مشخصات شهید

X

"(ضروری)" indicates required fields

شهید عیسی بذرافكن

651
  • bale
  • eita
  • gap
  • soroush
  • telegram
  • whatsapp
نام عيسي
نام خانوادگی بذرافكن
نام پدر منصور
تاریخ تولد 1344/01/01
محل تولد بوشهر - بوشهر
تاریخ شهادت 1364/03/27
محل شهادت هويزه
مسئولیت تيربارچي
نوع عضویت پاسداروظيفه
شغل -
تحصیلات پنجم ابتدايي
مدفن گنخك
  • زندگینامه
  • خاطرات
  • زندیگنامه شهید

    شهيد عيسي بذرافکن فرزند منصور در سال 1344 در روستاي گنخک از توابع کاکي ديده به جهان گشود. عيسي از همان اوان کودکي در محيط مذهبي روستاي گنخک رشد کرد و با آيين مقدس اسلام آشنــــا گرديد پدر ايشـــــان شخصي زحمت کش و فعال بود که از طريق باغداري و دامداري و پرورش درختان نخل روزگار را سپري مي نمود.

    محيط مذهبي روستا و جو خيلي خوب خانواده ي عيسي را علاقه مند به اهل بيت عصمت و طهارت(ع) گردانيد به طوريکه شهيد بذرافکن از همان اوان کودکي پـا به پـاي پدر و مادر در عزاخانــه هاي امام حسيــن(ع) شرکت مي کرد و محبت حسين(ع) و شهداي کربلا از زمان کودکي در رگهاي اين شهيد جاري گرديد.

    وي از همـــان اوان کودکي طبعي پرشورداشت به نماز و روزه اهميت فراواني مــي داد با اينــکه به سن تکليف نرسيـده بـود در تابـستان هاي گـرم روزه مي گرفت، از اخلاق بسيار خوبي برخوردار بود نسبت به همه مهربان بود در سنين نوجواني پا به دبستان کوچکي در روستاي محل سکونت خود گذاشت و تا کلاس پنجم ابتدئي را در اين روستا با موفقيت پشت سر گذاشت در ايام تابستان و تعطيلي مدارس دوشادوش پدر براي رفع مشکلات خانواده به کار و تلاش مي پرداخت به علت نبود مدرسه ي راهنمايي در روستا و فقر و تنگدستي خانواده شهيد نتوانست بيشتر از مقطع ابتدايي تحصيل کند با شروع فعاليت هاي مردم منطقه به فرمان امام عليه رژيم ستمشاهي وي نيز دوشادوش مردم منطقه در تظاهرات ها و راهپيمايي ها شرکت مي جست به طوريکه با شور و علاقه ي خاصي به همراه مردم روستا ي گنخک در مراسماتي که در کاکي برگزار مي شد شرکت مي نمود. با شروع جنگ تحميلي و فرمان تاريخي امام مبني بر تشکيل بسيج به عنوان عضو بسيج خدمتهاي به ياد ماندني انجام داد.

    شهيد به همراه دوستان خود در گروه مقاومت روستاي گنخک شب ها امنيت جاده و روستا را تأمين مي کردند، در سال 1364 به خدمت مقدس سربازي در سپاه به عنوان پاسدار وظيفه مشغول گرديد. مدت 3 ماه در پادگان آموزشي، دوره ي تعليمات نظامي و رزمي را طي نمود و پس از آن در تاريخ 27/3/64 به ميادين نبرد حق عليه باطل پا گذاشت، او در ميـاديـن رزم رشادت ها و شجاعت ها از خود بر جاي گذاشت، او در زمان خدمت هر از چند گاهي براي ديدن اقوام و بستگان به مرخصي مي آمد و از جبهه و جنگ خاطره ها براي خانواده تعريف مــي کرد. ســـرانجام در تـاريخ1/6/63 در منطقه ي عملياتي بدر در هورالهويزه به درجه ي شهادت رسيد، مدت سيزده سال خانواده از وي اطلاعي نداشتند و هر لحظه منتظر آمدن ايشان بودند سيزده سال دوري وي را به اميد وصل سپري نمودند. اما پيکر مطهر اين شهيد بعد از اين همه سال با تلاش گروه تفحص در تابستان 1377 کشف گرديد که در تاريخ16/6/77 به شهرستان دشتي منتقل گرديد و در همان روز با حضور خانواده و اقوام و عده ي زيادي از مردم شهيد پرور تشييع گرديد و در گلزار شهداي روستاي گنخک به خاک سپرده شد.

     

    مشخصات پدر شهيد بذرافکن

    نام: منصور

    نام خانوادگي: صفري

    تاريخ تولد: 1310

    محل تولد: گنخک

    شغل: دامداري

    زندگينامه

    منصور صفري پدر شهيد عيسي بذرافکن در روستاي گنخک متولد شد که پدرش شغل دامداري و کشاورزي داشت که در آن زمان زندگي سخت بود و او با کمي درآمـد و نبودن شغل درست و حسابـي به سختي امـرار معاش مي کردند که در آن منطقه اکثريت مردم چنين بودند. بعد از ازدواج با خيري بذرافکن صاحب سه فرزند پسر به نامهاي: علي، عباس و عيسي که عيسي فرزند سوم ايشان بود که در مراسمات فعاليت چشم گيري داشتند و معمولاً با برادرش عباس دسته هاي سينه زني تشکيل مي دادند و برادرش نوحه خوان بود که عيسي در سال 1364 در جبهه حق عليه باطل به درجه رفيع شهادت نائل آمد پسر ديگرش در تصادف جان باخت که الان يک پسر به نام علي براي او مانده است و در سن پيري و ناتواني بسر مي برد.

     

     

     

     

     

     

     

    مشخصات مادر شهيد عيسي بذرافکن

    نام: خيري

     نام خانوادگي: بذرافکن

    تاريخ تولد: 1312

    محل تولد: گنخک

    شغل: خانه دار

    زندگينامه

    خيري بذرافکن که در سال 1312 در روستاي گنخک در خانواده اي متدين متولد گرديد. تقريباً تمام عمر خود را در اين روستا گذرانده است.ايشان فردي بسيار متقي و پرهيزگار بود، در جواني با مشهدي منصور والد بذرافکن ازدواج مي نمايد که داراي سه فرزند پسر گرديد، که يکي به شهادت رسيد و يکي نيز به رحمت خدا پيوست و ايشان با صبر و متانت خاصي اين مصيبتها را تحمل کرد.
    ادامه مطلب
    ادامه مطلب
    ادامه مطلب
     

    خاطراتي از شهيد بذر افکن به نقل از خواهر شهيد

    سلام بر پيشگاه مقدس آقا امام زمان مهدي موعود، سلام بر رهبر بزرگ انقلاب سلام بر خانواده شهدا، اينجانب به عنوان خواهر شهيد بذر افکن افتخار مي کنم که برادري به اين بزرگي و با شهامت داشتم که در راه دفاع از دين و تماميت ميهن خون سرخش به زمين ريخت.

    اينجانب خاطرات زيادي از اين شهيد دارم، سراسر زندگي اين شهيد بزرگ خاطره بود، براي خانواده اوائل انقلاب مراسمات مذهبي به مناسبت هاي مختلف از قبيل سخنراني ، پخش فيلمهايي از جبهه و جنگ در روستا برگزار مي گرديد. اکثر اين مراسمات در مسجد روستا تشکيل مي شد. هرگاه فيلمي و يا گزارشي از جبهه و جنگ را پخش مي کردند شهيد ما را نيز بــراي استفاده و شرکت در اين مـــراسم با خودش مي برد. يادم مي آيد شبي بعد از انجام فــــريضه نماز مغرب و عشا از مسجد به منــــزل برمي گشتند، به درب منزل که رسيد مرا صدا زد، خواهـر زود برايـــم غذا بيـاور خبـر خوبي برايـت دارم مي خواهيم جاي خوبي برويم، من مشغول تدارک شام شدم شهيد گفت: خودمان را آماده کنيم مي خواهيم به مسجد برويم قرار است امشب برادران بسيجي فيلم جبهه و جنگ را براي مردم پخش کنند، ما دو خواهر به همراه برادر حرکت کرديم شب سردي بود به مسجد رسيديم فيلم زيبايي از جنگ آبادان و خرمشهر در حال پخش شدن بود شهيد بزرگوار با دقت خاصي فيلم هاي جنگ را دنبال کردند و آن شب خيلي تحت تأثير قرار گرفت.

    در زماني که شهيد در جبهه بودند مرتب براي خويشان، اقوام و خانواده خصوصاً بنده نامه هاي زيادي مي فرستاد در اکثر اين نامه ها ما را به صبر و مقاومت و بردباري سفارش مي کردند. ما دو نفر علاقه ي خاصي به همديگر داشتيم، هميشه در کارها و درس ها با هم مشورت و هماهنگي داشتيم هنگامي که ايشان تصميم گرفتند به جبهه بروند بنده هر چه اصرار کردم نرود اما چاره نــشد و ايشان از ما خـداحافظي کرد و رفــــت. شهيــد نامه هايي مي نوشت که در آن نقاشي هايي با مضامين « آفرين خواهرم نمره بيست گرفتي» مي فرستاد و ما جواب مي داديم آخرين نامه اي که من نوشتم نامه برگشت خورد و پشت نامه نوشته بود « مفقود الاثر» .

     

     

    خاطره اي ديگر از حالات و روحيات معنوي و روحاني اين عزيز است

    ايشان خيلي صبور و شکيبا بود. چهره صميمي که بر لبانش هميشه تبسم بود، با وجودي که تا کلاس پنجم ابتدايي تحصيل کرده بود ولي کتابهاي متعددي را جمع آوري کرده بود و آنها را بسيار مطالعه مي کرد به کتابخواني علاقه خاصي داشت، خطي زيبا داشت، در ايام کودکي به مکتب خانه روستا رفت و قرآن را در آنجا ياد گرفت و سالي يک بار قرآن را ختم مي کرد. صوت رسا و دلنشيني داشت، قرآن را با صوتي زيبا قرائت مي کرد. هنگامي که قرآن مي خواند بسيارتأثير گذار بود.

    يک شب جمعه اي در اتاقش نشسته بود و دعاي کميل را با همان صداي زيبايش زمزمه مي کرد و ما از پشت درب اتاق گوش مي گرفتيم اشک از چشمان ايشان و همگي ما سرازير شد. شهيد بزرگوار مردم دار و مردم دوست بود و احترام خاصي براي همه قائل بود هيچ گاه خود را برتر از ديگران نديد هميشه خود را کوچک تر از آنچه بود مي ديد.

     

     

     

     

    شهيد بذرافکن از زبان مادر

    شهيد بذرافکن خوش اخلاق بود، نسبت به پدر و مادر اقوام و دوستان و همسايگان کمال ادب رعايت مي نمود. هنگامي که ازجبهه باز مي گشت روحيه اي بسيار قوي داشت نماز به وقت را بسيار اهميت مي داد و روزه گرفتن را از هنگامي شروع کرد که به سن تکليف نرسيده بود.

    هنگامي که مي ديد يا احساس مـــي کرد يکي از افـــراد خانواده وضو را اشتباه مي گيرد و يا در نمازش اشکالي وجود دارد با متانت طبع و صبر و حوصله نسبت به رفع اشکال اقدام مي کرد.

    دوباره به جبهه اعزام گرديد، هنگامي که براي بار دوم برگشت به او گفتم پسرم چرا مرخصي کم مي آيي؟

    گفت: اين بار مرخصي نداده اند احتمالاً وقتي برگردم عملياتي عليه دشمن شروع شود بعد از عمليات بيشتر مرخصي مي آيم. ولي هنگامي که براي عمليات رفت ديگر برنگشت.

    هنگامي که به جبهه مي رفت در کلاس هاي نهضت سواد آموزي هم ثبت نام کرد که دوره تکميلي را با موفقيت پشت سر گذاشت. زماني که جبهه نبود به کار کشاورزي مشغول بود هيچ گاه بيکار نمي شد روحيه ي خستگي ناپذيري داشت.

    آخرين بار که برايش نامه نوشتم نامه ها برگشت مي دادند و ما فهميديم که مفقود الاثر شده است. بعد از شهادت بدن مطهرش چند سال در جبهه مانده بود که عاقبت در سال 77 پيدا شد و به زادگاهش منتقل گرديد و در اينجا به خاک سپرده شد.
    ادامه مطلب
    ادامه مطلب
    ادامه مطلب
    اطلاعات مزار
    محل مزارگنخك
    تصویر مزار
    موقعیت مکانی مزار
    در صورتی که تصویر، اطلاعات و یا خاطره ای مرتبط با شهید در اختیار دارید با ما به اشتراک بگذارید

    فایل ها را به اینجا بکشید
    Max. file size: 64 MB, Max. files: 10.
      your comments
      guest
      0 دیدگاه ها و دلنوشته ها
      بازخورد (Feedback) های اینلاین
      مشاهده همه دلنوشته ها
      0
      ما را از دلنوشته های خود محروم نکنید ...x