مشخصات شهید

X

"(ضروری)" indicates required fields

شهید عباس سرخی

426
  • bale
  • eita
  • gap
  • soroush
  • telegram
  • whatsapp
نام عباس
نام خانوادگی سرخي
نام پدر علي
تاریخ تولد 1344/10/12
محل تولد بوشهر - بوشهر
تاریخ شهادت 1365/02/01
محل شهادت فاو
مسئولیت رزمنده
نوع عضویت پاسداروظيفه
شغل پاسداروظيفه
تحصیلات سوم راهنمايي
مدفن بوشهر
  • زندگینامه
  • خاطرات
  • شعر
  • در سال 1344 در خانواده اي مذهبي و دوستدار اهل بيت در روستاي تل اشكي ، كودكي به دنيا آمد كه پدر بزرگوارش به سبب علاقه اش به آقا امام حسين (ع) و به ياد بزرگ پرچمدار صحنه كربلا ابوالفضل العباس (ع) نامش را عباس ناميد . شهيد عباس سرخي دوران ابتدايي را در مدرسه سپهر گذراند و سال اول و دوم راهنمايي را در مدرسه ي آزادي چاهكوتاه سپري نمود . او مدرسه را علاوه بر مكان تعليم و تعلم ، محفل دوستي و محبت قرار داده بود آنگونه كه دوستان از او جز به نيكي ياد نمي‌كنند . شهيد سرخي بنا به دلايلي سال سوم راهنمايي را در سال تحصيلي 62-61 در مدرسه شبانه روزي شهيد منتظري دشتستان گذراند . در آنجا نيز در بين همكلاسيهايش مورد احترام خاصي بود كه بازتاب اخلاق شايسته و رفتار محبت آميز ايشان با دوستانش بود . از معلمين آن شهيد بزرگوار محمد فربود است كه رفتار و خصايص اخلاقي ايشان را بيشتر از درس و مشق به ياد دارند .
    عباس از همان كودكي عاشق مسجد بود و نماز در مسجد را ترجيح مي‌داد و از آنجا كه خانواده ي او از بانيان عزاداري حضرت ابا عبدا…الحسين (ع) بودند او نيز خالصانه علاقمند به شركت در مراسم بود و بايد چنان مي‌بود كه مي‌خواست.
    خط حسين (ع) را در پيش گيرد تا عباس گونه از حريم ولايت دفاع كند. آري ، حال و هواي جبهه و جنگ شوري در عباس بوجود آورد، كه جهاد را بر علم ترجيح داد و زمينه شركت در ميادين دفاع عليه دشمن را براي خود بوجود آورد. سرانجام در تاريخ 21/8/63 به جبهه اعزام شد . او دلاورانه در جبهه و در خط مقدم رو در روي دشمن پليد مي‌جنگيد. تا اينكه بر اثر اصابت تركشهاي خمپاره مجروح شد و ايشان را به پشت جبهه اعزام نمودند و براي مداوا به شيراز انتقال يافت. مدتي در بيمارستان تحت درمان بود و در اين مدت تمام وجودش در فكر خاكريز ها و سنگر و همسنگرانش بود .
    شهيد عباس سرخي حدود 13 ماه در ميادين نبرد حق عليه باطل مردانه ايستادگي كرد و در عملياتهاي گسترده اي چون والفجر 8 كه منجر به تصرف شهر فاو گرديد مسئوليت خمپاره انداز را داشت تا اينكه در تاريخ 1/2/65 چون كبوتري سبك بال بسوي آسمان آبي پرواز نمودو عاشقانه به ديدار دوست شتافت.
    ادامه مطلب
    ادامه مطلب
    ادامه مطلب
    راوي: مادر شهيد
    عباس زمان اعزام به جبهه را از ما مخفي مي‌كرد . اصلاً معلوم نبود كه مي‌خواهد به جبهه برود او هيچي نداشت. نه پوتين ،نه لباس و نه پولي كه توشه راهش باشد . يك شب در حالي كه پوتيني را كه از كسي قرض گرفته بود ، كنار من نشست و با متانت خاصي به من گفت :« مادر براي رفتن به جبهه و كرايه راه مقداري پول لازم دارم ، اما از مخارج خانواده نباشد كه فردا مديون پدر ، خواهر و برادرانم نيز باشم ». بغض گلويم را فشرد و آهي كشيدم و گفتم : «عباس عزيزم چرا ندارم ؟ پول دارم آن هم از پس انداز خودم» كه عباس خوشحال شد و از من تشكر كرد .
    راوي: غلامحسين اشكي
    در اسفندماه 64 كه شهيد عباس سرخي پس از مجروح شدن جهت استراحت طبق نظريه پزشكان معالج بايد براي مدتي در منزل مي‌ماند ، ما به حسب وظيفه به عيادت ايشان رفتيم و قتي از وضعيت و حالشان پرسيديم، جواب گفت : «اي كاش شهيد شده بودم، چون مشخص نيست كه وضعيتم چطور مي‌شود !» من به او گفتم : «هر چه خدا خواهد همان مي شود ، صبر كن، خوب مي شوي» كه حرفم را قطع كرد و گفت : «بهتر است زودتر بروم شايد توفيق شهادت نصيبم شد و از اين دنياي خاكي آزاد شدم !»
    ادامه مطلب
    اي فلك ، آرام گير و دم مزن
    تومران از رستم دستان سخن
    تو كلام از زال و از رستم مگو
    راه و رسم مردي از آنان مجو
    از جوانمردي بگو كز مادرش
    قرض گيرد توشه راه آخرش
    از شهيدان تل اشكي ياد كن
    از فراق كشتكار فرياد كن
    از علي هوشنگي آن فرزانه پير
    از نكيسا آن فداكار دلير
    سنگرش در ديد نا پاك عدو
    چشم دشمن خار از مردي او
    قطعه قطعه شد برفت از اين جهان
    تا كه ناموس وطن باشد امان
    از دلير مردان بي نام و نشان
    از امام و از شهيدان زمان
    جمله مرغاني كه بي بال و پرند
    در حريم كبريايي مي‌پرند
    سيد خويش در مجلس مولا بديد
    كز همه راه ، ره مولا گزيد
    مهر ارباب بود در قلبش نهان
    كاين چنين مفروخت مهرش را به جان
    سر بداد و جان بداد و دل گرفت
    شد شهادت مزد آن نيكو سرشت
    ادامه مطلب
    ادامه مطلب
    اطلاعات مزار
    محل مزاربوشهر
    تصویر مزار
    موقعیت مکانی مزار
    در صورتی که تصویر، اطلاعات و یا خاطره ای مرتبط با شهید در اختیار دارید با ما به اشتراک بگذارید

    فایل ها را به اینجا بکشید
    Max. file size: 64 MB, Max. files: 10.
      your comments
      guest
      0 دیدگاه ها و دلنوشته ها
      بازخورد (Feedback) های اینلاین
      مشاهده همه دلنوشته ها
      0
      ما را از دلنوشته های خود محروم نکنید ...x