در كارهاي عمومي همزبان بود با  سال 57 كه مخالفتهاي مردم عليه رژيم شاه كم كم در كليه مناطق كشور ايران قوت مي گرفت مردم در مساجد و حسينيه ها و تكايا حضور پيدا مي كردند و به بيان جنايتها و ستمهاي حكومت شاه مي پرداختند و هر روز بيش از بيش مردم آگاه تر مي شدند اعلاميه حضرت امام خميني (ره) به سرعت در تمام نقاط كشور پخش مي شد .

    شهيد جعفري هر چند پدرش به سبب موقعيت كاري در بوشهر سكونت داشت اما علاقه زيادي به زادگاهــــش چاوشي داشته و بيشتر اوقات خود را در آن ايام در كنار اقارب و اقوام خود در چـــــاوشي مي گذراند.

    او هم در جمع بقيه در مسجد و حسينيه و تظاهرات در چاوشي و خورموج و بوشهر و هر جا كه لازم بود شركت مي كرد .

    ما در آن سال با مشاركت مردم مشغول راه اندازي دو دستگاه ژنراتور برق در روستاي چاوشي  بوديم و شهيد جعفري يكي از نيروهايي بودند كه با علاقه مندي از آغاز تا پايان مشاركت و همكاري فعال داشتند و سيم كشي منازل بدون توقع و چشمداشت تا آنجا كه ممكن بود براي مردم انجام مي داد .

    شهيد جعفري تا قبل از اينكه بعنوان   به كار شود بي كار بودند و براي گذراندن زندگي احتياج به پيدا كردن كار داشت چون از لحاظ فني فردي علاقه مند و با استعداد بود اقدام به خريد وسائل اوليه تعميرات يخچال كردند .

    شهيد جعفري به قرائت قرآن علاقه مند بود و قرآن را با صوت و لحني خوش و گيرا قرائت مي كرد و شنونده را مجذوب خود مي كرد فردي خوش قلب و مهربان   و بسيار حساس بود و در مقابل نا ملايمات متاثر مي شد.

    12- نقل خاطره ازسيدحبيب الله علوی
    ادامه مطلب
    ادامه مطلب
    ادامه مطلب
    اطلاعات مزار
    محل مزاربوشهر
    تصویر مزار
    موقعیت مکانی مزار
    در صورتی که تصویر، اطلاعات و یا خاطره ای مرتبط با شهید در اختیار دارید با ما به اشتراک بگذارید

    فایل ها را به اینجا بکشید
    Max. file size: 64 MB, Max. files: 10.
      your comments
      guest
      0 دیدگاه ها و دلنوشته ها
      بازخورد (Feedback) های اینلاین
      مشاهده همه دلنوشته ها
      0
      ما را از دلنوشته های خود محروم نکنید ...x