مشخصات شهید

X

"(ضروری)" indicates required fields

شهيد علي راه خسرواني

634
  • bale
  • eita
  • gap
  • soroush
  • telegram
  • whatsapp
نام علي راه
نام خانوادگی خسرواني
تاریخ تولد 1345
محل تولد بوشهر - بوشهر
تاریخ شهادت 20/8/1361
محل شهادت عين خوش
مسئولیت كمك بي سيم چي
نوع عضویت بسیجی
شغل محصل
تحصیلات سیکل
مدفن گلزار شهدا شهر دالکی
  • زندگینامه
  • وصیت نامه
  • مصاحبه
  • خاطرات
  • زندگي نامه شهيد علي راه خسرواني:

    شهيد علي راه خسرواني فرزند عوض در سال1345در روستاي دالكي در خانواده اي مستضعف ولي خداجوي به دنيا آمد و در دامان مادري با تقوا و پدري مهربان پرورش يافت.در سال1351وارد مدرسه شد.هم زمان با ادامه تحصيل در اوقات فراغت تابستان كار مي كرد تا به امرار معاش خانواده خود كمك كند . علاقه شديد وي به مذهب او را به مسجد و مجالس مذهبي هدايت كرد . هم زمان با اوج گيري انقلاب اسلامي به رهبري امام خميني با وجود كمي سن ، شور و شوق زايدالوصفي نسبت به فعاليت و شركت در راهپيمايي و ساير برنامه هاي سياسي مذهبي نشان مي داد . با تشكيل بسيج در روستا در آن جا نام نويسي كرد و در كلاس هاي آموزش فنون نظامي شركت كرده و يكي از اعضاي فعال بود . هم زمان با تحصيل پا به پاي ساير برادران بسيجي شب ها را به نگهباني و پاسداري از محل سپري مي كرد . با شروع جنگ تحميلي عراق عليه ايران به علت كمي سن و پيري پدر از اعزام ايشان به جبهه خوداري مي شد. ولي سرانجام در تاريخ27/7/1361به شيراز اعزام شده و از آن جا به كربلاي ايران(خوزستان)رهسپار گرديد . در حمله محرم مسئوليت كمك بي سيم چي را به عهده داشت و سرانجام در مرحله سوم اين در عمليات تاريخ20/8/1361در جبهه عين خوش بر اثر تير دشمن شربت شهادت را نوشيد.

     

     

     

     

     

     
    ادامه مطلب
    وصيت نامه علي راه خسرواني:

    بسم الله الرحمن الرحيم

    اين جانب علي راه خسرواني وصيت نامه خود را با نام خدا و با ياد امام خميني شروع مي كنم و عازم جنگ حق عليه باطل مي شوم كه با نثار جان ناقابل خود بتوانم دين خود را نسبت به اين انقلاب و به اين اسلام عزيز ادا كنم و به منافقين - اين از خدا بي خبران -  بفهمانم كه اگر من در صحراي كربلا نبودم كه به ياري امام حسين(ع)و يارانش بشتابم امروز به نداي حسين زمان خميني بت شكن لبيك مي گويم . و اما پدر و مادر عزيزم شما در نبودن من نگران نباشيد زيرا من راهي را انتخاب كرده ام كه همانا سعادت و خوشبختي است و حتي يك قطره اشك هم از چشمتان بيرون نيايد زيرا كه دشمنان اسلام خوشحال مي شوند . پس خندان و خوشحال باشيد كه چنين فرزندي را در آغوش خود پرورانديد و تحويل جامعه داديد و او را راهي جبهه جنگ حق عليه باطل نموديد، و اميدوارم كه خداوند قادر و متعال صبري بس بزرگ به شما عنايت نمايد . و شما اي خواهران عزيز سياهي چادرتان مشت محكمي به دهان تمامي جهان خواران بوده و سياهي چادرت از خون رنگين من با ارزش تر است.و پيامم به ملت قهرمان و شهيد پرور ايران اين است كه امام خميني و روحانيت مبارز و اصيل را تنها نگذاريد و به يك يك سخنان ايشان گوش كنيد كه خون اين همه شهيد از دست نرود و خط سرخ شهادت كه همانا راه امام حسين (ع) و رهبر آزادگان است ادامه يابد .و پدر جان چندين ركعت نماز قضا دارم و از شما مي خواهم كه آن را هم به جا آوريد . و در پايان سلام همه دوستان و آشنايان را مي رسانم و از همه آنها به خصوص پدر و مادرم كه در بزرگ كردن من رنج كشيده اند مي خواهم كه مرا حلال كنيد.اسلام پيروز است و همه جهان خواران نابودند.

    والسلام عليكم و رحمت الله و بركاته

    علي راه خسرواني
    ادامه مطلب
    دوست و همرزم شهيد از يار ديرينه اش  مي گويدكه:

    اين جانب رضا بوستاني از دوستان و همرزمان شهيد علي راه خسرواني هستم من از زمان كودكي با علي آشنا بودم.ايشان   هميشه احكام ديني اسلام را مطالعه مي كرد و واجبات را هيچ وقت ترك نمي كرد.در مراسم ديني و مذهبي شركتي فعال داشت.همواره ما را ارشاد و راهنمايي كرده وبه انجام واجبات ديني تشويق و ترغيب مي نمودونيز  ما را به ادامه تحصيل تشويق  مي نمود. و خودش نيز در زمينه تحصيل جزء دانش آموزان ممتاز و برگزيده محسوب مي شد.علي فردي مهربان،باگذشت،دلير ،متين و خوش اخلاق بود.و دربين افراد خانوداه اش ممتاز و نمونه بود.با دوستان رابطه تنگاتنگ و صميمي داشت به طوري كه دوستان و آشنايان از همنشيني با او سير نمي شدند.

    بزرگترين آرزويش پيروزي مظلومان بر ظالمين و مستكبرين بود و خود نيز هيچ وقت در مقابل ظلم تسليم نمي شد و به سختي مبارزه مي كرد.او هميشه در جريان انقلاب بود و در تجمعات و راهپيماهي ها شركت مي كرد.همچنين در بسيج نيز شركت فعال داشت.

    ايشان نقش و جايگاه روحانيت را بسيار مفيد و مثمر ثمر مي دانست و پيروي از روحانيت متعهد را واجب.
    ادامه مطلب
    شهيد علي راه خسرواني در گنجينه ياد مادر:

    در هنگام بارداري ماماي محلي به من گفت كه نوزادي  كهدر شكم داري پسر است و من از اين كه اولين شكمم پسر است ، بسيار خوشحال بودم.بعد از تولد او را به نام پدر بزرگش علي ناميديم.پدرش دوست داشت كه اين نام را بر او گذاشت.با به دنيا آمدن علي شور نشاط عجيبي در خانواده و اعضاي خانه برقرار بود.

    علي در دوران كودكي و قبل از دبستان بسياري از آداب اجتماعي را از قبيل سلام كردن،دست دادن و حتي نماز خواندن را ياد گرفته بود.و دوست داشت با ما به مجالس و مراسمي كه در ايام عزاداري امام حسين ( ع‌ ) تشكيل مي شد بيايدعلي به پدر و مادر و خواهران خود علاقه زيادي داشت و بيشتر به بازي و تفريح با همسالان خود علاقه مند بود.به مدرسه عشق مي ورزيد.و هميشه يك ساعت قبل از همكلاسي هايش در مدرسه حاضر مي شد و حتي در ساعات استراحت نيز كتاب مي خواند. در تمام مدت تحصيل دانش آموزي ممتاز بود و به همت و پشتكار پدرش مشكل خاصي در راه تحصيل وي وجود نداشت.علي هميشه تكاليف خود را مرتب و منظم انجام مي داد  و تمام مطالب درس را در كلاس فرا مي گرفت.در درس رياضي خيلي پيشرفت داشت.خط زيبايي داشت و در نامه نگاري و مقاله نويسي خيلي مسلط بود. متين و خوش اخلاق،معقول،مودب  و وظيفه شناس بود.در تمام زمينه ها به پدرش كمك مي كرد هيچ وقت در منزل با خواهر و برادرانش رفتار نامناسب نداشت . هميشه صله رحم مي كرد . در برابر اقوام و دوستان بسيار مهربان و صميمي بود و براي آن ها يك دوست محسوب مي شد. دوستان دوران تحصيل شهيد همگي در قيد  حيات هستند والحمدالله فعال و اهل قلم و علم.از جمله برادر محمد  سعادت نيا فرزند شهيد سعادت نيا مي باشد كه در حال حاضر دبير مي باشند.و رضا معتمد كه مدير مسئول  روزنامه پيغام جنوب  هستند.

    علي فردي مذهبي و اهل تقوا و زهد و عبادت بود. علاقه زيادي به امام داشت و خود را پيرو خط امام مي دانست و هميشه به ما توصيه مي كرد كه پيرو هميشگي امام باشيد . همچنين به شهيدان بهشتي و مطهري ارادتي خاص داشت و گفتار آنان را سرمشق خود قرار مي داد.به ما سفارش مي كرد كه روحانيت را تنها نگذاريدو هميشه با روحانيت باشيد هيچ وقت در جلسات گروههاي مخالف انقلاب شركت نمي كرد و هميشه سعي مي كرد كه آن ها را نصيحت كند و هر وقت از آن ها نااميد مي شد آنها را دعا مي كرد.

    اوقات فراغت خود را در بسيج مي گذراند و شب ها را نگهباني مي داد.رابطه اش با دوستان بسيار خوب بود و سعي مي كرد كه در حد امكان به آن ها كمك كند همچنين رفتارش با من و پدرش و  خيلي خوب بود و به ما احترام مي گذاشت. نماز به موقع به خصوص نماز جماعت را ترك نمي كرد و هميشه روزه هايش را مي گرفت . به رعايت حقوق ديگران و  مساوات اهميت فراوان و سعي مي كرد حق كسي ضايع نگردد.شاو شهادت را نوعي افتخار مي دانست و آرزو مي كرد روزي شهيد شود.چرا كه معتقد بود كه شهيد نزد خداوند جايگاهي بس متعالي دارد.
    ادامه مطلب
    ادامه مطلب
    ادامه مطلب
    اطلاعات مزار
    محل مزارگلزار شهدا شهر دالکی
    تصویر مزار
    موقعیت مکانی مزار
    در صورتی که تصویر، اطلاعات و یا خاطره ای مرتبط با شهید در اختیار دارید با ما به اشتراک بگذارید

    فایل ها را به اینجا بکشید
    Max. file size: 64 MB, Max. files: 10.
      your comments
      guest
      0 دیدگاه ها و دلنوشته ها
      بازخورد (Feedback) های اینلاین
      مشاهده همه دلنوشته ها
      0
      ما را از دلنوشته های خود محروم نکنید ...x