مشخصات شهید

X

"(ضروری)" indicates required fields

شهید احمد سلیمی

163
  • bale
  • eita
  • gap
  • soroush
  • telegram
  • whatsapp
نام احمد
نام خانوادگی سليمي
نام پدر حسن
تاریخ تولد 1340/01/01
محل تولد بوشهر - بوشهر
تاریخ شهادت 1360/06/11
محل شهادت غرب كشور
مسئولیت رزمنده
نوع عضویت سرباززميني ارتش
شغل -
تحصیلات بي سواد
مدفن بادوله
  • زندگینامه
  • خاطرات
  • شهيد احمد سليمي در سال ١٣٣٨ درروستاي بادوله در يک خانواده مذهبي و فقير ، تنگدست چشم به جهان گشود . به جهت فقر خانواده از همان دوران کودکي با رنج و درد زندگي آشنا گشت . خانواده شهيد مجبور بودند براي امرا معاش به کشاورزي و دامپروري بپردازند . شهيد در سنين کودکي پدر خود را از دست داد و شهيد و خانواده پر جمعيت تحت سرپرستي مادر ، دوران کودکي را سپري نمودند  . در آن زمان رسم بر آن بود که خانواده­ها از افراد خانواده جهت نيروي کار  استفاده مي نمودند به همين دليل و به علت فقر مادي ، شهيد از سواد بي بهره ماند البته در سالهاي قبل اقدام به شرکت در کلاسهاي سواد آموزي نمود . با وجود اين قلبي آگاه و روشن داشت به همراه مادر خود به کشاورزي پرداخت و وقتي به سن جواني رسيد ازدواج کرد .

    در اوايل انقلاب ، شهيد همراه با مردم براي پيشبرد انقلاب در راهپيمايي ها و تظاهرات حاضر بود . بعد از پيروزي انقلاب به عضويت بسيج درآمده و در روستاي بادوله مشغول به فعاليت شد ، هنوز چهل روز از ازدواج نگذشته بود که به خدمت سربازي فرا خوانده شد و از آنجايي که جواني آگاه و متدين بود به خدمت مقدس سربازي رفت و پس از شش ماه نبرد با کفار بعثي سرانجام در تاريخ ١١/٦/١٣٦٠در جبهه غرب به لقاالله پيوست ، ياد و خاطره او جاودانه بود .

     
    ادامه مطلب
    ادامه مطلب
    ادامه مطلب
     اخلاق شهيد در دوران کودکي

    نکته قابل ذکر در ارتباط  با زندگي شهدا از جمله شهيد سليمي ، اخلاق ويژه وي مي باشد .از نظر دوستان و نزديکان وي از جمله مادر چنين استنباط  مي باشد که شهيد از همان ابتداي زندگي مؤدب بود . به قران بسيارعلاقه مند بود فداکاري يکي از صفات بر جسته شهيدبود به طور مثال بسياري از کارهاي سختي که برادران و خواهرانش از انجام آن عاجز بودند بر عهده مي گرفت . به علما علاقه­مند بود و به آنها احترام خاصي قائل بود .

    در مجالس قرآن خواني ماه مبارک رمضان و ايام محرم شرکت فعال    داشت . و در هنگام برگزاري مجالس امام حسين (ع) ميزبان عزاداران حضرت بود . خدمات شهيد در اين گونه مجالس بر کسي پوشيده نيست . به سادات احترام مي گذاشت .

    ارتباط شهيد با بسيج


    شهيد در قبل از پيروزي انقلاب علاقه خاصي که به حضرت امام  (ره ) و آرمان­هاي انقلاب داشت و از آنجايي که قلبي روشن و آگاه داشت پس از پيرزي انقلاب اسلامي همراه و همدوش مردم براي پيشبرد انقلاب در راهپيمايي­ها و تظاهرات به مناسبت­هاي مختلف شرکت داشت ، و همزمان با فرمان امام ، مبني بر تشکيل ارتش ٢٠ ميليوني از جمله اولين کساني بود که به عضويت بسيج درآمد و در اين راستا براي آماده سازي و تبليغات جبهه ، تمامي تلاش خود مبذول داشت . وي معتقد بود شايد با اين کار بتوان بعنوان عضو کوچکي از اعضاي بسيج بتواند به فرامين حضرت اما لبيک بگويد .

    بدين سان فعاليت خود را در زماني که جنگ به زمان حساس خود ، مي رسيد تا قبل از خدمت مقدس سربازي ، داوطلبانه ادامه مي داد .

    احترام شهيد به والدين

    شهيد در زندگي خود  احترام به پدر و مادر اعتقاد داشت ودر زندگي به اين اعتقاد ، عمل           مي نمود .از زبان مادر شهيد نقل مي شود به حرف هاي پدر معلول خود  گوش  مي داد  و  به  اوامر وي عمل مي­نمود . در کارهاي خانه و کارهاي بيرون از جمله کشاورزي و دامداري به آنها کمک  مي نمود . و طوري رفتار مي کرد که حاکي از قدر شناسي از والدين بود .

    و براستي به اهميت احترام به والدين که خداوند در قرآن به آن تاکيد مي کند ، واقف بود . از همسر شهيد نقل است که وي با خانواده خود بسيار مهربان بود.

    خاطره از زبان مادر شهيد   :

    مهمترين خاطره فرزند شهيدم اين بود که حدود شش ماه از جبهه رفتن احمد نگذشته بود که خبر شهادت او را به روستا آوردند . ابتدا خيلي ناراحت شدم چون با وجود زحمت هاي زياد او را بزرگ کرده بودم  که عصاي پيري ام باشد اما وقتي شور و تشييع جنازه او را در بين مردم ديدم و اين جمعيت عظيم را مشاهده کردم چون اولين شهيد روستا و حتي بخش کاکي بود واقعاً خدا را شاکر شدم که اين افتخار را نصيب بنده کرده تا توانسته باشم ذره اي از اندوه زينب (س)  را درک کرده باشم .

     

    شهيد  از زبان برادرش حاج غلام سليمي

    شهيد در کودکي در ميان دوستان خود  از محبوبيت خاصي برخوردار بود ، چرا که با آنها خيلي مهربان بود و اين در بازيهاي خود با دوستان  نشان مي داد . احمد پشتکار عجيبي داشت يادم مي آيد در تابستان با آذوقه بسيار کم به درو« جيلم » مي پرداخت . بسياري ازمواقع در دامداري و کشاورزي به پدر کمک مي کردند . بسيار به نماز اول وقت اهميت مي داد . اخلاق و ادب در ميان فرزندان بسيار نمونه بود. به تمامي همسايه­ها از جمله سادات روستا احترام قائل بود .در  کودکي به قرآن و مراسمات مذهبي علاقه­مند ،  امام حسين (ع) را الگوي خود قرار داده بود . و پيوسته پيرو امام و قرآن بود .

    همچنين  احمد زماني که به خدمت سربازي فرا خوانده شد با جان ودل پذيرفت . و از همه حلاليت طلبيد و رهسپار جبهه­ها شد . شهيد قبل از سربازي چندين بار اقدام به ثبت نام نمود که به علت کمي سن با وي موافقت نمي شد . شهيد در بسياري از عمليات ­ها شرکت نمود .

    نکته اخلاقي شهيد از زبان دوستان وي

    شايد شهيد هيچ گاه فکر نمي کرد که پس از مراجعه به جبهه به فيض شهادت نائل شود و بعدها بعنوان اولين شهيد دهستان، الگوي بسياري از شهيدان دهستان گردد . بسياري از شهيدان پس از شهيد ، از دوستان نزديک وي بودند .

    شهيداني مثل محمد و حسن توپال که در مراسم شهادت شهيد احمد سليمي از مردم پذيرايي مي نمودند ، و به اعتقاد بسياري از نزديکان شهيد ، شهادت شهيد سليمي تأثيري بسياري در روحيه شهادت طلبي دوستان وي داشت چرا که پس از وي دوستان شهيد نيز رهسپار جبهه جنگ شدند و بدرجه رفيع  از دوستان نزديک وي نقل است که وي علاقه زيادي به شهادت داشتند .

     

    شعر در مورد شهيد احمد سليمي

     

    از سليمي لاله رعنا شنو                                    قطره را بگذار و از دريا شنو

    او به بادوله به سال سي و هشت                        شد زميلادش بهاران کوه و دشت

    او شهيد اول بادوله است                                     دل زعشق حق چنين پالوده است

    خانواري بس فقير و تنگدست                         فوق ايديهم نباشد هيچ دست

    در اوان کودکي با درد بود                         از محبت گرم و در کين سرد بود

    او پدر را کودکي از دست داد                    دل به درياي دل مادر نهاد

    همره مادر بشد در کشت وکار                      تا ز او راضي بود پروردگار

    تا دلش تنها نماند بي سراج                            در جواني فرض آمد ازدواج

    همره مردم به درياي حضور                         در جواني بود پر شور

    چهل روزي از وصالش مي گذشت        تا که وقت خدمت و سرباز گشت

    عاشقانه تن به خدمت داد و رفت      تن به رنج و درد و زحمت کرد سخت

    بعد شش ماه جنگ در پشت نبرد        با شهادت جان به جانان هديه کرد

    در ده مرداد ماه سال شصت              او ز غرب جبهه بر اعلا برفت

    روح او شاداب و راهش مستدام       روضه روح پرورش بادا به کام

    کرم فاطمي

    مختصري درباره پدر و مادر شهيد سليمي

    شهيد احمد سليمي در خانواده اي مذهبي و سرشار از تعاليم اسلامي به دنيا آمد. در خانواده اي فقير و با بضاعت مالي کم  که تنها سرمايه آنها پشتکار ، صبر و حوصله و ايمان والدين بود .

    پدر شهيد سليمي :

    حسن سليمي پدر شهيد سليمي است . زمان فوت وي قبل از شهادت ايشان بوده است .از ايشان به عنوان مردي پاکدامن ، با اعتقاد راسخ به ائمه و دوستدار اهل بيت ياد کرده اند . ايشان به نماز اول وقت اهمييت زيادي مي دادند و با زحمت فراوان  با کشاورزي و دامداري سعي در امرار معاش خانواده مي نمودند  . ايشان در مراسم روضه خواني امام حسين (ع) شرکت فعال داشتند ، چه بسيار وقت ها که براي شرکت در مراسمي چندين فرسخ راه را درشب تاريک  مي پيمودند و به اعتقاد بزرگان اين صفت را از جچد خود به ارث برده بود . او بي نهايت قانع بود و براي خوشبختي خانواده از هيچ کوششي فرو گذار نبود . با دستان خود آب از چاه مي کشيد و زمين خود را آبياري مي نمود . در زمان شهادت شهيد احمد سليمي پدر وي در قيد حيات نبود ه و آنچه در مورد اين مرد مي گويند ، همه صفات نيک است و پاکي .

     

    مادر شهيد سليمي :

    شيرين سليمي مادر شهيد سليمي است . مادر شهيد در دوران زندگي خود بسيار زحمت کشيده است تا بچه ها را بزرگ کند و پابه پاي شوهر خود با کشاورزي و دامداري ، درو کردن و باغداري زتدگي را سپري نموده است . و همواره سعي نموده که براي وي همسري خوب و براي فرزندان ، مادري دلسوز باشد .

    با برگزاري مراسم ، ياد و خاطره شهيد را زنده نگه داشته است که از مراسم هاي يادمان برگزاري مراسم ماه صفر مي باشد .

    به گفته مادر شهيد اصلاً شايد باورکردني نبود زماني که خبر شهادت شهيدسليمي را به ما دادند و ما تا چندين سال با بازگشت اسرا هنوز هم منتظر بازگشت وي بوديم . مادر شهيد در مورد شهيد مي گويد : احمد دوست داشتني ترين فرزند من بود که من لايق او نبودم و به کسي که احمد هميشه عاشق او بود ، سالار شهيدان (ع) پيوست .
    ادامه مطلب
    ادامه مطلب
    ادامه مطلب
    اطلاعات مزار
    محل مزاربادوله
    تصویر مزار
    موقعیت مکانی مزار
    در صورتی که تصویر، اطلاعات و یا خاطره ای مرتبط با شهید در اختیار دارید با ما به اشتراک بگذارید

    فایل ها را به اینجا بکشید
    Max. file size: 64 MB, Max. files: 10.
      your comments
      guest
      0 دیدگاه ها و دلنوشته ها
      بازخورد (Feedback) های اینلاین
      مشاهده همه دلنوشته ها
      0
      ما را از دلنوشته های خود محروم نکنید ...x