مشخصات شهید

X

"(ضروری)" indicates required fields

شهید سیدعباس هاشمی

888
  • bale
  • eita
  • gap
  • soroush
  • telegram
  • whatsapp
نام سيدعباس
نام خانوادگی هاشمي
نام پدر سيدمحمد
تاریخ تولد 1345/01/01
محل تولد بوشهر - بوشهر
تاریخ شهادت 1364/11/23
محل شهادت فاو
مسئولیت رزمنده
نوع عضویت بسيج
شغل -
تحصیلات پنجم ابتدايي
مدفن عالي چنگي
  • زندگینامه
  • مصاحبه
  • خاطرات
  • زندیگنامه شهید

    در روستاي عالي چنگي در خانواده اي مذهبي چشم به جهان گشود . در كودكي علاقه بخصوصي به اسلام و ائمه اطهار داشت و هميشه در مجالس عزاداري ائمه اطهار شركت مي نمود . در سن شش سالگي روانه مدرسه محل سكونت خود شد و با پايان دوره ابتدايي براي ادامه تحصيل راهنمايي به مدرسه گورك سادات رهسپار شد . پس از پايان كلاس دوم راهنمايي ترك تحصيل نمود و به كمك پدرش در كشاورزي مشغول بكار شد . با پيروزي انقلاب اسلامي به رهبري امام راحلمان و فرمان تشكيل بسيج بيست ميليوني به عضويت پايگاه مقاومت شهيد بهشتي عالي چنگي در آمد و يكي از اعضاي فعال پايگاه مقاومت شد و از آنجا كه خود را وقف اسلام و انقلاب كرده بود با آغاز جنگ تحميلي در بسيج سپاه اهرم ثبت نام نمود و روانه دوره آموزشي در كازرون شد . دوره آموزشي را با موفقيت به پايان رسانيد . بعد از مدت كوتاهي عازم جبهه هاي حق عليه باطل شد و در عمليات غرورآفرين والفجر هشت 8 شركت نمود . در عمليات والفجر هشت به عنوان كمك آرپي جي زن در جبهه خدمت مي كرد كه تاريخ 23/11/64 در جبهه مفقود شد و بعد از يازده سال جسد مطهرش توسط گروه تجسس شناسايي شد و با شكوهي هر چه تمامتر تشييع و تدفين شد . خداوند آن شهيد را جزء شهداي اسلام قرار دهد .

     

    سجاياي اخلاقي شهيد سيد عباس هاشمي

    1- پيروي از ولايت فقيه

    2- نكوهش دنيا و عدم وابستگي به لذات زودگذر آن

    3- بردباري و فرو بردن خشم

    4- تواضع و فروتني

    5- انعطاف و استقامت در طريق حق

    6- در برابر قضا و قدر خداوندي تسليم بود و هرگز شكايتي از اين بابت نداشت

    7- شوق رسيدن به شهادت تمامي تار و پود وجود او را در بر گرفته بود

    8- خواسته هاي او از دنياي مادي بسيار كم و در حد ضرورت بود

    9- در رفتار او نرمخوئي و ملاطفت با حزم و دورانديشي وجود داشت

    10- در سختي ها و شدائد شكيبا بود

    11- سعادت خويش را در محبت و رضاي خدا و اطاعت از اولياي او مي دانست

    12- در برپايي عبادات بخصوص نماز بعنوان اساس دين اهتمام لازم به خرج مي داد

    13- بزرگ شمردن اعمال خويش در او ديده نمي شد

    14- افعالي را كه خداوند حرام و ناپسند فرموده بود عمل نمي كرد

    15- شجاعت وصف ناپذير در ميادين مبارزه عليه دشمن در جبهه ها

    پيام شهيد شهيد سيد عباس هاشمي

    رفتار و كردار نيك هر شهيد برگرفته از پيامهاي عالي و انديشه بزرگ و ستبر اوست كه مي توان در رفتار كردار شهيد سيد عباس هاشمي اين الگوها را به عينيت مشاهده كرد .

    او به عنوان يك انسان موحد و خداشناس به جايگاه نماز اهميت خاص نشان مي داد و آنرا معراج انساني مي دانست و حفظ و حراست از كشور را در گرو سخنان و پيروي از سخنان امام خود مي دانست و از تمامي دوستانش درخواست داشت كه با حركت بسوي جبهه هاي نبرد در گرم نگه داشتن آن كوشا باشند و از ياري رهبر خود دست نكشيد تا خدا ناكرده انقلاب به دست نااهلان آن نيفتد .

    او به برادرانش سفارش و تأكيد داشت كه حسين وار زيست نمايند و در صحنه جنگ حق عليه باطل همراه و هنگام ساير رزمندگان باشند و امام عزيز را تنها نگذارند .

    به مساجد توجه خاص داشت و آن را به عنوان سنگر پايدار انقلاب و دين مي دانست و دوري از آن را يكي از آفات دين برمي شمرد .

    خانواده شهيد سيد عباس هاشمي

    حاج سيد محمد هاشمي متولد 1306 و خاتون هاشمي متولد سال 1306 پدر و مادر بسيجي شهيد سيد عباس هاشمي كه هر دو در خانواده هاي باسعادت و مكرم سادات جليل القدر در روستاي عالي چنگي بدنيا آمده اند مي باشند .

    حاج سيد محمد هاشمي در حالي زندگي خويش را آغاز نمود كه 40 روز بيشتر نداشت كه مادرش را از دست داد و از همان روزگار در كنار مهر پدري بزرگ گرديد تا اينكه بزرگ گرديد و همگام با شغل پدر به امر كشاورزي پرداخت . به علت شرايط خانواده و تشويق او ، به سرعت قرائت قرآن و سواد مكتبي را در مكتبخانه هاي روستا فرا گرفت و در امر تعليم و تربيت فرزندانش نيز اين امر بكار گرفت . در سن 60 سالگي توفيق زيارت خانه خدا براي او ميسر گشت و توانست به اين امر مهم و زيارت مقام ابراهيم پيامبر دست يابد .

    پدر و مادر شهيد سيد عباس هاشمي درد دوري از فرزند را بمدت 11 سال تجربه نمود و در اين مدت با قدمهاي استوار اسوه اي ايثار و پايداري را در خود تقويت نمودند . تا اينكه پيكر پاك و مطهر فرزندان از سرزمين كربلاي فاو به كشور بازگردانيده شد . و در كنار ساير دوستان شهيدشان به خاك سپرده شد . در حال حاضر پدر و مادر شهيد سيد عباس در قيد حيات مي باشند و از آنان 4 پسر و 1 دختر باقي مانده است .
    ادامه مطلب
    ادامه مطلب
    مصاحبه با خانواده شهيد سيد عباس هاشمي

    اينك برادر بزرگواري كه خود ساليان زيادي را در راه اهداف و آرمانهاي انقلاب اسلامي صرف كرده ، در مورد برادر بزرگوارش چنين مي گويد :

    شهيد سيد عباس عاشق و شيفته شهادت و رسيدن به وصال خداي خود بود به هر طريقي كه براي او امكان پذير بود       مي خواست دوستان هم رزمش را در جبهه هاي حق عليه باطل ياري نمايد . بياد دارم كه براي اولين بار كه مي خواست به جبهه جنگ برود هنگام مراجعه به بسيج اهرم ، مسئولين اعزام متوجه مي شوند كه تاريخ تولد او از حد قانوني جهت اعزام كمتر است بهمين خاطر به خانه برمي گردد و در شناسنامه تاريخ تولد را عوض مي كند و از آن فتوكپي تهيه مي كند و تحويل مسئولين اعزام مي دهد ولي آنان متوجه دست كاري در شناسنامه مي شنوند از اعزام او ممانعت مي ورزند . سيد عباس به هر صورتي كه براي او امكان پذير بود دوست داشت به پيام مرشد و مولاي خود حضرت امام خميني (ره)جهت گرم نگه داشتن جبهه عمل نمايد .

    يكي از روشهايي كه سيد عباس بعد از اينكه در مرحله اول موفق نشد به جبهه اعزام گردد روش اعتصاب غذا بود . او به بسيج اهرم مراجعه كرده بود و به او گفته بودند روش اعزام او رضايت نامه از والدين است . او به خانه مراجعه كرده بود ولي خانواده به دليل اينكه او از ناحيه شكم بيمار و مشكل داشت و همچنين بخاطر سن كم او، خانواده با اعزام او به جبهه چندان راضي نبودند ولي او رضايت آنان را از طريق اعتصاب غذا به (مدت چند روز) جلب كرد و اين اعتصاب غذاي او بحدي رسيده بود كه ما مجبور بوديم براي اينكه از نظر بدني ضعيف نشود به او آب قند بدهيم .

    او آنچنان علاقمند و وابسته به جبهه هاي حق عليه باطل شده بود كه هرگونه عواملي كه مانع رسيدن او مي شد از راه برمي داشت و هيچگونه خستگي و ملالي او را از هدف بزرگش كه شهادت در راه خدا و ميهنش بود باز نمي داشت . يك وقت ديگر نيز شهيد سيد عباس جهت اعزام به جبهه و تكميل آموزشهاي نظامي خود به شيراز مي رود وقتي از او كارت آموزش نظامي مي خواهند متوجه مي شود كه  آنرا در بوشهر جا گذاشته است  . پس فورا شيراز را به مقصد بوشهر ترك مي كند  و كارت آموزشي خود را به پادگان دو شيراز جهت اعزام  مي رساند تا از قافله و كاروان ياران و دوستانش جهت حفظ ارزشهاي متعالي اسلام و انقلاب عقب نماند .
    ادامه مطلب
    خاطره از شهيد سيد عباس هاشمي

    در اواخر سال 1364 بود كه ما بچه هاي بوشهر به همراه شهيد بزرگوار سيد عباس در 3 گردان مالك اشتر ، حضرت ابوالفضل (ع) و حضرت زينب (س) در ناوتيپ اميرالمؤمنين (ع) مستقر شديم ، در گردان مالك اشتر سازماندهي شديم و سپس در ماهشهر و بعد از آن در احمدآباد آبادان حركت را به سوي منطقه عملياتي والفجر 8 از طرف اروندرود و به مقصد فاو عراق آغاز كرديم فرمانده گردان ما در مالك اشتر حاجي حسن زاده و معاون او شهيد مجيد بشكوه بود . طبق نظر فرماندهان انجام عمليات والفجر 8 جهت تصرف شهر فاو بعلت اهميتي كه اين شهر براي كشور كويت در شمال خليج فارس داشت و نيز بخاطر تسلط بر اروندرود و اشغال سكوهاي پرتاب موشك انجام مي گرفت .

    شهيد سيد عباس نيز يكي از هزاران نفري بود كه خود را به جبهه جنگ رسانده بود تا در خيل كاروانيان عاشق جبهه ها باشد .من فرماندهي دسته شهيد سيد عباس را عهده دار بودم و او را از گذشتة بسيار دور مي شناختم زيرا در نزديكي محله سكونت ما زندگي مي كرد . شخصيتي آرام و در عين حال متواضع و باوقار داشت . در شب عمليات خضوع و خشوع او چهره خاص ديگري را از او بوجود آورده بود .

    عمليات آغاز شد . با وجود اينكه نيروهاي عراقي موانع لازم را جهت جلوگيري از حركت نيروهاي ايراني تعبيه نموده بودند ولي نيروهاي جان بر كف ما همچنان موانع را از سر راه خود برمي داشتند و به سمت جلو حركت مي كردند . بطوري كه براي تثبيت مواضعي خود مجبور شديم به سمت جلو پيشروي بيشتري نماييم ولي آتش سنگين دشمن ما را به مواضعي كه از قبل برايمان مشخص شده بود قرار داد . در همين اثنا بعلت اينكه شهيد سيد عباس از ناحيه پا زخمي شده بود موفق به عقب نشيني نگرديد و طبق مشاهدات برخي از بچه هاي گردان كه خود را به عقب رسانده بودند ، شهيد سيد عباس از ناحيه پا زخمي شده بود و وقتي كه سربازان عراقي به او رسيدند با تمامي قساوت قلب تير خلاص به او زدند و به فيض عظماي  شهادت نايلش نمودند  گر چه پس از اين حادثه شبها

    بچه هاي گردان بسياري از دوستان شهيدشان را توسط پرتاب طناب به عقب مي راندند ولي موفق به

    برگرداندن جسد مطهر سيد عباس نشدند و به همين دليل پس از سپري شدن 11 سال از شهادتش در منطقه عملياتي توسط گروه تجسس شناسايي و در حالي كه با به پرچم ايران عزيز آذين شده بود به سرزمين ايران اسلامي برگردانده شد .

    روحش شاد و راهش پر رهرو باد.

    «جعفر عبدالله پور همرزم شهيد سيد عباس هاشمي»
    ادامه مطلب
    ادامه مطلب
    ادامه مطلب
    اطلاعات مزار
    محل مزارعالي چنگي
    تصویر مزار
    موقعیت مکانی مزار
    در صورتی که تصویر، اطلاعات و یا خاطره ای مرتبط با شهید در اختیار دارید با ما به اشتراک بگذارید

    فایل ها را به اینجا بکشید
    Max. file size: 64 MB, Max. files: 10.
      your comments
      guest
      0 دیدگاه ها و دلنوشته ها
      بازخورد (Feedback) های اینلاین
      مشاهده همه دلنوشته ها
      0
      ما را از دلنوشته های خود محروم نکنید ...x